2 050 läst · 52 svar
2k läst
52 svar
AC- eller DC-trafo bäst till G4 led?
Spegelbelysning har ofta grunda armaturer med en ganska tafflig reflektor och med ljuskällan parallellt med reflektorn. Där använder du med fördel de platta G4 LED-ljuskällorna som typ ser ut som en gammal enkrona som skickar allt ljus direkt framåt. Finns ingen poäng med att skicka ljus genom reflektorn i dessa armaturer. Se till att köpa en med en diameter som passar i armaturen bara.É ÉlPon skrev:
Har du djupare kannor där ljuskällan pekar ut från reflektorn kör du den typen du länkade till.
Angående livslängden har nog mina hållt i 15 år nu.
Sen vill du ha en ljuskälla med bra ljuskvalitet vid spegeln. Vi har en spegelarmatur på jobbet där man ser helt blå ut i fejset, som värsta spöket. Sånt uppskattas inte av "de som sminkar sig". Dvs. välj >Ra90.
Kan du välja, kör DC-transformator. Dessa ljuskällor har inte mycket till kondensator i sig så de flimrar ofta på AC.
Ett tips till: samtliga 12V-LED som jag någonsin köpt och använt är dimbara, oavsett vad det står på paketet. Jag har dimmat dussintals "ej dimbara" G4 i mer än 10 år nu.É ÉlPon skrev:
Jasså det var intressant höra. Det är nästan största problemet, att väldigt få är dimbara enligt spec.D datja skrev:
Såg nån som gjorde reklam att deras trafo (eller var det dimmer) var så bra att den gjorde så att den kunde dimra nästan alla icke dimbara led med. Men den kanske inte var så unik då egentligen.
Platta dimbara verkar inte jättevanliga även om jag hitta lite när jag sökte nu (eller så kan man dimra ändå enligt datja).C cpalm skrev:Spegelbelysning har ofta grunda armaturer med en ganska tafflig reflektor och med ljuskällan parallellt med reflektorn. Där använder du med fördel de platta G4 LED-ljuskällorna som typ ser ut som en gammal enkrona som skickar allt ljus direkt framåt. Finns ingen poäng med att skicka ljus genom reflektorn i dessa armaturer. Se till att köpa en med en diameter som passar i armaturen bara.
Har du djupare kannor där ljuskällan pekar ut från reflektorn kör du den typen du länkade till.
Angående livslängden har nog mina hållt i 15 år nu.
Sen vill du ha en ljuskälla med bra ljuskvalitet vid spegeln. Vi har en spegelarmatur på jobbet där man ser helt blå ut i fejset, som värsta spöket. Sånt uppskattas inte av "de som sminkar sig". Dvs. välj >Ra90.
Kan du välja, kör DC-transformator. Dessa ljuskällor har inte mycket till kondensator i sig så de flimrar ofta på AC.
Men den absolut bästa jag hittat nu är en platt g4 med dim2warm. Står dock inget om Ra men biltemas ljus på >80 dög ju, brukar väl sällan var lägre än så? Sitter dock bättre Ra i taket. Är väldigt sugen testa för då matchar den takets temperatur när man dimrar ner då allt styrs på samma dimmer.
https://www.seasea.se/båtel/belysning/glöd-led-lampor/ledlampa-g4-side-d2w-nautilight
Har själv inte dimmer i badrummet så det jag jag ingen uppfattning om.É ÉlPon skrev:
I praktiken finns det Ra>80 (vilket är minimikravet) och Ra>90 att välja på. Problemet med Ra>80 är att det ger stort utrymme för variation, och Ra-värdet säger inget om hur ljuskällan avviker från idealet (bara ett sammanvägt värde på hur stor avvikelsen är).
Två ljuskällor med Ra>80 kan alltså ge väldigt olika ljus. En kan vara helt okej, medan en annan kan vara katastrofalt dålig.
Med Ra>90 blir utrymmet för avvikelser så litet att skillnaderna inte längre kan bli så påtagliga, och även den sämsta ljuskällan är i praktiken helt okej.
12V-LED är bara specade för 12V, men den variation som AC-ström bjuder på märks ofta på ett irriterande sätt i LED om man har otur. Jag har enbart ett 12VAC-LED-drivdon, ett Vadsbo, (jag var tvungen enär det krävdes en puck och på den tiden i varje fall fanns inga 12VDC-puckar med dimmer) och det är bara i den lampan som matas av Vadsbo det flimrar ibland. I våra andra dussintals 12VDC-drivna lampor aldrig flimmer.spikplanka skrev:
Vi har kanske ett 20-tal platta "ej dimbara" G4 som har dimrats fint (mha bra drivdon) i mer än 10 års tid nu.
Jag har höga krav på ljuskvalitet. Nackdelen med småled, särskilt G4, är att det är svårt att få tag i Ra >90. Men själva dimningen är perfekt, men det krävde noggranna köp, utprovningar och många returer av drivdon.Alfredo skrev:
Jag har försökt hjälpa tidigare men de har bytt namn och utgått.Alfredo skrev:
Dels fungerar en rätt en dyr sak på spotiled som både var dimbar och hade dimmerfunktion (finns inte längre)
Dels Malmbergs multidriver med switchdim
https://www.kjell.com/se/produkter/...r-lagvoltshalogen-och-led-ljus-1-200-w-p67097
Mina 12V LED har på en plats vriddimmer (där jag behöll den gamla halogentrafodimmern) och därefter spotilets 12VDC drivdon. Just med vriddimmer kan det ibland, precis vid tändning, bli ljusdisco som försvinner med minimal dimning. Sedan lyser det stabilt och dimrat i ett dygn. Jag vet alltså inte vilken dimmer det är, men det är troligen en för elektrisk trafo alt en för glödljus och det fungerar bra förutom det återkommande initiala discoproblemet.Alfredo skrev:
Misstänker att dessa G4 "odimmbara" LED är en simpel resistans i serie med en LED. När det kommer till kritan är dimmer för LED helt enkelt PWM (av-på-av-på) leverad av någon DC källa.
Otroligt egentligen hur marknaden har krånglat till detta.
Otroligt egentligen hur marknaden har krånglat till detta.