9 230 läst · 53 svar
9k läst
53 svar
Ackumulatortank för buffert och förvärmning
ja, men du har den till varmvattnet? Jag tänkte till radiatorvattnet.V Viktorbyggahus skrev:
Medlem
· Stockholm
· 958 inlägg
I mitt system ligger varmvattnet på separat krets i slingtank så den tänkte jag köra på natten.
Radiatorkresten har nu en liten volymtank. Det är den jag tänkte komplettera med en stor. Jag hade inte tänkt fast kondensering utan bara ställa om rumstemperaturerna lite för att lura VP att köra mer på natten och utnyttja det och den stora volymen vatten. I mitt system går cirka-pumpen hela tiden eftersom elementen hela tiden ska bli varma. Samma cirk. pump driver VP och radiatorkrets eftersom allt är kopplat i serie. VP - > volymtank -> radiator -> VP.
Således tänkte jag inte köra 65°C utan om tex börsvärde hade varit 40°C. Toppa upp mot 50°C på natten för att kanske släppa ner till 30°C på dagen.
Radiatorkresten har nu en liten volymtank. Det är den jag tänkte komplettera med en stor. Jag hade inte tänkt fast kondensering utan bara ställa om rumstemperaturerna lite för att lura VP att köra mer på natten och utnyttja det och den stora volymen vatten. I mitt system går cirka-pumpen hela tiden eftersom elementen hela tiden ska bli varma. Samma cirk. pump driver VP och radiatorkrets eftersom allt är kopplat i serie. VP - > volymtank -> radiator -> VP.
Således tänkte jag inte köra 65°C utan om tex börsvärde hade varit 40°C. Toppa upp mot 50°C på natten för att kanske släppa ner till 30°C på dagen.
Så här ser mitt system ut.
AckTanken är på 500L och har VV-slinga i sig.
Har en 3-vägs shunt med automatik som har wifi styrning och en liten flyttbar rumsgivare.
Den 3-vägs-shunten bestämmer hur hur mycket uppvärmt vatten ska tas från Acktanken.
På sommaren blir det att vattnet i radiatorerna bara cirkuleras runt och då det blir kallare och temperaturen sjunker i rummet med wifi givaren så styrs shuten steglöst till mer och mer värme från Acktanken
Fungerar klockrent.
EDIT: eller tja ... har eg några bitar till som jag inte orkade rita in just nu som har med poolvärme växlare och solvärme paneler att göra ... men de ligger på separata slingor till/från AckTanken så det påverkar inte grundfunktionen i skissen ovan.
AckTanken är på 500L och har VV-slinga i sig.
Har en 3-vägs shunt med automatik som har wifi styrning och en liten flyttbar rumsgivare.
Den 3-vägs-shunten bestämmer hur hur mycket uppvärmt vatten ska tas från Acktanken.
På sommaren blir det att vattnet i radiatorerna bara cirkuleras runt och då det blir kallare och temperaturen sjunker i rummet med wifi givaren så styrs shuten steglöst till mer och mer värme från Acktanken
Fungerar klockrent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
EDIT: eller tja ... har eg några bitar till som jag inte orkade rita in just nu som har med poolvärme växlare och solvärme paneler att göra ... men de ligger på separata slingor till/från AckTanken så det påverkar inte grundfunktionen i skissen ovan.
kör du timmdebitering? Kan du inte värma vvb till 90 grader på vatten iaf? Problemet om jag förstår det rätt är att VP kommer stänga av sig då så man måste koppla förbi att den fortsätter kör fast att returvavattner är varmtM MrDizzy skrev:Så här ser mitt system ut.
AckTanken är på 500L och har VV-slinga i sig.
Har en 3-vägs shunt med automatik som har wifi styrning och en liten flyttbar rumsgivare.
Den 3-vägs-shunten bestämmer hur hur mycket uppvärmt vatten ska tas från Acktanken.
På sommaren blir det att vattnet i radiatorerna bara cirkuleras runt och då det blir kallare och temperaturen sjunker i rummet med wifi givaren så styrs shuten steglöst till mer och mer värme från Acktanken
Fungerar klockrent.
[bild]
EDIT: eller tja ... har eg några bitar till som jag inte orkade rita in just nu som har med poolvärme växlare och solvärme paneler att göra ... men de ligger på separata slingor till/från AckTanken så det påverkar inte grundfunktionen i skissen ovan.
Här är en uppdaterad skiss på mitt system ink allt.Johan1975z skrev:
Inkommande kallvatten förvärms i AckTanken till 50C som sen går in i VVB och värms till 70C (för garranterat få bort legionella och sen stryps ned igen till 60C pga regler)
LVVP laddar AckTanken till 50C (kan köra högre om jag vill)
Solvärmepanelerna laddar både AckTank och värmer pool via pool värmeväxlare
Kan värma poolen via mha värme från AckTanken om solen inte skiner/ger för lite
Den öppna buffertanken är för att solvärmesystemet bygger på så kallad "Drain back" vilket skyddar mot både övertryck pga för mycket värme och att systemet inte fryser sönder på vintern.
BufferTanken har lock för att inte vätskan solvärmesystem i dunsta pga öppen tank.
Alla shuntar är automatiskt styrda.
Shunten på värmesystemet är via wifi och flyttbar wifi rums-temp givare
De två shuntarna på solvärmesystemet styrs via en smart hub
Har ett tio-tal temp givare i systemet som inte är inritade för att kunna köra automatiken (och få en massa rolig statistik)
Visst skulle jag kunna köra mer än 75C i VVB mer ser ingen anledning till det.
Och nej min VP stänger inte av sig pga att returvattnet är för varmt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant tråd! Jag håller på att koppla in en värmepump på mina befintliga tankar. Önskad funktion är att VP ska ladda då spotpriset är lågt några timmar, till en början på tidkanal.
Genom växelventil och avstängninsventiler kan jag välja att ladda tanken med förrådsberedare (finns liten spets i serie) till högre temp jämfört med resterande en eller två tankar. Vad tror ni om schemat? Funderar på om jag behöver sätta backventiler någonstans?
(Bilden är lånad från Anduro)
Genom växelventil och avstängninsventiler kan jag välja att ladda tanken med förrådsberedare (finns liten spets i serie) till högre temp jämfört med resterande en eller två tankar. Vad tror ni om schemat? Funderar på om jag behöver sätta backventiler någonstans?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Bilden är lånad från Anduro)
Ungefär så kör jag. Jag har gamla acctankar på totalt 1300l som jag nu låter vara volymtank på retursidan från radiator/gv-slingan.F FGH22 skrev:Hej!
Jag har haft lite samma tankar med ack-tank (volymtank), speciellt nu med det förfärliga elpriserna 8 priområde 4 där det dagtid kan kosta 10 kr och nattetid 30 öre /kWh.
I nuläget har jag en IVT A12 med avgiven effekt mellan 4-11kW beroende på utetemperatur. Den är kopplad dels mot en slingtank för att göra varmvatten och dels växlar den via omkopplare mot radiatorkretsen för att värma huset. På radiatorkretsen är där ca 150 liter vatten och sedan har jag en volymtank om 120 liter vatten. Den installerades för att få bättre gångtider. (Innan jag hade den haft jag 30-50 stopp per dag. Sommartid gångtider på 2-3 minuter och vintertid långa gångtider men stopptider på 2-3 min och även då 30-40 stopp/dygn).
Min tanke var om jag ffa kunde köra VP nattetid nu pga elpriserna. Även om COP blir sämre så är elprisskillnaden 10 kr dagtid vs 30 öre (nattetid) så stor att försämrat COP blir försumbart.
Elåtgågen för värme i huset varierar över året från 0kWh - ca 120 kWh (som högst) men ligger stora delar av vår och höst på ca 40-60 kWh.
Jag tänker mig att jag kan acceptera 5°C kallare dagtid (17° vs 22°) när elpriset är högt. Det borde ge ca 15°C i skillnad på börsvärde i radiatorkresten. I kopplingsdifferens har jag max 15 och min 5 så då tillkommer ytterligare 5 grader (efter långtid när tidsfaktorn gått i taket).
Då har jag 20°C att spela med för lagring.
Ska VP vila i 18 timmar så behöver jag ackumulera 60/24*18 = 45 kWh = 162 000 kJ
Det borde bli 162 000 /(4.18*20) = 1937 liter vatten.
Fast till det kommer den värme som är ackumulerad i huset i tegel och betong som borde göra att mindre vatten behövs eftersom huset i sig är trögt att svalna 5°C.
Jag tänker mig att jag skulle kunna sätta in ytterligare 500 liter ack-tank (volymtank) och då borde jag kunna minimerar vad VP behöver gå dagtid.
Tänker jag fel? Har någon andra synpunkter?
Hittills mellan maj och idag 1 nov så har det inte varit några problem alls att ställa upp kurvan ett par grader och enbart köra vp på natten mellan 00 och 05 eller 06.
På morgonen är det 21 eller 22 grader i alla rum, och det sjunker ner 1 grad på hela dagen. Framåt 1400 så brukar vattnet i volymtanken vara nere i 20.22 grader och jag ska ordna att cirkulationspumpen då slås av eftersom det inte lönar sig att pumpa runt vattnet längre förrän vp startas upp igen.
1 grads tempsäkning på en hel dag tror jag få ser som något problem öht.
Jag har relativt tungt hus med några stenväggar inne, samt gv på bv och stora radiatorer på öv utan shunt på samma slinga som gv. Bra isolerat med 50 cm i tak och 20-25 i väggar. 3-glas i hela huset förutom 5 fönster.
Värmepumpen är en sjövärmepump med gammal kompressor från 80-talet så COP brukar gå ner till 2 vintertid normalt (COP4 fram till nu ungefär) . Effekten är 14 kw fram till nu ungefär sålänge som sjön är över +10 gr varm, mitt i vintern så sjunker det ju till 2-3 grader som värst och då ger vp bara 5-6 kw så den får ibland gå konstant om det är flera minusgrader utomhus.
Med 2-3 grader framledning blir det lite sämre men priset är ju kanske iaf 1/3 på natten så det lär ju löna sig iaf nu med timpris.
Skillnad blir ju nu from december fram till april. Då kommer inte min vp att orka med att värma hela huset på 6-7 timmar utan jag måste ordna stöttning. Så har nu skaffat en gammal pelletsbrännare som ska få gå in dagtid när elen inte är billig.
Kemisk energi när den flyktiga elen ska exporteras.
Redigerat:
Liksom Tekniska Verken i Linköping så har jag förstås förberett även för ett sådant scenario. Men då blir det elpatron 4.5 + 4.5 kw istället för värmepumpen. Den kan inte fungera meningsfullt vid kondenseringstemp över 50 grader.T TommyC skrev:
Medlem
· Stockholm
· 958 inlägg
Vad är det för 3vägs shunt som har wifi-styrning?M MrDizzy skrev:Så här ser mitt system ut.
AckTanken är på 500L och har VV-slinga i sig.
Har en 3-vägs shunt med automatik som har wifi styrning och en liten flyttbar rumsgivare.
Den 3-vägs-shunten bestämmer hur hur mycket uppvärmt vatten ska tas från Acktanken.
På sommaren blir det att vattnet i radiatorerna bara cirkuleras runt och då det blir kallare och temperaturen sjunker i rummet med wifi givaren så styrs shuten steglöst till mer och mer värme från Acktanken
Fungerar klockrent.
[bild]
EDIT: eller tja ... har eg några bitar till som jag inte orkade rita in just nu som har med poolvärme växlare och solvärme paneler att göra ... men de ligger på separata slingor till/från AckTanken så det påverkar inte grundfunktionen i skissen ovan.
Det är eg en 3v-shunt med automatik som man hänger på shunten & trådlös innegivareV Viktorbyggahus skrev:
Köpte båda från Lindquist Heating
https://www.lindquistheating.se/produkter/tillbehor/laddutrustning/shunt-tv-3s-r25-kvs-6/
https://www.lindquistheating.se/produkter/tillbehor/laddutrustning/thermomatik-ec-home-wl-tradlos/
Fungerar hur bra som helst. Är riktigt imponerad
Och jag kör bara med den trådlösa innegivaren.
Håller inne tempen riktigt stabilt i huset.
Ser dock nu att den inte är wifi utan bara kör på egen trådlös lösning
frekvensen är 868 MHz och fri skit räckvidd ska vara 100m på den frekvensen så innegivaren borde kunna placerar var som helst i ett hus.
Man kunna koppla in extern GSM styrning om man vill ha lösningen i en sommarstuga tex.
Ingen aning om hur eller vilka extra produkter man kan tänkas behöva
Anledningen till att jag valde denna lösning är att jag ska till våren även koppla in en solvärme anläggning till AckTanken. Då blir det inge bra om man ska låta VP: styra värmen till radiatorkretsen om jag förstått det rätt
Plus att jag har även kopplat in en poolvärmeväxlare till AckTanken, så att jag kan plocka värme till poolen via husets VP på sommaren med löjligt bra COP. Och då solvärmen kommer igång så kommer ju VPn dessutom att behöva jobba ännu mindre & samtidigt har jag varm pool på sommaren.