2 199 läst · 18 svar
2k läst
18 svar
Absurd fråga, men hur får man bort badrumssilikonfog från tegel?
Ja, frågan är totalt sjuk... Detta är ingen trolltråd.
Jag har några lösa tegelstenar utomhus på fasaden, som jag hade tänkt åtgärda med fogmassa.
Svärfar har dock under ett besök här, fått för sig att ta en burk silikonfog för badrum och gå loss totalt på teglet. Två hela tuber!!
Det är inte bara ifyllt mellan de få tegelstenar som hade springor, men även utsmetat över själva teglet. Det ser helt sjukt ut! Och detta gjorde han utan tillstånd eller förvarning. Vit silikonfog dessutom, så det syns ordentligt.
Jag har kunnat pilla bort några större delar, men då tegel är rätt så poröst så har ju silikonet satt sig ordentligt. Har testat med en skruvmejsel men det verkar skada teglet.
Finns det något medel man kan använda för detta? Eller någon annan metod?
Snälla hjälp!!
Jag har några lösa tegelstenar utomhus på fasaden, som jag hade tänkt åtgärda med fogmassa.
Svärfar har dock under ett besök här, fått för sig att ta en burk silikonfog för badrum och gå loss totalt på teglet. Två hela tuber!!
Det är inte bara ifyllt mellan de få tegelstenar som hade springor, men även utsmetat över själva teglet. Det ser helt sjukt ut! Och detta gjorde han utan tillstånd eller förvarning. Vit silikonfog dessutom, så det syns ordentligt.
Jag har kunnat pilla bort några större delar, men då tegel är rätt så poröst så har ju silikonet satt sig ordentligt. Har testat med en skruvmejsel men det verkar skada teglet.
Snälla hjälp!!
Prova och köp en mässing rotorborste till skruvdragaren och försök putsa bort de lätt
Jag har använt denna till att ta bort silikon från tegel, funkade fantastiskt mycket bättre än allt annat jag provade. 129kr på Jula.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...engoring/rengoring/silikonborttagning-623045/
Att burken sedan stod och läckte så den var helt utan gas när jag skulle ha den nästa gång är en annan historia.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...engoring/rengoring/silikonborttagning-623045/
Att burken sedan stod och läckte så den var helt utan gas när jag skulle ha den nästa gång är en annan historia.
Jag har använt aceton med gott resultat. Dock bara på lite kladd från silikonapplicering i duschen. Så nog fungerar det. Men som du säger så är det nog bra att ta bort så mycket som möjligt mekaniskt först.AXS skrev:
Sen så kom ju ett tips här i tråden om en specifik silikonborttagare, kanske det är ännu bättre efter att man grävt ut det mesta för hand först.
Tack allesammans! Det blir väl att försöka i den här ordningen:
1. Ta bort mekaniskt
2. Använd rotorborste så mycket som möligt
3. Silikonborttagningsmedel från jula
...och repetera tills huset ser bra ut igen.
1. Ta bort mekaniskt
2. Använd rotorborste så mycket som möligt
3. Silikonborttagningsmedel från jula
...och repetera tills huset ser bra ut igen.
Jag måste få verta, hur hamnade du i samma situation? 😮mnils skrev:
Jag trodde det här var en unik fråga 😂
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 478 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 478 inlägg
Den här tråden skulle bli mycket bättre med en bild på eländet 😁WhoInDaHouse skrev:Ja, frågan är totalt sjuk... Detta är ingen trolltråd.
Snälla hjälp!!
Cilicone sprayen som nämndes några inlägg över här..blir mycket billigare att gå till en affär som säljer bilfärg, dom har silicone i enliters plastburk,och köp en vanlig pumpflaska.....
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 606 inlägg
Det där är nog för att lösa/ta bort silikonolja. Funkar inte på härdat silikon. Silikonolja är det värsta som finns för billackerare. Finns i alla möjliga kroppsvårdsprodukter och ger hopplösa porer i den färdiga sprayningen. 😩husägaren TS skrev: