C cpalm skrev:
Precis, det är de "lojala" (snarare lata/bekväma eller omedvetna) kunderna som skall bära bördan av den allt intensivare jakten på "nya" kunder. Men detta förfarande röker ju i sin tur ut de lojala kunderna och till slut brakar hela systemet ihop. Man behöver inte vara professor för att räkna ut att nyteckningsrabatter inte är en affärsmodell som är långsiktigt hållbar.
Håller med. Som exempel hade jag alla försäkringarna hos if ett tag. Sedan blev bilförsäkringen galet dyr hos dem (2000 kr i månaden :surprised:). Försökte ”förhandla” med dem men deras prislista hade gått upp ännu mer på den tid mellan jag fick inbetalningen och jag ringde… Förklarade att jag skulle byta då jag redan fått bättre pris på flera fb. De kontrade med att man får några procents rabatt om man har flera försäkringar hos dem, men totalpriset var ju ändå alldeles för högt. Jag nämnde också att nya fb för bilen troligen kommer vilja ha mig som kund på mina andra försäkringar och ge liknande rabatter.

Jag bytte bilförsäkringen till Folksam, och mycket riktigt ringde de mig nyss och ville sälja resten av försäkringarna till mig.

Som sagt helt galet med denna rundgång
 
Jag håller med TS. Det är så drygt att från att ha känt sig som lojal kund känner man sig som ett experimentobjekt där försäkringsbolag, telebolag, banker, elbolag med flera testar hur långt de kan gå innan man tröttnar. För något år sedan kontaktades jag av Tele2 som ville höja priset på mitt telefonabbonemang med drygt trehundra procent!!!! Jag bytte naturligtvis leverantör efter ett telefonsamtal där Tele2's representant bedyrade att detta var helt rimligt efter att jag varit kund i cirka 20 år. Jag blir riktigt gubbtjurig varje gång ett bolag jag har varit kund hos under många år utan övertygande orsaker plötsligt höjer priset oerhört mycket mer än inflationen. Jag vill verkligen inte hålla koll på livsnödvändiga priser. Jag är helt ointresserad av att lägga tid på att kolla vilket försäkringsbolag, vilken bank eller vilken bilprovning som är bäst och billigast. Jag vill ha en fast och lång affärsrelation med företag jag litar på så att jag kan använda tiden till annat eller att bara lata mig.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Introduktionserbjudande är ju inget nytt, det är ofta vad som krävs för att komma in på marknaden. Oavsett om det är försäkring, traktorer eller bröd.
 
MultiMan
Jag trodde också jag skulle få höjt i år, men istället blev det 100 kr lägre premie och med mindre förändringar dels till det bättre och lite till det sämre, men inga stora saker. Dock blev summa summarum nästan 600 kr lägre årspremie eftersom Folksam äntligen tog sig samman och erbjöd en rimlig premie på bilen, och därför fick jag extra rabatt på alla försäkringar pga det (och då 500 på Hem/Villa).

Å andra sidan har jag haft försäkringen i 24 år utan att utnyttja annat än Anticimex-delen.

Med begränsad ekonomi känns det som jag duckat ännu en kula, eftersom jag tidigare lyckats teckna riktigt bra elavtal på 3 år och 5 år på villalånet, även det bra. I allt världselände är tydligen 2022 ett bra år för mig.
 
  • Gilla
insubrf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.