Jesus Christ, verktygs-arkeologi! ;D

//Ronnie
 
Har en smygvinkel tillverkat av dom...grym säger jag bara.
 
  • Gilla
Månskensbyggare
  • Laddar…
Håller med, riktigt bra kvalitet! Släpar gärna på den lilla extra vikten för att få njuta av den fina kvalitén 😅
 
  • Hand som håller en smutsig vinkelhake med orange etikett på handtaget, fotad mot en grusig yta utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har också en likadan som TS lade upp bild på i början av tråden , och den är allt annat än rak, tyvärr... Vet inte om den misshandlats genom åren, men det verkar inte så....
 
Man får inte spika med en vinkelhake
 
  • Haha
klaskarlsson
  • Laddar…
Rickard.
Två äldre metallvinklar med röda handtag placerade på en träyta, märkta med "JORANSULA SWEDEN" och "212".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallic äldre linjal med märkningen "MADE IN SWEDEN EMINENT VERKTYG ESKILSTUNA" på en träyta, visar siffrorna 4 till 10.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rackarns, jag som trodde jag hade rariteter värda tusentals ;)
 
D
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
Man får inte spika med en vinkelhake
Helt riktigt, det är därför vi har stämjärn.
 
  • Haha
  • Gilla
Lostmoose och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
[bild][bild]

Rackarns, jag som trodde jag hade rariteter värda tusentals ;)
Ett parti med fem verktyg inklusive en Torshälla vinkelhake ser ut att ha gått för 110 kr på Tradera 😄

Men vem vet, någon av dessa kan ju vara av någon ovanlig storlek som samlarna skulle slåss om 😉
 
Rickard.
M mrsnhp skrev:
Ett parti med fem verktyg inklusive en Torshälla vinkelhake ser ut att ha gått för 110 kr på Tradera 😄

Men vem vet, någon av dessa kan ju vara av någon ovanlig storlek som samlarna skulle slåss om 😉
Då går jag i alla fall får tillbaka pengarna jag köpte dom för 😉
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
är det spår där graderingen sitter och dem har bleknat så stryk över lite märkbläck
och sen putsa med fint slippapper försiktigt över ytan blir det som nytt!
 
Jag gillar texten "Torshälla near Eskilstuna". Lite geografiundervisning på en vinkelhake!
Måste har tillverkats i miljontals! T o m jag som utrikesfödd har en i källaren.
 
Kollade närmare på min Torshälla vinkelhake. I alla bilder uppåt saknas det ett hål i långa änden för upphängning. Skulle man hänga upp haken på detta vis så är texten "Torshälla" i skaftet upp och ned förutom i bild i #1. Bild i #8 visar ett utförande där texten skulle hamna upp-och-ned.
Min vinkelhake har ett hål (som jag tror är ägarborrat) längst ut men där blir texten också upp-och-ned.
Jag har en Sandvik- vinkelhake av exakt samma konstruktion men som extra finns där en 45¯ delning i skaftet. Med fabriksborrat hål och rätt orientering av texten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.