29 700 läst · 79 svar
30k läst
79 svar
A-frame i Åre - Grand Designs
Läckert, undran om eldstaden som var maffig, är den inte väldigt grund? Alltså för där det är tänkt att eldas.
Edit: Även att höjden är hög kontra djupet för att fånga in röken. Men kanske är det för man sällan ser en modern öppen spis, det finns skorstensfläkt eller dylikt som motverkar detta?
Edit: Även att höjden är hög kontra djupet för att fånga in röken. Men kanske är det för man sällan ser en modern öppen spis, det finns skorstensfläkt eller dylikt som motverkar detta?
Redigerat:
Väldigt fint och fint att använda lokala material till stor del och hållbara som aluminium till en del. Lokala hantverkare får arbete och plåtslagarna gjorde ett suveränt arbete, tror inte de gör överstora vinster för det.
Troligen det hus med längst hållbarhet som varit med i programmet hittills.
Troligen det hus med längst hållbarhet som varit med i programmet hittills.
Byggveteran
· Åland
· 2 038 inlägg
Plåtarna rullsträckte/formade de inomhus för att få radierna. Syntes i programmet.HammarClark skrev:Jag skrev ju just att rakfalsa går blixtsnabbt! Har dock aldrig gjort nagon mer avancerad frälsning än så därför jag undrade hur en plåtslagare löser en radie på taket..
I programmet på sommaren när taket var pappat så säger han ju att han ändrar sig ang taket och ska ha en ny lösning plåt istället för tjärpapp vilket innebär expresslösning av plåtfirman som då såklart tar extra betalt för att skjuta upp andra projekt. Dom har såklart inte varit på detta hus 6 månader effektiv tid
Du kan prova med en linjal och en penna.nino skrev:
Rita upp ett vågrätt streck som är 3dm långt, mitt på det gör du ett lodrätt streck som är 3dm högt -bind ihop ändarna så du får en triangel =färdig!
Sen kan man mäta upp hur lite golvyta man kan gå på om man vill ha tex 2m takhöjd (ca hälften)
Blir inte jätte praktiskt direkt då...
Nu är jag 175 så jag får ju lite mer golv
Ska man ha en friggebod så får man väl gräva ner sig en halv meter eller en meter, men då blev det ju massa jobb igen...
Tänkte mig en övernattningskoja på en tomt jag har, en säng för 2, en kamin, några skåp
Kanske går att få till nåt ändå med max friggebod mått?
Nu är jag 175 så jag får ju lite mer golv
Ska man ha en friggebod så får man väl gräva ner sig en halv meter eller en meter, men då blev det ju massa jobb igen...
Tänkte mig en övernattningskoja på en tomt jag har, en säng för 2, en kamin, några skåp
Kanske går att få till nåt ändå med max friggebod mått?