Finns väl inte regler som säger att man inte får använda osb bakom gips / våtrumsskiva

Tvärt om så säger/sa BKR att man inte har synpunkter på vad man har bakom (är några år sen nu så möjligt att man ändrat)

Är dina innerdörrar monterade? Är det klart runt fönster? Där ser man enklast om det sitter både gips och osb

Branchreglerna som ska följas är de som gäller vid bygget. Men i allmänhet går de omlott vid ändringar. Det som står i avtalat borde ju gälla om man inte är överens om att frångå det.

Det ska inte vara någon fukt i eller bakom gipsen, då möglar den snabbt. Så motiveringen att OSB inte har tillräcklig densitet kan inte stämma. Jag tror inte att den suger mer än plywood.

D Daniel 109 skrev:
Branchreglerna som ska följas är de som gäller vid bygget. Men i allmänhet går de omlott vid ändringar. Det som står i avtalat borde ju gälla om man inte är överens om att frångå det.

Det ska inte vara någon fukt i eller bakom gipsen, då möglar den snabbt. Så motiveringen att OSB inte har tillräcklig densitet kan inte stämma. Jag tror inte att den suger mer än plywood.
Det var en gissning men jag håller med dig - plywood kommer också mögla med tiden.

nino nino skrev:
Finns väl inte regler som säger att man inte får använda osb bakom gips / våtrumsskiva

Tvärt om så säger/sa BKR att man inte har synpunkter på vad man har bakom (är några år sen nu så möjligt att man ändrat)

Är dina innerdörrar monterade? Är det klart runt fönster? Där ser man enklast om det sitter både gips och osb
Vi har bott i huset i över två år så allt är monterat.

H Helena BC skrev:
Vi har bott i huset i över två år så allt är monterat.
Ok ja då är det ju lite svårare, har du skruvat upp nåt på väggen, gips är värdelöst och man känner rätt fort om det finns nåt mer bakom

Tack. Kollar noga nästa gång vi behöver skruva ngt.:)

Du kan iof mäta tjockleken på väggen för att få ett hum.

Är det bara gips så 13+70+13 eller 13+95+13
Är det även osb så är det +12mm på var sida alltså 13+12+ 70/95 +12+13

nino nino skrev:
Du kan iof mäta tjockleken på väggen för att få ett hum.

Är det bara gips så 13+70+13 eller 13+95+13
Är det även osb så är det +12mm på var sida alltså 13+12+ 70/95 +12+13
Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.