Ljus Ljus skrev:
Är du helt säker på att det är AC 5,5 volt sekundärsidan?
För olika laddare av diverse sorter är DC vanligast men det kan ju sitta någon omvandlande elektronik i laddplattan.
Kolla märkningen på din pluginadapter med förstoringsglas för säkerhets skull;)
Det är inte omöjligt att det är AC. Jag torskade själv på det en gång med en trådlös telefon. Man hade gjort den symetrisk s.a. man kunde lägga den i dockan med vilken sida man ville upp. Men då får man ju problem med att stiften i telefonen som gör kontakt med dockan kan hamna på vilken sida som helst. Det löste man genom att sätta likriktarbryggan i telefonen, och den matades alltså med AC.

Och eftersom jag hade min multimeter inställd på DC, så trodde jag att dockan var trasig, eftersom den visade ~0V... :) Det visade sig istället att telefonen behövde ligga 24h och ladda innan den kom igång istf för 1h som det stod i manualen.

Så numer så kollar jag alltid. Även om DC är vanligast, så är det AC en gång på tjugo eller så (om jag gör ett mycket grovt överslag baserat på min hög med gamla adaptrar).

Just 5.5V är också en underlig DC-spänning...

Till TS. Generellt så måste man ha samma spänning, och samma typ (alltså AC/DC) in i apparaten. Nåja, det brukar finnas ett litet spann på spänningen. Står det 12V så brukar något mellan 14V och 11V (eller så) fungera exempelvis.

Strömstyrkan (Ampere) är ett maxvärde, så om man har en källa som kan leverera mer så är det aldrig något problem. (Nej, man skall aldrig säga aldrig).

Ibland
så går det dock att fuska med både spänningsnivå och faktiskt tom med likström/växelström, men då krävs det att man vet precis hur kretslösningen ser ut oftast både på matande och matad sida. Det är överkurs för alla utom de nördigaste.

• Gilla
Ljus
  • Laddar…
Logitech Harmony One ska ha 5.5V DC. Jag tror knappast det finns några elektronikprylar tillverkade efter år 2000 som ska ha AC.

R roli skrev:
Nu var det 5.5 V AC som var frågan. USB standarden är 5 V DC, så det är inte samma sak.
Normalt klarar elektronik ett spann på mer än 10%, så med stor säkerhet fungerar det med 5V. Ingenting kan gå sönder av att man testar.

Det verkar vara en viss förvirring både runt spänningsnivå och om det är AC eller DC. Så här ser iallafall adaptern ut till min gamla Harmony One.

https://photos.app.goo.gl/BU9NNdzGzYPWEDmj2

Det kanske har tillverkats varianter med andra inspänningar.. men om din är likadan så funkar vilken usb-mobilladdare som helst.

I iMicke skrev:
Det verkar vara en viss förvirring både runt spänningsnivå och om det är AC eller DC. Så här ser iallafall adaptern ut till min gamla Harmony One.

[länk]

Det kanske har tillverkats varianter med andra inspänningar.. men om din är likadan så funkar vilken usb-mobilladdare som helst.
Det där är ju definitivt DC och en USB-laddare fungerar då det till och med är 5.0V.

Kan vi få en bild på trådskaparens adapter?

I iMicke skrev:

[länk]

Inte med vilken USB-laddare som helst, då standaren för USB bara är på 500mA, men det finns ju gott om USB-laddare som kan ge högre ström.

Första är adaptern och andra är baksidan av dockan.

• Närbild av en Logitech AC-adapter med specifikationsinformation på etiketten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en svart Logitech adapter med produktdetaljer och specifikationer.
    Skapa konto
Likspänning, 5,5 V. Borde funka med 5V. Det är ovanligt att en konstruktion är så känsligt att den inte klarar en lägre spänning på 0,5V.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Men då med samma ampere, dvs 0.8A?

Kontakten till dockan är utvändig 3.5mm och invändig 1,35mm

Någon som kan hjälpa mig hitta rätt? Jag hittar bara DC.

• Närbild på en person som håller en 3,5mm utvändig och 1,35mm invändig DC-kontakt.
    Skapa konto
Redigerat:
minst 0.8 ampere. Mer gör ingenting.

A Avemo skrev:
minst 0.8 ampere. Mer gör ingenting.
Fungerar även med mindre tar bara längre tid, men har ingen betydelse då man lägger fjärren i laddaren på kvällen och garanterat hinner den ladda över natten. Har samma fjärr själv.

Och det är ju likspänning du ska ha på sekundären, dvs DC (5 eller 5,5v) du har ett streck med mindre streck under vilket är DC=likspänning.
AC betyder bara att väggutaget ska ha AC=växelspänning, dvs omvandling från 110-230V AC till likspänning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.