Hej!

Var hemma hos en vän som tyckte att hans 8 Mbits ADSL gick långsamt och jovisst jag mätte upp en hastighet på 0,1 Mbit med www.bredbandskollen.se så något är ju uppenbart fel. De har ett larm inmonterat i första jacket det sitter alltså inte med vanlig telepropp utan installatören har gått in i uttaget och där kopplat på sig. Sen har då min kompis satt ADSL-modemet i jacket som kommer därefter eftersom det står bättre där... :rolleyes:
Det enda rätta är väl att jag kopplar ur larmet från jacket och sätter ADSL-modemet i uttaget med mellanproppen/filtret och i den kopplar larmet? Jag blir fundersam på hur man idag kan montera ett larm i en villa på detta sätt? Installatören visste nog inte att de hade modem i jacket efter men även om de inte har det så finns det ju inget som säger att de inte kommer skaffa ADSL-abb vad tiden lider... Larmet är inkopplat för 6 mån ca så det är ingen gammal installation.
Jag kanske inte ska göra något alls med detta utan säga till han att ta dit larminstallatören och göra om?
Jag anar att installatören gjort så här för att telejacket sitter väldigt öppet mitt i hallen så är man riktigt femjä*ligt snabb hinner man ev. panga rutan och kasta sig över uttaget och dra ut larmet...

Ska man se de hur det skall va så ska larmet ligga först på linan. Men samtidigt är detta regler som har funnits sen innan adsl fanns. Problemet med adsl är att den går på en högre frekvens på telelinan vilket teledelen i larmcentralen likt vanliga telefoner effektivt filtrerar bort. Så i din väns fall så är det inkommande tele, adsl sen larm så tror jag de kommer funka kanon.

Det går också att skaffa ett till filter som du monterar på mellan uttaget och larmet. Då slipper du dra om kablarna.

Men prova först att koppla bort larmet, starta om modemet, och testa hastigheten igen. För att vara säker på att det verkligen ÄR larmets fel. Det "kan" ju faktiskt vara fel utanför huset också.

Är larmet kopplat till larmcentral så RING dem innan och berätta att ni kopplar bort larmet en stund. Annars går larmet till dem om sabotage.

Trust me I know!!!!

Hur ska larmet till dem gå om man kopplar bort just telelinan? (Såvida inte larmet har GSM parallellt).

Men det är rätt... Meddela alltid larmcentral innan arbete utförs. Dom blir gladare då och tar ett äkta larm på mer allvar den dagen det behövs om de inte har haft massa strul-larm innan.

Tack för alla tips!
Det blir nog att jag helt enkelt ringer till han som installerat larmet för att kolla med honom vad som är ok att jag gör..

Det Kan gå ett larm när du lägger tillbaka linan igen. Allt hänger på hur det är programerat, vilken fördröjning man har på larm för teleavbrott eller om man har GSM backup.. Att bara lossa linan kommer inte larmcentralen märka om du nu inte råkar pricka in just när en ev testsändning sker ( om man har detta programerat) Eller om man nu skulle ha såpass med pengar att man kostar på sig en Multicomlina.

Det finns larmkopplingar med övervakning från telestationen och bryter man då anslutningen till larmet så larmar telestationen om sabotage. JAG tror inte det är gjort något sådant på ett villalarm om man inte har en Rembrant hemma.

Min erfarenhet är att larmet släpper igenom alla toner från ADSL modemen (Sequritas larm). Larmet är normalt signalen helt rakt igenom, troligen via ett mekaniskt relä. Larmet ligger inte och lyssnar på linjen utan först när larmet är aktiverat så "lyfter larmet på luren" och eventuellt skickar en R puls för att garanterat bryta eventuell pågående telefonsamtal.

Om man kopplar ADSL-modemet först så måste man se till att larmet alltid kommer åt linjen med ADSL proppen både i och ur.

Protte

Har aldrig någonsin satt ett larm där telelinan är övervakad i telestationen. Har man haft krav på övervakning så har man satt multicom.

Somsakt det beror helt å hållet på hur larmet är uppbyggt. Och jo normala larm ligger och "lyssnar" (kollar att linan fortfarande finns.) Några R-pulser har jag aldrig hört talas om sänds då alla operatörer inte stödjer detta. Då framförallt Bredband. Utan linjen övertas med hjälp av ett relä. Därefter kan de ta lite tid innan larmet kan få kontakt beroende på hur lång tid det tar för Televäxeln att bryta samtalet. Larmet gör ett förprogramerat antal försök innen ev telefel dyker upp.

Filtret först, larmet sen och problemet är löst.

Vad menar du med:
Om man kopplar ADSL-modemet först så måste man se till att larmet alltid kommer åt linjen med ADSL proppen både i och ur.
ADSL-modemet sitter ju med en sk. mellanpropp och i den kommer isåfall larmet sitta även den med mellanpropp. Så har vi det hemma och så hade jag tänkt göra hos honom...? Låter motsägelsefullt det du säger så förklara gärna!

frohike skrev:
Har aldrig någonsin satt ett larm där telelinan är övervakad i telestationen. Har man haft krav på övervakning så har man satt multicom.

Somsakt det beror helt å hållet på hur larmet är uppbyggt. Och jo normala larm ligger och "lyssnar" (kollar att linan fortfarande finns.) Några R-pulser har jag aldrig hört talas om sänds då alla operatörer inte stödjer detta. Då framförallt Bredband. Utan linjen övertas med hjälp av ett relä. Därefter kan de ta lite tid innan larmet kan få kontakt beroende på hur lång tid det tar för Televäxeln att bryta samtalet. Larmet gör ett förprogramerat antal försök innen ev telefel dyker upp.
Min eventuellt blivande svågers företag hade som försäkringskrav "larm med övervakning (sabotageskydd) av telelinan".

R-pulsen finns på alla knapptelefoner (märkt med ett R) och gör ett kort avbrott i linjeströmmen, det används för att få ny kopplingston t.ex. av larmet eller när du vill göra ett trepartssamtal eller svara på nytt samtal under pågående samtal.

Normala villalarm har nog bara ett relä för linjen så när larmet inte är aktivt så är det rakt igenom.

Protte

Får man krav på en övervakad lina så är det en överföring via multicoms lina. Det är en telefonlina som går till företaget Multicom sen vidare till larmcentral. Det är speciella telelinor som ligger mer eller mindre öppna konstant. Multicom är det ända företag som har dessa linor så och använder ett eget när från telestationerna. Det är möjligt eftersom Multicom från början är en produkt från Tele larms tiden. Och tele larm är en del från nuvarande telia. På den tiden Televerket.

jag får rätta mig
larmet gick när jag skruvade ner en rörelsedeckare= sabotagelarm.....telelinjen spelade ingen roll.
Sector skriver såhär om ADSL, för dem har jag
Bredband (ADSL) och larm, hur fungerar det?
För att detta skall fungera skall alltid bredbandet ligga först på inkommande telefonlinje. Om larmet är kopplat före bredbandsmodemet så kommer larmet att störas ut av datasignalen. Om du hade ADSL vid installationstillfället är larmet monterat med hänsyn till detta. Har du skaffat bredband efter installationen bör du göra en avprovning av ditt larmsystem för att säkerställa så allt fungerar.

Och teknisk support sa att larmet skall ligga på de två översta piggarna i uttaget .....om man ansluter direkt i uttaget dvs
/Sture

Kommer snart att ha både larm och bredband i samma jack alltså första jacket.

Snackade med de som jobbar på min larm firma(group 4 seciuricor alias Falck) och de sa att sätt in jacket till modemet först därefter larmdosan så ska det inte vara några problem.

Återstår att se om han har rätt. enda alternativ jag har, vill inte ha trådlöst från ena sidan huset till andra har det just nu, och hastigheten 24Mbits är under all kritik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.