H
D Dr.E skrev:
Jag har använt aceton med gott resultat. Dock bara på lite kladd från silikonapplicering i duschen. Så nog fungerar det. Men som du säger så är det nog bra att ta bort så mycket som möjligt mekaniskt först.

Sen så kom ju ett tips här i tråden om en specifik silikonborttagare, kanske det är ännu bättre efter att man grävt ut det mesta för hand först.
Frågan hur det fungerar på porösa material. Använder alltid Aceton på en trasa för att få bort silikonbrösten när man fogar om.
 
AXS
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det där är nog för att lösa/ta bort silikonolja. Funkar inte på härdat silikon. Silikonolja är det värsta som finns för billackerare. Finns i alla möjliga kroppsvårdsprodukter och ger hopplösa porer i den färdiga sprayningen. 😩
Tror det jag med. De medel jag använder för att lösa silikon på jobbet skulle jag absolut inte vilja spraya. 😵
 
N
Stålborste på skruvdragare eller vinkelslip.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
WhoInDaHouse WhoInDaHouse skrev:
Ja, frågan är totalt sjuk... Detta är ingen trolltråd.

Jag har några lösa tegelstenar utomhus på fasaden, som jag hade tänkt åtgärda med fogmassa.
Svärfar har dock under ett besök här, fått för sig att ta en burk silikonfog för badrum och gå loss totalt på teglet. Två hela tuber!!
Det är inte bara ifyllt mellan de få tegelstenar som hade springor, men även utsmetat över själva teglet. Det ser helt sjukt ut! Och detta gjorde han utan tillstånd eller förvarning. Vit silikonfog dessutom, så det syns ordentligt.

Jag har kunnat pilla bort några större delar, men då tegel är rätt så poröst så har ju silikonet satt sig ordentligt. Har testat med en skruvmejsel men det verkar skada teglet.
Finns det något medel man kan använda för detta? Eller någon annan metod?
Snälla hjälp!!
Jag har själv tagit bort färg och silikon på tegel med kärcher ångtvätt SC 3 modellen. Man ångar ordentligt och direkt efter drar man med en spackel och fortsätter tills de lossnar helt.

Om det är så pass med 2 hela tuber etc. Så kan du kanske fundera på att putsa fasaden. Finns många som väljer att putsa tegelfasad. Det är billigt och otroligt snyggt i mitt tycke. Du kan googla på det. Själv har jag funderat på att putsa delar av min tegelfasad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.