Har tittat på silos, går att hitta billigt.

Borde det inte bli mindre "pelletsdamm" problem med en silo?

Dom är jävligt fula, men man kanske kan kamoflera den:D


tintin_rocket18_.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 4 till
  • Laddar…
rca1959 skrev:
Dom är jävligt fula, men man kanske kan kamoflera den:D
Gör så, då blir Du min idol för 2013(y)
 
VP verkar uteslutet då det kommer bli riktigt dyrt
Flis problem med vettigt förråd
Då finns väl bara ved/pellets alt kvar
En stor vedpanna med lucka för pelletsbrännare så shiftar man under 5 minuter, Brännarens givare sitter på acktanken o startar när tanken börjat bli tom
Shuntstyrningar finns med olika funktioner som semesterfunktion..
Problemet är väl bara acktankstorleken som måste vara rätt stor om det ska fungera hyfsat för vedeldning, 10 m3 minst?
Pelletsbrännaren behöver bara hålla den översta delen av tanken varm så då man kommer hem shiftar man o tänder veden.. Vore annars smidigt med en bra vedpanna o en ren pelletspanna på typ 40 kW bredvid men då kostar bara pannorna över 200000:-

Men klart lättast o billigaste investeringen skulle det nog bli med en typ Ariterm Biomatic 40 kW samt bulkförråd med automatisk uraskning om man inte kan få nån att tömma lådan om man är bort 3 veckor när det är som kallast..
Den klarar shuntstyrning för 2 kretsar så du kan ha din del av huset på semesterfunktion
Sälj veden o köp pellets för pengarna;)

En kompis bränner knappt 20 ton pellets/år o sänkt sin elförbrukning med ca 80000 kWh/år med en Aritem biomatic 20 kW, Hus på totalt 200 m2 + garage/verkstad på 135 m2 samt vv o stödvärme i ladugården.. Går förhandla ner priset 150-200:-/ton när man köper den volymen iaf här i norr..
 
Redigerat:
Har TS bestämt sig ännu? :)
 
OPS !:surprised:
 
Vi nördar måste hjälpas åt!
 
2an skrev:
Shuntstyrningar finns med olika funktioner som semesterfunktion..
Har dålig koll på vilka "vanliga" shuntstyrningar som kan fjärrstyras. Semesterfunktion räcker inte för uthyrningsdelen. Nån som vet?

2an skrev:
Problemet är väl bara acktankstorleken som måste vara rätt stor om det ska fungera hyfsat för vedeldning, 10 m3 minst?
Pelletsbrännaren behöver bara hålla den översta delen av tanken varm så då man kommer hem shiftar man o tänder veden.
Jag kan få in 4 m3, kanske 6 m3 acktankar i pannrummet.


2an skrev:
Vore annars smidigt med en bra vedpanna o en ren pelletspanna på typ 40 kW bredvid men då kostar bara pannorna över 200000:-
Har räknat lite på det ovan i tråden.

2an skrev:
Sälj veden o köp pellets för pengarna;)
Är det nån som vet om det finns nån vedpanne simulator som jag kan terapistoppa vedträn i?

Jannez69 skrev:
Har TS bestämt sig ännu? :)
Lutar starkt åt ved/pellets.

Väntar fortfarande på priser, är ju lite helger nu....
 
  • Gilla
Jannez69
  • Laddar…
ImageUploadedByByggahus.se1356820041.315918.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
terapi vedtralle


Skickat från Byggahus appen
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
http://www.blocket.se/vasterbotten/Pelletsanlaggning_50kw_43955927.htm?ca=2&w=3
Där har du vad du behöver;)
Billigare kan du inte få en anläggning, Om den inte har kedjedrift så bygger du om till det direkt då ändå slussen kan behöva nya vingar o det kostar ca 2000:- men då är brännaren som ny..

Kommer inte ihåg men visst va uthyrningsdelen på egen krets?
Antingen pannans/ariterms shuntstyrning får styra din del i huset o en shuntstyrning med utomhusgivare till uthyrningsdelen alt med innegivare som man gör alla justeringar i pannrumet.. En kompis har ett hus han hyr ut o han monterade in en shuntstyrning endast med utegivare men vi såg att det fanns en med innegivare som man ställde in direkt på styrningen o sen bara en tempsensor inne i bostaden, Han sa att det inte va något alt med innegivare som hyresgästen kan ändra då han hyr ut varmt.. Lär väl köra 30° inne o öppna fönstren för att kyla sa han :)
 
Redigerat:
2an skrev:
[länk]
Där har du vad du behöver;)
Billigare kan du inte få en anläggning, Om den inte har kedjedrift så bygger du om till det direkt då ändå slussen kan behöva nya vingar o det kostar ca 2000:- men då är brännaren som ny..

Kommer inte ihåg men visst va uthyrningsdelen på egen krets?
Antingen pannans/ariterms shuntstyrning får styra din del i huset o en shuntstyrning med utomhusgivare till uthyrningsdelen alt med innegivare som man gör alla justeringar i pannrumet.. En kompis har ett hus han hyr ut o han monterade in en shuntstyrning endast med utegivare men vi såg att det fanns en med innegivare som man ställde in direkt på styrningen o sen bara en tempsensor inne i bostaden, Han sa att det inte va något alt med innegivare som hyresgästen kan ändra då han hyr ut varmt.. Lär väl köra 30° inne o öppna fönstren för att kyla sa han :)
Ser prisvärt ut men undra varför han säljer en sådan relativt ny och fin anläggning?

Annars så börjar vi ju bli lite otåliga på vilken utrustning TS bestämmt sig för.. :D
 
Förmodligen byte till ved/flis/jordväme då detta ligger ute på landet o med högt energibehov är det många som tycker pellets blir dyrt, Fjärrvärme finns inte där iaf..
 
Hej alla!

Jag kom av mig. Allt går inte som planerat. Först "drabbades" jag av att dotterns svärföräldrar bestämde sig strax innan jul, med mycket kort varsel, för att flytta tillbaka till Sverige igen efter nästan 50 år utomlands. Enda stället som med så kort varsel som fanns tillgängligt var......mitt hus. Dom får eget boende inom två veckor nu. I början av februari blev sambon akut sjuk och spenderade nästan 3 veckor på hospitalet + konvalecens. Hon är helt OK nu. Därefter tog svärmors cancer efter 5 år ut sin rätt och svärmor gick bort i slutet av april. En riktigt tung förlust.

Nya tag, friska tag.

Ved/pellets.

Kom igen:cool:
 
Redigerat:
Hallå där igen!
Har saknat dina inlägg. När man läser vad som pågått för dig så förstår man att du har ett å annat att tänka på.
Är du riktigt säker på att flis inte är ett alternativ för dig.......?
Du är välkommen att pm:a mig å komma förbi så ska jag nog lyckas övertala dig:D
Jag har gått igenom ALLA alternativ för att värma ett hus.......å med tanke på total-kostnaden, så vette-tusan om någonting slår flis, OM, man är beredd på att lägga till eget jobb, och det är du ju om du fortfarande är inne på ved å pellets.
Som sagt: kom över på en kaffe så ska vi diskutera!;)
 
Redigerat:
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.