M
Nedis då? Jag föll för detta för nån månad sedan och tycker det är klockrent. Plejd? Vad kan man göra med det? Tända en lampa? Nedis har allt ifrån klimatsensorer till kameror, rörelsedäckare, smartplugs med energimätning. Appstyrt, vad A ska göra när B upptäcker x.
 
D Dankor skrev:
Jag skulle titta mycket mer på ”Matter” där alla de stora är med på tåget, Apple, Google, Amazon, Ikea och många fler. När smarta hem prylarna talar samma språk försvinner de begränsningar som vi har upplevt tidigare.

Har man redan installerat ett system tar det emot att ändra till ett annat. Men om man skall investera ett nytt system, skaffa Matter som är den nya världstandarden. Se till att du har installerat wi-fi överallt där du vill kontrollera eller mäta något. Marknaden kommer att översvämmas med prylar som kan kommunicera direkt via wi-fi med en app i stället för via andra ”systemburkar”.
 
J Jeppson skrev:
Och Schneider Electric Wiser är ett alternativ som funkar bra om man inte gillar eller vill lära sig HA
Har tittat på Wiser, men fruktansvärt dyrt, billigaste jag hittade var tre gånger så dyrt som ett uttag och en 'puck' bakom i dosan. Har jag missat något så känn Dig fri att skälla på mig. :)
 
D Djaias skrev:
Varför pratar ni inte om Homey, lätt värd och enkel smart hem hub.
Jag övergav Homey när dom började plocka bort funktioner som jag använde, gick över till Home Assistant istället. Fördelen jag upplever med Home Assistant är att jag kunde börja på en ganska låg nivå och vartefter jag kom på nya saker att automatisera så hade någon redan en färdig lösning som jag kunde använda. Ibland lite pill, men oftast bara 'copy-paste' och nu verkar dom föra över mer och mer inställningar till GUI.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
M mvs skrev:
Själv valde jag Homematic IP för hela huset. Helt fantastiskt, prisvärt och så lätt att installera. Reglerar elementen, belysning m.m. Valde även köpa regnsensor, fönstersensorer, styrda eluttag, temperatur och fuktighetssensorer samt vattensensor som jag lagt bredvid kyl, under vask och i badrum.

Finns otroligt många fler produkter.
Tittade på homematic då jag inte hört något om det innan. Jag valde engelska som språk, men en del sidor var på tyska. Klickade på länken till återförsäljare och fick en 404. :/ Har du en länk till mig så jag kan kolla lite närmare på dom?
 
B Bangan skrev:
Tittade på homematic då jag inte hört något om det innan. Jag valde engelska som språk, men en del sidor var på tyska. Klickade på länken till återförsäljare och fick en 404. :/ Har du en länk till mig så jag kan kolla lite närmare på dom?
Ja, det är ett tyskt företag, men en hel del finns på engelska. Testa denna länk: https://homematic-ip.com/en/products

Har köpt deras produkter via Amazon samt www.elv.com.

Deras access point (styrenhet) finns som WiFi/WLAN, men jag rekommenderar deras LAN-version som kopplas direkt på routern. Hade en del störningar på deras WiFi version men sedan jag bytte till LAN-enheten fungerar det perfekt. Från LAN-enheten talar systemet sedan trådlöst med alla sensorer i huset.
 
B Bangan skrev:
Jag övergav Homey när dom började plocka bort funktioner som jag använde, gick över till Home Assistant istället. Fördelen jag upplever med Home Assistant är att jag kunde börja på en ganska låg nivå och vartefter jag kom på nya saker att automatisera så hade någon redan en färdig lösning som jag kunde använda. Ibland lite pill, men oftast bara 'copy-paste' och nu verkar dom föra över mer och mer inställningar till GUI.
Av ren nyfikenhet, vad var det Homey tog bort som fick dig att lämna?
 
Plejd.
Liksom Ahlsells på din elektrikers sida


Dvs en tekniknörd skyr den skiten som pesten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.