Hej!

Jag kom på att jag hade ett gammalt 3-fasuttag. Tänkte om jag skulle kunna använda det till något? Hittade även en låda med lite skarvkontakter, lite halvtrasigt men ändå...
Gammalt 3-fasuttag bredvid elcentral med etiketter och ledningar, på en verkstadsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyra gamla 3-fasuttag i olika orienteringar på ett slitet träbord, vissa med synliga skador och slitage.
Skapa konto

Nej, det där är gammalt skit.

• Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Är det fullkopplat med framdragen jord, nolla och tre faser är mitt tips att byta till ett CEE 316.

• Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Det är väl bättre att sätta dit CEE416 uttag istället, om det finns 3faser, nolla, jord.

• Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Hej!

Jag kom på att jag hade ett gammalt 3-fasuttag. Tänkte om jag skulle kunna använda det till något? Hittade även en låda med lite skarvkontakter, lite halvtrasigt men ändå...
De där kontakterna är de enskilda elkomponenter som orsakat flest dödsfall i modern tid.

• Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
:rofl: Ok, jag ska inte dra ut på detta mer. Jag är mycket medveten om dessa kontaktdon och hade tänkt att posta detta igår, men hann inte.

Jag ska använda dessa i mitt privata museum, bakom lås och bom (ej inkopplade ;))
Gamla kontaktdon uppställda på en träplanka i en vitrinskåp mot en verkstadsbakgrund.
Skapa konto

Sorry, och april, april...

• Haha
  • Gilla
basseman och 5 till
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Det är väl bättre att sätta dit CEE416 uttag istället, om det finns 3faser, nolla, jord.
Kan så vara.

Väldigt imponerande att de första svaren om olämpligheten i att använda dessa kontaktdon endast kom ett par minuter efter att jag skapade tråden (y):D

• Gilla
basseman
  • Laddar…
janwide
Hade källaren full med sådana. De åkte ut med huvudet före!

I mitt jobb så träffar jag tyvärr på dessa fortfarande, mest i gamla källare och privatgarage. En del vill inte att jag byter eller plockar bort. Då brukar jag tacka nej till att t.ex byta den där centralen som var tänkt.
För någon jävla ordning måste det i alla fall vara mer jag lämnar.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag springer på dem ibland hos vänner som t.ex. köper hus för första gången. Informerar dem ordentligt om att det inte ska användas och erbjuder mig att koppla ur, eller byta.

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Väggmonterat skåp med upphängda elkontakter och säkringar som dekor.
Skapa konto

Nu är det på plats :D

• Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
Vad var det som var dåligt/farligt med dessa kontakter? Jag vill lära mig!

Kontaktblecken för jord är en svag punkt redan från början.
Och det blir inte bättre när man enkelt kan fasvända dom 3-poliga stickpropparna genom att slipa bort styrningen så att den går att vända hur som helst.
Och ful-nollar man via jorden (vilket inte är ovanligt) då så blir det en direkt dödlig kombination om dålig kontakt uppstår.

• Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.