Gamla Trofast är en hjälte, Exoverken kombipanna från 1963. Kom till huset (stenhus) igår.
Ca -10 grC ute och 6.6 grC i matsalen. Började elda 15.30 igår. Idag 19 grC i matsalen och -11 grC ute.

Har under dagen kört ut mellan 31 kW och 39 kW i radiatorsystemet enligt Kamstrupen (fjärrvärmemätare).
 
Redigerat:
En idolbild d^_^b
 
  • PA160015.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tja de va en rejäl panna du :) vad är det för vedlängd i den,är det underförbränning..
 
Halvmeters passar bra, dom slängs in "tvärs" pannan. Den bakre delen av pannan är oljedelen. Det är en överförbränningspanna, verkningsgrad 35-40%:x
 
de va ju synd :( kompis te mej har en thermia från 62- med underförbränning han laddar en 500l han är skit nöjd ;)
 
@pyerdarn Vad är det som är 500l?

Lite statistik:

Från 15.30 igår till 18.00 idag:

785 kWh rakt ut i radiatorsystemet => 29.6 kW i snitt

Nu kl 19.40 är det 20.4 grC matsalend^_^b

Ca 75% av huset uppvämt, resten i frostskydd.
 
Hur många kubik har du eldat sedan du kom dit igår? ;)
 
ichgary skrev:
Hur många kubik har du eldat sedan du kom dit igår? ;)

Don't mention the war :wow:
 
acktank missa de :p vad har du som mäter kwh vore lite kul och ha :)
 
En begagnad Kamstrup energimätare. Mäter ca 20% för lite, har använt elkassetten för kalibrering. Antingen så sitter dykrören fel eller så är det fel på flödesmätaren.

Pannan har 560 l inbyggd "acktank".
 
rca1959 skrev:
Halvmeters passar bra, dom slängs in "tvärs" pannan. Den bakre delen av pannan är oljedelen. Det är en överförbränningspanna, verkningsgrad 35-40%:x
nog kan man uppnå en verkningsgrad på 70% + om man eldar rätt i din trofast ....skulle jag gissa :)
gaia
 
Håller med Gaia. Man får hyfsad verkningsrad i en överförbränningspanna om man bara eldar på rätt sätt.
Man bör fylla vedutrymmet till ca 2/3 med ved och sen tända ovanpå veden. Då brinner det uppifrån och ner och de brännbara gaserna har gott om plats att förbrännas.

De flesta gör felet att de tänder underst i vedutrymmet. Då blir mer som en kolmila än en vedpanna.
 
Tänt var det här! (+kaffe:))

Märks att jag tryckt på lite extra i helgen, 19.7 grC i matsalen i morse! Ok, elkassetten får stötta under natten. Dock räcker den inte i närheten av att "dra" huset själv, 15 kW.
 
Redigerat:
gaia skrev:
nog kan man uppnå en verkningsgrad på 70% + om man eldar rätt i din trofast ....skulle jag gissa :)
gaia
Kanske inte 70%, men kanske 45% om jag kunde elda rätt. Ringde upp Euronom, som Exoverken tvingade byta namn till av ett "litet" oljebolag med liknande namn....., och fick tag på en äldre ingenjör som kände till min panna. Han sa nåt i stil med att de där gamla kombipannorna inte når mer än max 45% vid vedeldning.
 
Redigerat:
spaedgris skrev:
Håller med Gaia. Man får hyfsad verkningsrad i en överförbränningspanna om man bara eldar på rätt sätt.
Man bör fylla vedutrymmet till ca 2/3 med ved och sen tända ovanpå veden. Då brinner det uppifrån och ner och de brännbara gaserna har gott om plats att förbrännas.

De flesta gör felet att de tänder underst i vedutrymmet. Då blir mer som en kolmila än en vedpanna.
Japp. så är det. Har läst detta med att tända ovanpå i forumet, måste prova nån dag. Jag tänder som pappa alltid gjorde:cool: Första gångerna jag kastade in ved i pannan fick pappa lyfta upp mig:D

Dock med kanske 7-10 inlägg under dagen känns det lite som att det kan kvitta, under första inlägget från helkall panna stänger inte dragluckan.

Fyller säkert för mycket, speciellt till natten. Draglucka.....som sagt:|
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.