3 398 läst · 17 svar
3k läst
17 svar
Älvsbyhus med eller utan markarbeten?
Ta in offert på grunden från den som ÄH föreslår och två till, sen väljer man den billigaste.
ÄH är delvis kända för att föreslå dyra firmor.
Välj bort KA som ÄH tillhandahåller. Se till att KA kommer och inspekterar grundarbetet innan huset kommer. Begär f.ö. en spec på vad KA tillhandahåller i sitt offererade pris. Vilka platsbesök som kommer göras, hur många timmar han arbetar med ert (deras) hus och vilka timmar som ligger på varje aktivitet.
Slutligen, välj bort ÄH besiktningsman och välj en egen.
Och som grädde på moset skulle man ju ev kunna ta in en entreprenadjurist som får kolla igenom kontrakten innan påskrift och sen ha juristen i bakfickan vid ev problem.
Detta sista är något jag mer och mer tycker alla borde göra, då man tänker "kasta iväg" 2-5 mille av sina pengar till några som i sämsta fall är snudd på kriminella.
ÄH är delvis kända för att föreslå dyra firmor.
Välj bort KA som ÄH tillhandahåller. Se till att KA kommer och inspekterar grundarbetet innan huset kommer. Begär f.ö. en spec på vad KA tillhandahåller i sitt offererade pris. Vilka platsbesök som kommer göras, hur många timmar han arbetar med ert (deras) hus och vilka timmar som ligger på varje aktivitet.
Slutligen, välj bort ÄH besiktningsman och välj en egen.
Och som grädde på moset skulle man ju ev kunna ta in en entreprenadjurist som får kolla igenom kontrakten innan påskrift och sen ha juristen i bakfickan vid ev problem.
Detta sista är något jag mer och mer tycker alla borde göra, då man tänker "kasta iväg" 2-5 mille av sina pengar till några som i sämsta fall är snudd på kriminella.
Det drar alltid iväg trots detta "nyckelfärdigt pris". Man kanske vill ha en trappa in i huset istället för en SJ pall. Markarbeten i detta NF paket innebär inte att du har en fin tomt med utrullad gräsmatta när det är klart.kamilenski skrev:Ähus tar för ett NF i botten planet 1,5plans 122kvm + 64 kvm inredningsbar öv 1 515 000:-.
Och standarten är inte så illa. IKEA +++ Och uppfyller de nya kraven.
Tillkommer tomt och andra avgifter. 1,9 och 1,5 är stor skillnad för unga personer. Sen när de blir äldre och har bättre löner kan de tänka på ett dyrare och finare hus. Kan ni komma med förslag kring 1,5 m för NF hus, blir vi tacksamma.
(Tomt och andra avgifter) Den kan ju dra iväg en del så det ska man vara beredd på. Anslutning, el, VA. Hur ligger tomten? Blir det eget VA?
Jag själv är överdrivet försiktig men det har jag varit glad för under alla mina levnadsår.
Gör en kalkyl som är ordentligt i överkant. Slå på 7% ränta. Sen får ungdomarna bestämma om de vill och kan leva så utan problem.
Det blir 3e huset från Ähus som jag är "inblandat" i. Men de som byggde har alltid förlitat sig på leverantören. Det gick ganska så hyfsat. Kommunal tomt. Anslutningavg + bygglov+ = 155000. Trappor ingår. Tillkommer trädfällning, schaktning= 15000.
Samt grus till trädgården och byasten = 35000.
Läggning gör killen själv vid senare tillfälle. Hans kusin hjälper honom med det. Plattläggare eller vad det nu heter.
Samt grus till trädgården och byasten = 35000.
Läggning gör killen själv vid senare tillfälle. Hans kusin hjälper honom med det. Plattläggare eller vad det nu heter.
Liknande trådar
-
Skjutdörr till badrum - pocketkarm eller utanpåliggande?
Fönster & Dörrar -
Diskmaskin med flexifit eller variohinge, montera front utan glidskena
Kök -
"Konstruktionsritningar" utan ansvar. Är det fusk eller?
Juridik -
Värdera tomt utan möjlighet till väg eller andra anslutningar?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Skruvstäd med eller utan utbytbara backar
Verktyg, Maskiner & Fordon