4 574 läst · 29 svar
5k läst
29 svar
Acceptera många strömavbrott?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Rätt tänkt!elmont skrev:
Men då måste man ju leta upp den enda fasta telefonen ute i tvättstugan någonstans.
Om man har någon sådan kvar.
För alla trådlösa DECT-telefoner dör ju också.
Jag förstår faktiskt inte varför man monterar ner något så säkert och väl fungerande som kopparnätet.
Som har fungerat i hundra år, och säkert, med lite underhåll, kan fungera i hundra år till.
(Skrivet via min kopparbaserade ADSL-anslutning till Internet, som "alltid" fungerar".
Bara 6Mbit/s, för jag har 6 km till telestationen. Men det räcker och blir över.)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
Ja, det är just för att det har fungerat i hundra år och att det nu därför inte behövs lite underhåll utan ganska mycket underhåll. Isolering osv. på trådarna till kund är i många fall helt slut efter många decennier i luften/marken (med åtföljande fuktinträngning, korrosion och andra problem) och då står valet mellan att dra ett helt nytt kopparnät eller att t ex dra fiber. I valet mellan ny koppar och fiber så borde det ju vara brottsligt att dra ny koppar.KnockOnWood skrev:
I mitt eget villaområde i Göteborg så hänger t ex luftledning från cirkus 1948. Allt i den installationen är slut. Ledningar, skarvar, stolpar är antingen anfrätta, ramlar sönder om man tar i det, eller hänger på trekvarten. Så det har kämpat på bra i nästan sjuttio år, men nu är det slut. Inte tu tal om det. Och eftersom vi har fiber från annan leverantör så väntar jag mig inget annat än att när stolparna börja ramla istället för att luta, så kommer televerket och river hela skiten.
Problemet blir som sagt för de som idag bor i avfolkningsbygd och som man inte vill dra något nytt till överhuvudtaget. Där måste någon sätta ner foten.
Och i min lilla by har vi koppar i backen utfört någon gång på 80 talet det kommer troligen att fungera i minst 50 år till så här kommer det inte att dras någon fiber i min livstid. Dessutom sitter växeln här i byn så att alla kan få rätt bra fart på sitt internet. För några år sedan bjöd en aktör in byborna för ev fiber. INGEN var intresserad.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag vet inte varför, men det fick mig att tänka på dettaelmont skrev:
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=3HYrE32taAA#t=98
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ja, är det inte för j*****t att det måste bo folk på landet och störa planerna för er stadsborlars_stefan_axelsson skrev:
Vi behövs ju egentligen inte. Oxfile kan man ju köpa från Brasilien, lammkotletter från New Zealand
och fläskkarré från Danmark
Och ägg tillverkas ju på äggfabriker. Varifrån kommer Pringles :eek:
Hörde just att det nu är dragit fiber till min gamla adress, i Påvelund i Göteborg.
Vad kostar fibern förresten, och anslutningsdonen?
När vi byggde här på bonnlandet drog vi teleledning från servis fram till huset, 120 meter.
4x0,6 dia:6,5 mm kostade 6,80 kr/m + moms.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
Ja fast du är ju stadsbarn från början. Det är inte jag (nåja, inte lika stor stad iaf).KnockOnWood skrev:
Ja, alltså inte mig emot. Vi har ändå ganska bra förspänt i Sverige när det kommer till bredband på landsbygden. Det räcker att åka till Norge för att man inte skall kunna få lika bra bredband i centrala Oslo som i obygden i Värmland på andra sidan gränsen. Men mycket av fibern på landsbygden dras genom egna initiativ, och inte av televerket. Jag tycker som sagt att någon borde sätta ner foten där. Att riva kabeln och säga "nu får ni klara er med mobiltelefoni" tycker jag egentligen inte är OK. (Ev så kunde man göra något samman med elnätet. Där tror jag det finns samordningsvinster att göra, men det måste till regelverk och tvång. Elnätsbolagen kommer inte göra något på eget bevåg.)
Själva fibern är svinbillig, den ligger på samma pris som teleledningen om inte billigare (bulk om man köper b2b i mängd). Jag har inga prislistor längre eftersom jag inte jobbat inom området på tio år. Och kontakter är inte dyra. Utrustningen att kontaktera kostar några tusenlappar, men även den har blivit mycket billigare de senaste åren. Sedan så behöver man en fiberkonverter (CPE). Den får man för en handfull hundralappar när man köper många. Fiberduct att blåsa fibern i är inte heller många kronor per meter.KnockOnWood skrev:
Nej, det som kostar pengar när man lägger fiber är det som alltid kostar pengar när man drar något. Att gräva diket att lägga den i. Det kostar skjortan i stan, och är inte gratis på landet heller, men det är ju här som byalagen kan konkurrera genom att ordna ledningsrätten/grävningen "själva". (Ofta kan man också plöja i mjukare mark, vilket blir billigare).
Här i krokarna har elnätägaren i samband med vädersäkring (grävt ner elkablarna) även lagt ner slang för ev framtida fiber och till nya elabonnenter lägger man med en slang när man drar dit el. Så infrastrukturen är i stora stycken klar men som sagt inga kunder.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
Ingen i byn som är under 50?elmont skrev:
Jag har läst att erfarenheten är att på mindre orter så är det ofta äldre som driver på fiberutbygnaden eftersom de anser att det är en grej för att få åtminstone någon yngre (barnfamiljer) att stanna kvar. Annars flyttar alla. Men jag har ingen statistik eller egen erfarenhet.
I byn bor: 8 egna företagare, 2 lärare, 1 major, 1 läkare, 2 sköterskor, 3 undersköterskor, 2 statstjänstemän på mellannivå, 2 kockar, 7 pensionärer, 3 handelsanställda, 16 barn under 15 år, 25st 16 - 50 år. 8st 51 - 65år. 7 st 65 +
jag har troligtvis i hastigheten missat någon
jag har troligtvis i hastigheten missat någon
Nu hoppas jag verkligen att du får leva så länge att du ser kopparnätet nerlagt elmont, ibland går det väldigt fort även där man minst anar det i min erfarenhet.
Många kreativa sätt att degradera till dess man kan påstå att det inte längre är driftmässigt tyvärr.
Många kreativa sätt att degradera till dess man kan påstå att det inte längre är driftmässigt tyvärr.
Hos oss blir det nog kvar länge än, allt är nergrävt ( samarbete mellan el och telenätägarna) med "moderna" jordkablar som har en mycket lång livslängd. I stort sett alla har "vanlig" telefon. Vi har även en telemast i utkanten av byn och några har provat deras mobila bredband men det är helt underlägset kopparlinan så numera är det bara en (som inte har koppar in i huset) som nyttjar trådlöst bredband.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Så fort besökare kommer innanför dörren här hemma så skall de logga in på mitt trådlösa nätverk
(som är anslutet till Internet via kopparbaserat ADSL).
Det är ju så dyrt att pilla med smartphonen annars
(som är anslutet till Internet via kopparbaserat ADSL).
Det är ju så dyrt att pilla med smartphonen annars
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Nej, jag är rätt tråkig.
Fast det är nog mest att de måste kolla allt jag säger på Google,
för jag vräker ur mig så mycket dumheter som du säkert har märkt
Fast det är nog mest att de måste kolla allt jag säger på Google,
för jag vräker ur mig så mycket dumheter som du säkert har märkt
Sant, men SHK är en av, om inte Sveriges, rikaste nätägare.KnockOnWood skrev:
Det finns en anledning till det... =P
Liknande trådar
-
Tvättmaskin trumma snurrar inte efter Strömavbrott
Övrigt husrelaterat -
Vilket järn/manganfilter ska jag köpa?
Vatten & Avlopp -
Takbox o barnbilstol - hur många fäst-standarder?
Övrigt Off Topic -
Stort utbud av hus på bomarknaden men också många avslut
Artikelkommentarer -
Många frågor angående timmerhus
Lösvirke & Timmerhus