Finns det någon vägledning till vilken driftssäkerhet man ska kunna förvänta sig av sin nätägare? Vi bor på landet i en inte allt för liten by och har ofta strömavbrott, kanske inte dagligen men åtminstone varje vecka, ibland flera per dag. De flesta mycket korta, men datorer, servrar, styrsystem, klockor mm ALLT vill ju ha en tillförlitlig strömförsörjning. Hittills ingen respons av nätägaren.

Kan man kräva något? Det har väl efter Gudrun uppstått ersättningsmöjligheter när strömavbrott blir långvariga, men hos är avbrotten snarare kortvariga men alldeles för ofta.

Hur långa är avbrotten? Jag har nästan aldrig strömavbrott, men har ändå en UPS på min NAS. Mindre UPS har blivit väldigt billiga tycker jag.

• Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Det verkar kämpigt att få ersättning.
Så har skriver Vattenfall
Den lagstadgade avbrottsersättningen utgår för ett strömavbrott som pågår i minst 12 timmar, se tabell nedan. Beloppet dras automatiskt av på en kommande faktura inom 6 månader efter avbrottet.
För kortvariga avbrott verkar det tufft alltså.
Vad har du för elbolag?
Har de grävt ner kablarna? Många korta avbrott är nog inte billigt för nätägaren heller,
det krävs säkert personal för att återställa.

Här hos mig hade vi nog ett avbrott på en halvtimme förra året, i samband med åskväder.

b_hasses tips om UPS verkar vettigt om det är många kortvariga avbrott.

Tips är att skriva ner exakt när varje avbrott inträffar och hur länge. Även om produkter går sönder i samband med detta. Har du dubbelkollat med en elektriker så det inte är din anläggning som det är fel på? dvs glapp!!! Livsfara!!

jag hade blivit eld och lågor om strömmen försvann i tid och otid. Att det händer någon gång om året kan jag förstå om de gör servis eller andra oförutsedda händelse.

har du luftledning??? Tips är att se över den så att det inte ligger ett träd någonstans på linjen eller liknande så att du får ett avbrott och sen att stationen hinner återställa om det är sådan utrustning i den.

Begär ut Dygns/tim avläsning för din elmätare av nätbolaget och be även att få alla loggar skickade till dig så ser både du och nätägaren vilka tidpunkter som strömmen gick vilken dag och hur länge den var borta mm.

Jag bryr mig egentligen inte om att få tillbaka några pengar, jag vill ha starka påtryckningsmedel så att nätägaren säkerställer strömmen.

Det är inte min anläggning som felar, hela byn drabbas och många fler än jag är upprörda. Fram till min fastighet är det markkabel, men det är luftledning som matar byn från stan, så att säga. Visst hade vi strömavbrott här i veckan när det var stormvindar. Det finns det en viss förståelse för. Men vi har flertalet avbrott som inte kan härledas till väderfenomen.

Finns det några riktvärden för vad som är normal mängd avbrott?

(Visst kan jag titta på en billig ups, men primärt känns det som om nätägaren ska fixa detta, inte jag. Hur länge har fibernodernas utrustning backupström vid ett strömavbrott?)

S
Det är omöjligt att svara på då det är upp till varje stadsnätschef att bestämma vilka produkter som köps in och underhållet på dessa. Det kan vara allt mellan 15 minuter till ett par timmar.

Egentligen mellan 0 minuter till ett par timmar. Vet att vi haft noder som UPS:en bara varit monterad på plats, men att det aldrig blivit av att koppla in dom.

Du kan kontakta energimarknadsinspektionen och höra vad de har att säga, de kan också inleda en tillsyn mot ditt elbolag...

• Gilla
norrbottenstorpet
  • Laddar…
EI kontaktad, för vägledning i nämnda fråga, så får vi se vad det leder till.

Vem är nätägare?

Det är nog inte samma som hos mig, Södra Hallands Kraft :)
Citat:
Södra Hallands Kraft är en ekonomisk förening som ägs av medlemmarna.
Inte en spänn går alltså till någon utländsk ägare som Fortum eller E.on, eller ner i Vattenfalls svarta hål för att täcka deras gigantiska affärsförluster.

All vinst går tillbaka till investeringar i verksamheten.

peternicklas
Vi har EON, 3 blinkningar, 1 på 10 minuter samt ett på 7 timmar 58 minuter (gränsen för ersättning går vid 8 timmar)
är vad vi har drabbats av på 13 år. Borde finnas någon form av reglering för hur driftsäkert det ska vara.

Vad säger ditt elbolag när du pratar med dem? Om en hel ort är drabbad måste de ju vara medvetna om problemet.

Jag har fått veta att nätägaren planerar någon form av åtgärd i sommar. Antar att det kommer grävas ned ledning från centralort till byn och hoppas att detta hjälper. Nätägaren är medveten om problemet, men tonar ned det i dialogen.

EI svarade god dag yxskaft och OM jag gör en formell anmälan av min nätägare kan de inleda en utredning. Dvs inte mycket vägledning där inte.

Jag ringde och klagade till EON nån gång när det hade varit ganska många sådana avbrott under några månader. Då kändes det inte som att de tog de korta avbrotten på allvar. Det var något i stil med:
- Är det avbrott nu?
- Nej, det varade i 10 min och strömmen kom tillbaka för några minuter sedan.
- Då funkar allt alltså nu?
- Ja, men...

Och sen blev det inget vettigt sagt. Det kändes som de var nöjda med att det funkade nu och de kunde inte veta om det hade varit något avbrott. Däremot kunde hon informera om att man inte fick avbrottsersättning för korta avbrott.

Sen är det ju frågan hur man ska anmäla avbrott när både IP-telefonen och mobilnätet dör så fort det blir strömavbrott...

Du får skaffa dig ett gammalt hederlig abonnemang med koppartråd så hinner du lätt anmäla när strömmen försvinner ;)

Skaffa en billig UPS med loggningsfunktion på när det är strömavbrott så har du ett bättre underlag för diskussion med nätägaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.