Håller på med injustering av flöde på mina radiatorer, går efter att ha liknande Dt (temp skillnad) mellan framledning och retur på varje element.
Några är av nyare årsmodell och de har jag koll på, där finns en ratt bakom termostarterna för injustering av flödet via inkommande.

Men på de äldre, så finns inte ratten på inkommande, se bilder på 3 olika ventiler. Någon som vet om det går att justera flödet på dessa? Annars får jag istället strypa på returen och det har jag redan provat, men tycker inte att det händer så mycket när jag stryper på returen...

• Radiator med termostatventil och anslutningsrör vid en vägg, tecken på användning och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallisk termostatventil på en radiator, vit målad rör, mot en blek vägg.
    Skapa konto
  • Metallrör, ventil, saknar ratt, monterad på vit vägg och list, lite sliten.
    Skapa konto
Tack!
Har nu stryp mycket mer på returen på de 2 sista bilderna, Dt verkar mkt bättre nu!
Ang 1a bilden så är det "MMA VR 10". Googlade lite på den och hittade att den inte har en förinställning, men hittade öven en tråd om någon som visst hade lyckats ändra flödet i den. Personen hade dock en plastring inuti, verkar inte finnas på min? Se bild. Ska jag ta det som att det inte går att justera på inkommande, utan strypa returen även på denna?

• Radiatorventil närbild, avstängd, kopplingsdetaljer, ingen termostatknopp, rost, användningsspår.
    Skapa konto
  • Närbild, radiatorventil utan termostat, mässing, vit bakgrund, delvis synlig radiator, använd, underhåll behövs.
    Skapa konto
Jag var kanske lite otydlig i det inlägget jag skrev häromåret som jag länkade till.
Första bilden visar VR-ventil, den har som sagt ingen förinställning.
Tredje bilden visar FVR-ventil, den har förinställning.

Din ventil har ingen förinställning, enda sättet att få en förinställning på den är att byta insatsen, men det är dyrare än en ny ventil.

Så du får strypa på returventilen även på den radiatorn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.