5 620 läst · 22 svar
6k läst
22 svar
9 startkit för smart hem - köpguide
Nedis då? Jag föll för detta för nån månad sedan och tycker det är klockrent. Plejd? Vad kan man göra med det? Tända en lampa? Nedis har allt ifrån klimatsensorer till kameror, rörelsedäckare, smartplugs med energimätning. Appstyrt, vad A ska göra när B upptäcker x.
D Dankor skrev:
Har man redan installerat ett system tar det emot att ändra till ett annat. Men om man skall investera ett nytt system, skaffa Matter som är den nya världstandarden. Se till att du har installerat wi-fi överallt där du vill kontrollera eller mäta något. Marknaden kommer att översvämmas med prylar som kan kommunicera direkt via wi-fi med en app i stället för via andra ”systemburkar”.
Har tittat på Wiser, men fruktansvärt dyrt, billigaste jag hittade var tre gånger så dyrt som ett uttag och en 'puck' bakom i dosan. Har jag missat något så känn Dig fri att skälla på mig.J Jeppson skrev:
Jag övergav Homey när dom började plocka bort funktioner som jag använde, gick över till Home Assistant istället. Fördelen jag upplever med Home Assistant är att jag kunde börja på en ganska låg nivå och vartefter jag kom på nya saker att automatisera så hade någon redan en färdig lösning som jag kunde använda. Ibland lite pill, men oftast bara 'copy-paste' och nu verkar dom föra över mer och mer inställningar till GUI.D Djaias skrev:
Tittade på homematic då jag inte hört något om det innan. Jag valde engelska som språk, men en del sidor var på tyska. Klickade på länken till återförsäljare och fick en 404. :/ Har du en länk till mig så jag kan kolla lite närmare på dom?M mvs skrev:Själv valde jag Homematic IP för hela huset. Helt fantastiskt, prisvärt och så lätt att installera. Reglerar elementen, belysning m.m. Valde även köpa regnsensor, fönstersensorer, styrda eluttag, temperatur och fuktighetssensorer samt vattensensor som jag lagt bredvid kyl, under vask och i badrum.
Finns otroligt många fler produkter.
Ja, det är ett tyskt företag, men en hel del finns på engelska. Testa denna länk: https://homematic-ip.com/en/productsB Bangan skrev:
Har köpt deras produkter via Amazon samt www.elv.com.
Deras access point (styrenhet) finns som WiFi/WLAN, men jag rekommenderar deras LAN-version som kopplas direkt på routern. Hade en del störningar på deras WiFi version men sedan jag bytte till LAN-enheten fungerar det perfekt. Från LAN-enheten talar systemet sedan trådlöst med alla sensorer i huset.
Av ren nyfikenhet, vad var det Homey tog bort som fick dig att lämna?B Bangan skrev:Jag övergav Homey när dom började plocka bort funktioner som jag använde, gick över till Home Assistant istället. Fördelen jag upplever med Home Assistant är att jag kunde börja på en ganska låg nivå och vartefter jag kom på nya saker att automatisera så hade någon redan en färdig lösning som jag kunde använda. Ibland lite pill, men oftast bara 'copy-paste' och nu verkar dom föra över mer och mer inställningar till GUI.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Förvandlar skolan från 1909 till färgsprakande drömhus - Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Vattenburen golvvärme på 90 kvm utan några värmefördelare
Värme allmänt -
Oisolerad platta från 1967 med udda utförande
Byggnadsvård -
Varför droppar det från varmvattenberedaren från 1968?
Vatten & Avlopp -
Justerskruv för att sätta 90grader på SC1G
Verktyg, Maskiner & Fordon
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
60-åring nekades bolån på grund av åldern
Artikelkommentarer -
Husdröm med avancerad takkonstruktion på Österlen
Artikelkommentarer -
Husets livslängd - när är det dags att byta ut olika delar?
Artikelkommentarer -
Sara och Mark renoverar stationshuset i Västra Klagstorp - Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Husägare bytte färgsort och fick sanktionsavgift
Artikelkommentarer