Mikael_L
T twoody skrev:
Jag uppfattade inte att ts ska ha osb och tak på altanen.
Självklart så är alla maskiner bra men för en altan och vidare projekt så tycker jag att en kap ger är en bra investering.
Hade ts tex lagt yttertak så är en batteri handklinga första prio.
Hur ska han lösa att klyva trallbräder med kap/geren?
 
  • Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fast I detta fall var trallen redan kapad i rätt längd om jag förstod det rätt så det borde inte bli flera hundra kapningar?
All trall måste i stort sett kapas i båda ändar.
Bjälklag kottlingar staket etc etc det blir många kapningar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur ska han lösa att klyva trallbräder med kap/geren?
Trollar du bara nu eller har du inte koll på verktyg?
 
Mikael_L
Nu har jag skrivit min åsikt. Mer kan jag inte göra.
Jag avslutar här när det tydligen börjar uppfattas som att jag trollar.
 
R Robert-san01 skrev:
Nej.

Det blir vinkelrätt med HKC, det blir det inte alltid med KS120 och långa plank som trall. Det går klart fortare att bygga altan med HKC.

Jag sorterar och lägger ut virket som jag vill ha det på plats och mäter och kapar där. Går klart fortare än att mäta, lägga upp brädan, rikta, såga och sedan lägga den på plats.

Har provat båda och det är otroligt mycket smidigare bygga ex altan med HKC. För lister, annan repeterande eller precisions kap är naturligtvis en kap o ger bäst..
Ja vill du bygga altan med en sänksåg så lycka till, själv skulle jag aldrig sätta en sänksåg i blöta tryckta plank.
Är väl lite insnöad eftersom jag aldrig under mina 25 år som snickare sett någon använda sänksåg till altan.
 
T twoody skrev:
Ja vill du bygga altan med en sänksåg så lycka till, själv skulle jag aldrig sätta en sänksåg i blöta tryckta plank.
Är väl lite insnöad eftersom jag aldrig under mina 25 år som snickare sett någon använda sänksåg till altan.
HKC är en batteridriven cirkel som även har sänkfunktion. Kolla gärna filmen från Festool som lades upp här i tråden.

Det är även den som Festool själva har med i sitt "Trall paket".

https://www.festool.se/kunskapsbank/trallpaketet
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
T twoody skrev:
All trall måste i stort sett kapas i båda ändar.
Bjälklag kottlingar staket etc etc det blir många kapningar.
Ok, men TS startade med "För själva altanen är det beräknat så att trallen inte kommer att behöva kapas (mer än på ett fåtal ställen)".

Menar du att man alltid ska kapa båda ändar? Isåfall varför? Jag säger inte att du har fel, jag är sugen på att lära mig, då jag själv inte skulle gjort det, men är det bättre så är jag inte sämre än att jag ändrar mig.
 
Ändkapar alltid för att veta att det är rätt vinkel.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, men TS startade med "För själva altanen är det beräknat så att trallen inte kommer att behöva kapas (mer än på ett fåtal ställen)".

Menar du att man alltid ska kapa båda ändar? Isåfall varför? Jag säger inte att du har fel, jag är sugen på att lära mig, då jag själv inte skulle gjort det, men är det bättre så är jag inte sämre än att jag ändrar mig.
För att få ett rakt snyggt snitt kapar man båda ändar på all trall.
 
Fairlane
Ok då är jag med. Då bör ta beställa aningen längre trall än planerat, alternativt lita på att leverantören sågar rakt om det är nått beställt.
 
Kombinationen "speed square" och cirkelsåg är både billigt och underskattat om man har låg budget. 90 Gradiga kapningar är jättesmidiga och med den inbyggda möjligheten att välja vilken vinkel som helst och en tving eller annat som håller fast den så kan du ta vilken kapning som helst:D(y)
 
  • Gilla
F_man och 1 till
  • Laddar…
Jag känner att det råder begreppsförvirring kring både olika arbetssätt och verktyg när det gäller altan/trall. Genom åren har jag byggt med olika metoder, från fogsvans via kapger till handcirkel med vinkelanslag/skena och inte för att det inte går, men jag skulle aldrig gå tillbaka till kapger för det innebär extra arbetsmoment och som onödigt lång tid.
Materialet har man väl endera i travar levererade med lastbil, på släpkärra eller i en trave, ev. på bockar, man lagt upp själv från takräcke eller kärra.
Med kapger måste varje bräda/regel passera kapger, vändas, trilskas med svajiga längdstopp, och kapas till exakt slutlängd.
Med handcirkel kan brädan oftast tas direkt dit den ska och ren/längdkapas där eller innan direkt på på traven. Man sågar där det är smidigast. Slutlig längd på trallbräder fås när överhäng kapas bort innan frisen läggs.

Det finns många cirkelsågar som fungerar på skena, inte bara tyngre sänksågar. Festool och Mafell har bra modeller som fungerar med smarta vinkelanslag. Men alla Bosch skenkompatibla sågar kan användas med vinkelanslaget FSN-WAN som länkats till ovan i tråden så det behöver inte kosta skjortan heller även batteridrivet. Och allra billigast blir med hembyggd kapmojäng eller speed square.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok då är jag med. Då bör ta beställa aningen längre trall än planerat, alternativt lita på att leverantören sågar rakt om det är nått beställt.
Ofta räcker det väl med att ta bort någon cm med torrsprickor eller så.
 
Fairlane
Det förstår jag, men om man köpt en viss längd som ska vara perfekt så blir en kapad cm i vardera ändå betydligt fulare än om den inköpta skulle vara aningen sned (så snett är det ju inte).
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det förstår jag, men om man köpt en viss längd som ska vara perfekt så blir en kapad cm i vardera ändå betydligt fulare än om den inköpta skulle vara aningen sned (så snett är det ju inte).
Absolut, för kort är ju inte ok. Men tex 4,8 m på brädgården brukar väl inte heller vara exakt på cm utan mer en ungefärlig längd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.