Perfektion aus leidenschaft.. ;)
 
kulle skrev:
Uppvärmningstid på 50 m3 tank ??
jag har en solo innova 50kw och 5kbm, den värmer jag på ca 1,5 illägg brinntid ca 5 timmar eller nå, så 50kbm borde ju bli ggr 10 då, dvsa 15 ilägg o 50 timmars eldande,
 
kulle
obba skrev:
jag har en solo innova 50kw och 5kbm, den värmer jag på ca 1,5 illägg brinntid ca 5 timmar eller nå, så 50kbm borde ju bli ggr 10 då, dvsa 15 ilägg o 50 timmars eldande,
En hel helg konstant eldande ........:confused:
 
Redigerat:
  • Gilla
obba
  • Laddar…
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
rca1959 skrev:
Senaste offerten jag tog in på bergvärme, nåt år sen, låg på 285.000:- Det var på en Nibe 1330 på 22kW med 1200m markslinga. För liten vp. Enl. kalkyl skulle jag då behöva tillsats från -6grC. Har "bara" 25A säkringar. I huset finns tvättmaskin, torktumlare, 2 st spisar (2 kök). Stammarna till huset lades om för nåt år sen, så det går att få 35A.

Berget kan vara svårborrat enligt HP borrningar i Klippan, samt en bekannt som är VP ÅF i trakten. Max 150m per hål tror dom. Det är Hallandsåsen:x

Lämplig värmepump vore annars Nibe 1345 på 30 kW och 1600m slang. Den har två kompressorer som mycket bra skulle klara av sparläget i vår del mellan besöken.

Huset ligger i elområde 4.

Är dock öppen för förslag.
Hallandsåsen har väl redan ett befintligt borrat hål, går inte de o använda?(y)
 
Efter att ha funderat lite:

TS förutsättningar är att han veckopendlar, har tillgång till egen ved och uppenbarligen älskar vedeldning i imponerande pannor. En svår kombination. Det idealiska valet vid veckopendling vore ju rejäl värmepump, men i det här fallet undrar jag om det är inte bättre att välja med hjärtat? Hela livssituationen är ju ett val med hjärtat - att välja att vårda farfars hus livet ut trots att det innebär uthyrning och veckopendling. Så varför inte fortsätta göra huset och dess värmekälla älskvärt? Förutsatt att de ekonomiska förutsättningarna finns.

För mig så skulle det absolut häftigaste vara att fixa en skräddarsydd värmeanläggning av hög kvalitet. Det finns ju företag som bygger skräddarsydda pannor. Borde det inte gå att fixa en vedpanna på 120 kW med ett 2 kubiks vedutrymme och fjärrstart som kan fyllas utifrån med traktor? Kombinerat med en rejäl acktank så borde man klara sig nästan helt utan tillskott av pellets, el eller olja eller vad man nu har som backup.
 
  • Gilla
Elffors och 2 till
  • Laddar…
Lillkorpen skrev:
Lek med den här idéen lite grann. En riktig modern panna med telefonstyrd självantändning, 10% glykol i en inte för stor ackumulatortank och en bergvärmepump. Du skulle garanterat bli id**tförklarad av rörmokar´n...

[länk]
Skitkul tråd du länkade till. Jag har spenderat många timmar på att fundera (och räkna) på en lösning där en värmepump tar den värme från acktankarna som inte längre duger till att värma huset. En skillnad är dock att jag räknade på ca 20-30m[SUP]3[/SUP] acktankar då man inte kan lura termodynamikens första huvudsats.
 
TS-
Hur stort är husets värme behov en kall vinterdag ?(normal inom hustemperatur)
med detta som referens kan man dimensionera hur stor behållare som behövs för flis/pellets.
Eftersom en lägre temperatur hålls vardagar kan man genom att fylla förrådet två gånger/vecka
vid kallt väder klara sig med veckovis fyllning vid varmare väder osv.
 
Om husbehovet är ca 35 kW vid DUT säger det inte allt. Hela huset är sällan uppvärmt. Dock vill jag inte framöver att de delar som ligger nu ligger i frostskydd skall vara så kalla. DUT inträffar inte ofta, kan dock vara värre också, har sett -26[SUP]o[/SUP]C.

Realistiskt är -10 till -12[SUP]o[/SUP]C en kall vinterdag. Då skulle jag säga att effektbehovet är ca 26kW.

För pelletsalternativet tänker jag mig ett bulkförråd i pannrummet.
För flisalternativet skulle det vara en flisficka utanför pannrummet.
 
OK ! sällan man behöver max effektbehov ,dock tråkigt när det är ihållande kyla + blåst och man märker att effekten inte räcker till.
Visst var det så att du planerade för en uppvärmd hall också ? det kommer att påverka behovet av värme, en "panna" som klarar hus o hall, kan ju betyda dubbelt effektbehov :eek:
 
Vad händer med en stor vedpanna vid strömavbrott? Cirkulationspumpar etc. Kokar pannan?
 
Bra fråga, har inget bra svar.

Fläkten stannar, effekten minskar.

Nödkyningsslingor? Måste dock finnas vatten till dom.....
UPS?

Någon?
 
Alla moderna pannor som är godkända enligt EN 303-5 och slutet system skall ha inbyggda säkerhetsannordningar för att inte kunna koka.

I en lambdastyrd panna så stängs luftspjällen och rökgasfläkten stannar, detta tillsammans med pannans vattenvolym brukar räcka.
Annars så finns ju SYR-ventilen som aktiverar nödkylningsslingan.
Men om du dessutom har egen brunn så gäller det att hydropressen/hydrofortanken är korrekt dimensionerad och i funktion för att kunna kyla pannan via nödkylningsslingan trots att pumpen blir strömlös.
 
analog skrev:
Men om du dessutom har egen brunn så gäller det att hydropressen/hydrofortanken är korrekt dimensionerad och i funktion för att kunna kyla pannan via nödkylningsslingan trots att pumpen blir strömlös.
Har egen brunn. Ett dilemma är hydrofortanken tappar luften i toppen vilket medför att:

1. Pumpen startar för ofta
2. Tillgänglig vattenvolym blir liten.

Dock........skall den nog bytas i samband med värmeuppgraderingen, Brukar nån gång då och då blåsa ren den på insidan med högtryckstvätten. Inget för pjåskiga hur det ser ut på insidan:wow: Hydrofortanken är också från 1963:cool:

Har provat med gängtejp eller lin och pasta samt att dra åt toppbulten tills jag är blå. Eller är det så att luften löses i vattnet och därmed försvinner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.