Har ju kikat mycket på flis. Mitt problem börjar med att pannan måste stå i källaren eftersom jag inte har nån maskinhall. Flisförrådet får då läggas precis utanför/intill huset.

Tackar för inbjudan, lite långt från Skåne till dina trakter. Du skall inte till Skogselmia?
 
vad hände med tanken pellets kombinerat med ved? Det tycker jag verkar ganska bra även om de pannorna verkar extremt dyra.
 
Ved/pellets är huvudspåret. Skall uppdatera offerterna.
 
Aha det låter bra. Tråkigt att höra om familjen för övrigt.

Det blir intressant att se. Har själv kikat lite på Fröling men jag har fått så mycket andra utgifter för husen så jag har skjutit det på framtiden. Kombon verkar ju inte alls billig heller.
 
Jag tycker vedsols lösning ser okej ut. Bara de håller en bättre prisbild än österikarna.
 
JohannesJohansson skrev:
Jag tycker vedsols lösning ser okej ut. Bara de håller en bättre prisbild än österikarna.
Prisbilden är garanterat lägre, men inte nödvändigtvis bättre...
 
Vad är det som talar emot deras lösning i jämförelse eta hargasner och frödinger? Tycker att det är en fördel med enklare brännare samt separat bännutrymme för ved och pellets.
 
JohannesJohansson skrev:
Vad är det som talar emot deras lösning i jämförelse eta hargasner och frödinger? Tycker att det är en fördel med enklare brännare samt separat bännutrymme för ved och pellets.
Ja, det är väl just som du skriver, en lite enklare lösning som säkert kan anses ha ett "bättre" pris.

Skulle jag själv valt skulle jag välja flis, därefter pellets ELLER ved. Men det beror ju på vilka förutsättningar man har. Oavsett bränsle skulle jag köpa österrikiskt, och troligen gult.
 
JohannesJohansson skrev:
Vad är det som talar emot deras lösning i jämförelse eta hargasner och frödinger? Tycker att det är en fördel med enklare brännare samt separat bännutrymme för ved och pellets.
Som det står ovan i tråden är det två värmezoner (shuntar) som skall kunna fjärrstyras, är veckopendlare. Om någon har förslag på ett bra sådant system tittar jag gärna på det.

Gasellen har väl ej automatisk sotning, vill kunna åka på semester när det är som kallast.
 
Redigerat:
Här är elförbrukningen från feb, mars, april. Hela huset är ej uppvärmt.

feb 8525 kWh
mars 9751 kWh
april 6533 kWh

Anledningen till att januari ej är med är att då samkörde jag med olja.
 
Det var inga roliga siffror. Det är alltså elpatron då med andra ord?
 
Värmebaronen ELK 15
 
Får "kontra" D09 med en bild jag oxå:cool:

DSC_0272.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
kulle
rca1959 skrev:
Får "kontra" D09 med en bild jag oxå:cool:

[bild]
Jasså du fick blommor oxå :p
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
kulle skrev:
Jasså du fick blommor oxå :p
Nä, dom är egna. Har fler:D

DSC_0275[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jugend och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.