Medlem
· Västernorrland
· 126 inlägg
Hej
Min AC adapter till min Logitech Harmony One har slutat fungera och jag sitter nu med vetskapen om att jag inte kan köpa en ny via Logitech då de inte säljer dessa längre.
Försökt söka via nätet men hittar ingen med samma specifikationer (om inte utomlands till 100-1000st per order).
Så min fråga; kan jag gå ned i Volt eller Ampere eller måste ampere vara densamma eller hur är det?
Tack på förhand!
Min AC adapter till min Logitech Harmony One har slutat fungera och jag sitter nu med vetskapen om att jag inte kan köpa en ny via Logitech då de inte säljer dessa längre.
Försökt söka via nätet men hittar ingen med samma specifikationer (om inte utomlands till 100-1000st per order).
Så min fråga; kan jag gå ned i Volt eller Ampere eller måste ampere vara densamma eller hur är det?
Tack på förhand!
Och om det måste vara exakt 5.5V så kan man fixa det själv med en (eller flera) LM317 spänningsregulatorer. Ritningar för detta finns på nätet.
Strömstyrkan på adaptern spelar ingen roll så länge den är högre än 0,8 A. Fjärran kommer dra det den behöver.
Strömstyrkan på adaptern spelar ingen roll så länge den är högre än 0,8 A. Fjärran kommer dra det den behöver.
Medlem
· Västernorrland
· 126 inlägg
Nu tycker jag att svaren svänger hit och dit.
Måste man ha samma volt-styrka?
Måste man ha samma ampere-styrka?
Någon som vet med all säkerhet?
Måste man ha samma volt-styrka?
Måste man ha samma ampere-styrka?
Någon som vet med all säkerhet?
Ampere styrkan bör vara lika eller större annars kanske den inte laddar eller tar väldig lång tid på sig för att ladda. Volten är lite svårare att svara på då det beror på vad det är för elektronik som "tar emot".
Hur ser det ut i själva ladddockan (stavas det så..?)? Det kan gå med lite högre spänning i AC och det kan gå med DC också. Men det beror på vad som sitter i mottagande ände då det är den elektroniken som styr.
Hur ser det ut i själva ladddockan (stavas det så..?)? Det kan gå med lite högre spänning i AC och det kan gå med DC också. Men det beror på vad som sitter i mottagande ände då det är den elektroniken som styr.
Medlem
· Västernorrland
· 126 inlägg
Sladden från Ac adaptern går in i en docka som man kan lägga fjärrkontrollen på.
Ser ut så här
Ser ut så här
Är du helt säker på att det är AC 5,5 volt sekundärsidan?
För olika laddare av diverse sorter är DC vanligast men det kan ju sitta någon omvandlande elektronik i laddplattan.
Kolla märkningen på din pluginadapter med förstoringsglas för säkerhets skull
För olika laddare av diverse sorter är DC vanligast men det kan ju sitta någon omvandlande elektronik i laddplattan.
Kolla märkningen på din pluginadapter med förstoringsglas för säkerhets skull
Jag har ett liknande problem, letar efter en ny adapter:
9V DC
1000 mA
9VA
9 volt och 1 ampere kan jag hitta men vad är 9VA? Antar att det betyder 9W och det hittar jag ingen adapter för. Kan man köra på högre eller lägre W?
Samt är det standard DC-pluggar på adapters så att 9V alltid har samma storlek? Eller måste man köpa en adapter med utbytbara pluggar så att man säkert hittar en som passar?
https://www.kjell.com/se/Sok?query=9v+dc+adapter
9V DC
1000 mA
9VA
9 volt och 1 ampere kan jag hitta men vad är 9VA? Antar att det betyder 9W och det hittar jag ingen adapter för. Kan man köra på högre eller lägre W?
Samt är det standard DC-pluggar på adapters så att 9V alltid har samma storlek? Eller måste man köpa en adapter med utbytbara pluggar så att man säkert hittar en som passar?
https://www.kjell.com/se/Sok?query=9v+dc+adapter
Lite förenklat kan man säga att VA (Voltampere) är samma sak som W (Watt) om lasten är resistiv.
Du kan välja en nätdel med högre effekt utan problem. En med lägre är inte bra.
Edit
Pluggar finns det en uppsjö av tyvärr. Ta med din gamla till affären så ökar möjligheten att det blir rätt. Personligen undviker jag adaptrar med utbytbara pluggar. Så lätt att det blir fel polaritet.
Du kan välja en nätdel med högre effekt utan problem. En med lägre är inte bra.
Edit
Pluggar finns det en uppsjö av tyvärr. Ta med din gamla till affären så ökar möjligheten att det blir rätt. Personligen undviker jag adaptrar med utbytbara pluggar. Så lätt att det blir fel polaritet.
Medlem
· Västernorrland
· 126 inlägg
Jag tar bilder när jag kommer hem så får ni se vad det står på både adaptern och dockan.
Tack för hjälpen, trådkapningen är härmed avslutad, och hoppas att AcidSleeper också löser sitt problem. Jag kommer att köpa denna adapter: https://www.kjell.com/se/sortiment/...ning/switchad-natadapter-9-v-(dc)-17-w-p44256
9V, 1,9A och 17W borde funka då den gamla var på 9V, 1A och 9VA, ingår dessutom sex olika DC-pluggar så någon ska väl passa!
9V, 1,9A och 17W borde funka då den gamla var på 9V, 1A och 9VA, ingår dessutom sex olika DC-pluggar så någon ska väl passa!
Är det AC in så kan du säkerligan skicka in 6V AC istället utan bekymmer.Ljus skrev: