Hocke skrev:
Om pannan slår av hela tiden om du eldar på för fullt, så bör du ställa upp hastigheten på laddomatpumpen (den gröna).
Det sitter ett litet vred på den där du kan välja mellan hastighet 1,2 och 3 (ett vitt vred på den svarta elektronikdosan)

PS vad är det för typ av panna? DS
Jo den står på högsta hastigheten redan.
Det är en Calmarpanna V33 med 3 tankar, 750 +500 +500.

Detta händer när jag eldar. Startar upp med mindre storlekar och får en bra glödbedd, sedan slänger jag in kanske 4-5 större vedpinnar då går efter ett tag upp till 90 grader och fläkten slår pga av panntermostaten som är inställd på 90 grader. Sedan kallnar pannan och fläkten slår på igen då sjunker till ca 80 grader innan den börjar öka igen för att sedan slå av efter ett tag då den passerar 90 grader igen. Detta beteende upprepas, notera att jag inte lägger in mer ved. Hur ofta är normalt? Hur ofta slår panntermostaten till för er vid eldning?

Forward skrev:
Hur ofta slår panntermostaten till för er vid eldning?
Aldrig!
Endast om jag lagt in för mycket så att tankarna står på 90-95°C och det fortfarande brinner kan den slå av (min termostat står på 95°C) Laddomaten ska lätt hålla undan på högsta fart på en V33.

Kolla att pumpen verkligen snurrar och inte har fastnat eller nått. Du kan enklast höra denna surra om du håller en skruvmejsel mot skruven i mitten och örat mot skaftet.

Jaha, ja då är det något fel som jag måste undersöka. Skit också! Måste alltså vara något fel på laddomaten?? Pumpen går väl förmodligen inte då? Trött jag blir när förra ägaren kunde ha enkelt kommit förbi och hjälpt mig med detta, men avstår...

Pumpar kan fastna ibland om dom inte körts på länge.
Skruva ur locket i centrum på pumpen så ska du kunna vrida på pumpaxeln med en skruvmejsel.

Kolla så att laddomat patronen öppnar som den ska oxå.:)

Jag tycker att du skall börja med att ställa upp panntermostaten till 95°C och se vad som händer, om pannan då inte slår av och inte går i kok så är allt frid och fröjd, börjar det koka och leva rövare så får du dra ner termostaten igen. det behöver inte nödvändigtvis vara fel på laddomaten, det kan lika gärna vara termostaten på pannan som bryter lite för tidigt.

Det ska inte vara så som du beskriver att det beter sig (att pannan snabbt går upp i temp och slår av fläkten)
Så länge det finns kallvatten i tankarna så ska laddomaten se till att suga åt sig lagom mycket av det kalla vattnet och på så vis hålla en jämn och hög panntemperatur, utan att fläkten i pannan stannar.
Det kan vara flera orsaker till att det beter sig som det gör. Men vi kan väl, för att förenkla, börja felsökningen med att anta att allt är rätt kopplat?
Om alla rör är på rätt plats så tror också jag att felet ligger i laddkopplingen.
Är alla ventiler runt laddkopplingen öppna?
Är inga andra ventiler som ska vara öppna stängda?
Kolla om pumpen i laddomaten pumpar vatten. kommer det ström till pumpen? Har pumpen fastnat?
Har skovel hjulet i pumpen lossnat eller gått sönder?
(å andra sidan, om pumpen är trasig, så borde självcirkulationen se till att pannan inte blir varm)
Är termostatpatronen okej?

Jag tror att nån ventil är stängd.

Redigerat:
Jag var och gjorde en genomgång igår och allt såg ok med installationen och så.
Men jag vred ratten på laddtermostaten fram och tillbaka (testade lite) och då märkte jag sedan när jag eldade att den slog nu till tidigare än förrut (är för rökgaser och har den på 190 grader). Eftersom den slog nu till tidigare så startade pumpen tidigare och gjorde att panntempen låg mellan 82-90 grader, dvs inga fläktstopp. Förrut så startade pumpen bara när graderna översteg inställt värde på panntermostaten.

Så vad som har hänt är att förrut så startade inte pumpen pga av laddtermostaten, men lite vridande fram och tillbaka på den så verkade det ha fixat sig och pumpen startar nu som den ska. Då laddtermostaten inte slog till förrut så gick inte pumpen och värmen skickades inte ut till tankarna därav fläktstopp.
Det är min teori iaf.

I manualen står det att laddtermostaten ska vara inställd på 60 grader (rökgas), men som jag förstår det är det för lågt värde? Eftersom då tar det längre tid för pannan att komma upp i en arbetstemp på 80-90 grader pga pumpen som redan startat för länge sedan, och man ska väl försöka komma upp i arbetstemp så snabbt som möjligt? Har den nu på 190 grader och då startar den vid ca 85 grader panntemp. Vad tror ni om detta?

MVH
Jonas

Redigerat:
Du kan inte ha rökgastermostaten på 190 grader, då får du stora bekymmer. Rökgastermostatens uppgift är att stänga av fläkten i pannan och i förekommande fall laddomatpumpen om den inte styrs av pannans laddtermostat, när rökgaserna svalnar efter att veden brunnit ut. Som det mycket riktigt står i din instruktion är ett typiskt värde 60-80 grader, det brukar vara ungefär vad rökgaserna håller då veden brunnit ut helt. Har du den på 190 grader så dödar du både panna och laddpump så fort rökgaserna understiger 190 grader och det blir inte bra. Vad har du för panna? Om pannan har två termostatvred så skall rökgastermostaten som sagt stå på 60-80 grader ungefär, du får prova dig fram så att inte fläkten stänger innan veden brunnit ut, gör den de får du sänka termostaten. Det andra vredet skall stå på ca: 95 grader, den är till för att stänga av fläkten, men inte laddpumpen, då pannan blir så varm att den riskerar att gå i kok. Värdet på driftstermostaten, som den brukar kallas, kan du prova dig fram till genom att vara med när pannan går för fullt. Höj termostaten stegvis, låt pannan komma upp i temp, börjar det bli tendens till att den går i kok så säng några grader på termostaten och prova igen. Jag har min ställd på att bryta vid 98 grader, men då har jag ungefär 1,2 bars tryck när tankarna är fulladdade så min panna kokar först vid 110 grader ungefär.

Rökgastemostat på ca 100°C
Max termostat på 90-95°C
Pumptermostaten, här är det lite beroende på panna. på min vedex startar laddpumpen först när både värdet för pumptermostaten och rökgasterm. överskrids. Därför har jag pumptermostaten på minsta läget, då startar laddomatpumpen så fort rökgaserna är över 100°C. Eftersom laddomaten inte skickar någon värme till tankarna innan pannan når 78°C så snurrar bara vattnet i pannan under uppeldningsfasen.

Kollade på trebemas hemsida på din panna
Driftstermostat 95° (vatten temp)
laddtermostat 100°C (rökgastemp.)
Fläktstopp 60°C (fläktstoppet styrs av pannans vattentemp på denna, lite konstigt enl. mig)
Sätter du fläktstoppet för högt, kommer fläkten slå av så fort detta värde underskrids.
Kallare än 60°C blir det aldrig så länge laddomatpumpen går.

Redigerat:
Så fungera det i min anläggning också ,samma värde på inställning förutom att jag har en 72c thermostat i Esbe blandventil.

Ok nu har jag nog fattat hur det fungerar.
Tackar och bockar för all hjälp. Känns skönt att ha bra koll på detta när det börjar bli kallt på nätterna, hade +2 imorse :eek:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.