12 076 läst · 22 svar
12k läst
22 svar
ADSL-modem och larm i första jacket...
Nu har jag inte läst tråden men ADSL-filtret och modemet ska alltid sitta först, genom filtret ska sedan övrig tele-trafik gå då de jobbar på andra frekvenser, sen finns det undantag och telefoner som klarar förbindelser utan filter.
Jag pratade med han som installerat larmet och det blev ADSL-modemet först och sen larm. Han stod på sig att larmet skulle skruvas in i telejacket och jag håller med honom om att man minimerar risken att barn eller tankspridda vuxna kopplar ur larmets mellanpropp. Blir nog likadan lösning här hemma.
Medlem
· Västra Götaland
· 33 inlägg
jobbar själv med larm och installationen han gjort är troligen lite fel. jag skulle tro att han har paralellkopplat i jacket vilket brukar medföra störningar. se till att istället seriekoppla larmet, innanför jacket, lägg sedan internetet direkt efteråt sedan telefonerna... bör funka perfekt! använd aldrig en mellanpropp utanför telejacket till larmet.
Medlem
· Västra Götaland
· 33 inlägg
coss
sectorkillarna gör ofta så för att skarva ihop strömkabeln med resterande 2 telekablar i 4-ledaren (telekabeln). dock, sätter du larmet längst upp i jacket stört det enkelt ut, sätter du dem nederst kan larmet störa internetet etc. därför måste larmet seriekopplas, gör det istället! och använd inte mellanpropp!
sectorkillarna gör ofta så för att skarva ihop strömkabeln med resterande 2 telekablar i 4-ledaren (telekabeln). dock, sätter du larmet längst upp i jacket stört det enkelt ut, sätter du dem nederst kan larmet störa internetet etc. därför måste larmet seriekopplas, gör det istället! och använd inte mellanpropp!
Jag har ett installerat larm från trygga hem på 1a jacket. Hur skall jag lägga in mitte ADSL-modem? Innan eller efter larmet i samma (1a) jack?
Telia säger att det inte går och att jag skall avbeställa deras tjänst med ADSL/TV/bredbanstelefoni men jag kan väl inte vara unik med detta problem, måste väl gå att lösa???
Telia säger att det inte går och att jag skall avbeställa deras tjänst med ADSL/TV/bredbanstelefoni men jag kan väl inte vara unik med detta problem, måste väl gå att lösa???
patrik659> Att få det att fungera med ip-tele är nog inte det enklaste. Stänger någon av strömmen till ditt hus kan inte larmet ringa såvida du inte har modemet på UPS eller liknande.
Nu har inte jag full koll på dessa larm, men har inte flera av dem GSM-möjlighet? Eller möjlighet att koppla till det? Även om det är en kostnad så är nog det vad jag skulle rekomendera. Inversteringskostnaden för den eventuellt extra enheten är inget mot vad du på sikt får betala för ett stenålders teleabb.
Nu har inte jag full koll på dessa larm, men har inte flera av dem GSM-möjlighet? Eller möjlighet att koppla till det? Även om det är en kostnad så är nog det vad jag skulle rekomendera. Inversteringskostnaden för den eventuellt extra enheten är inget mot vad du på sikt får betala för ett stenålders teleabb.