11 366 läst · 47 svar
11k läst
47 svar
Ackumulatortank får inte upp temperaturen
Du får känna på pinnen om den går att trycka in/ut, vid värme så ska den gå ut, är nog lite hård Om jag inte har helt fel, så går det att köra den utan termostat, då ska pumpen gå på lägsta fart, de bilden hur det ser ut. Lassnigen kan bli lite konstig i temp, men värmer gör det.
Edit du han före mig, hade tänkt säga åt dig att göra så. Tryck flera ggr så den släpper ordentligt.Drra fel är en klassiker på laddomater och därav att jag inte gillar dom.
Edit du han före mig, hade tänkt säga åt dig att göra så. Tryck flera ggr så den släpper ordentligt.Drra fel är en klassiker på laddomater och därav att jag inte gillar dom.
Hej Jonaserik,
Tack för svar och tipset! Jag har masserat den lite, men tänker att en ny kanske är en bra idé ändå
Jag antar i mitt fall att termostaten då stått öppen konstant även vid låg temp. Vad har det för effekt?
Tack för svar och tipset! Jag har masserat den lite, men tänker att en ny kanske är en bra idé ändå
Jag antar i mitt fall att termostaten då stått öppen konstant även vid låg temp. Vad har det för effekt?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, termometrarna på din bild visar tydligt att termostaten inte stått öppen. Ingen energi kan försvinna på grund av fel i laddomaten.
Jag tror inte att det fanns något fel på den alls.
Jag tror inte att det fanns något fel på den alls.
J-ligt dålig laddtemp blir det i början av eldningen, massor av kallvatten från tank som ska blandas in. Det gör att pannan inte orkar lyfta tempen, för stort flöde genom den. Vid ett sådant fel är det enda att sänka pumpens fart till min. Sen ska man inte ha för hög temp på termostaten, det blir dåligt flöde mot tanken och ingen snurr i den.
Det göller att få till så det varma kommer mot botten och då öker pannan tempen och flödet mot tanken ökar.
Din panna är en 30kW och vid en temp på cirka 40 C i botten på tanken, plus att pannan ska lyfta, så går det kanske ca 10L/min till tanken. Pannan för klen men det fungerar. Har lika själv + 1500 L och det tar tid att få tillbaka en hög temp för stor laddning. Bara leva med det och elda några timmar.
Det göller att få till så det varma kommer mot botten och då öker pannan tempen och flödet mot tanken ökar.
Din panna är en 30kW och vid en temp på cirka 40 C i botten på tanken, plus att pannan ska lyfta, så går det kanske ca 10L/min till tanken. Pannan för klen men det fungerar. Har lika själv + 1500 L och det tar tid att få tillbaka en hög temp för stor laddning. Bara leva med det och elda några timmar.
Hallå!
Skriver i denna tråd då jag åkt på ett liknande fel som tidigare personer.
Har en Nibe vedex 3000 panna med ett EVR system kopplat till 2 ack tankar med laddomat , shunt osv.
Problemet jag har, är att när jag inte eldar , så får jag ingen värme på elementen.. Även fast den ena ack tanken visar 80 grader och de finns varmvatten i duschen o alla kranar osv..
Och när jag eldar, så fyller han på båda ack tankarna och brassar på med värme till elementen..
Någon som vet vad som kan vara problemet ?
tacksam för svar! // Victor
Skriver i denna tråd då jag åkt på ett liknande fel som tidigare personer.
Har en Nibe vedex 3000 panna med ett EVR system kopplat till 2 ack tankar med laddomat , shunt osv.
Problemet jag har, är att när jag inte eldar , så får jag ingen värme på elementen.. Även fast den ena ack tanken visar 80 grader och de finns varmvatten i duschen o alla kranar osv..
Och när jag eldar, så fyller han på båda ack tankarna och brassar på med värme till elementen..
Någon som vet vad som kan vara problemet ?
tacksam för svar! // Victor
Hur är tankarna sammankopplade? Kan det vara luft i någon ledning?
Är tankarna i serie eller paralella. En enkel skiss på hur det är kopplat är bra. Du tar ut värmen via en shunt från tankarna nu. Det med vatten, det går lättaste vägen av sig självt. Känn på rören från tankarna hur värmen går. Med paralella så ska rören ut vara lika varma. Som en info så brukar returen från huset, vid paralellt, vara kopplat på sista tankens botten och sedan till första, medans laddningen går till tillsammans på topp av båda.
Här kommer lite bilder hur de ser ut.
Ser ut som paralella och värmen tas ut från den till vänster 1 enbart, returen från huset går ner till mitten mellan tankarna och fyller på med svalvatten till båda. Då ska tank 2 ge värme till tank 1 via rören upptill, då kan det bli att första tanken töms mer på värme. är det tank 2 som har bra värme och 1 svalnar ner. För att jäna ut uttaget från båda tankarna, så borde det vara rör mellan tankarna från där shunten tar sin sin värme och över till tank 2;s plugg ( lika plats som är uttag på 1:an ) då kommer tankarna att tömmas på värme i stort sätt lika, viss skillnad kan det bli, men inte astronomiska.
precis, de är den högra / bortre som ligger på 80 grader i temp hela tiden..J jonaserik skrev:Ser ut som paralella och värmen tas ut från den till vänster 1 enbart, returen från huset går ner till mitten mellan tankarna och fyller på med svalvatten till båda. Då ska tank 2 ge värme till tank 1 via rören upptill, då kan det bli att första tanken töms mer på värme. är det tank 2 som har bra värme och 1 svalnar ner. För att jäna ut uttaget från båda tankarna, så borde det vara rör mellan tankarna från där shunten tar sin sin värme och över till tank 2;s plugg ( lika plats som är uttag på 1:an ) då kommer tankarna att tömmas på värme i stort sätt lika, viss skillnad kan det bli, men inte astronomiska.
Men när jag eldar så fylls den första på och skickar upp värmen till elementen..
Antar att de måste vara nått galet mellan ack 2 och ack 1 ?
Det är att vatten har inte ont i ryggen, utan går lättaste vägen. Att åtgärda det, är att få ett rör mellan tankarna, så ett uttag mer blir paralellt samtidigt. Att den första blir varm fortare är helt i sin ordning då den är närmast pannan. Kan vara bra om du tar ut VV från den, eller sätter på patronerna. Ingen ide att värma allt med el då.
de är som bilderna tidigare, alltså så här.J jonaserik skrev:
Ett rör som går ut nertill från den bortre ack tanken, sen 2 rör ner uppefrån på ack tank 1 ( främre ) och 1 rör ner uppefrån på ack tank nr 2 ( bortre )
Jag skulle tro att det finns en luftbubbla i det övre röret mellan tankarna. Är det öppen expansion? Hur lutar ledningen?