45 641 läst · 226 svar
46k läst
226 svar
8-11kr resten av vintern!? :O
Medlem
· Halland
· 4 094 inlägg
FTX kräver väl dubbel kanalisation medans FLVP bara kräver Freshventiler i väggen? Så FTX borde bli något dyrare. Fast en FLVP kostar kanske mer än en värmeväxlare?Jarlingar skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 360 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 360 inlägg
Ftx har t.o.m. mer än dubbel installation då man har tilluft i fler rum än frånluft. (Finns säkert nått undantag)A Anders_Nilsson skrev:
Det är ju fortfarande inte så att priset är högt för att vi saknar el i Sverige, utan för att priset i andra änden av exportkablarna är högt. Mer kärnkraft hade inte spelat stor roll.Nötegårdsgubben skrev:Det var regeringarna Persson och Löfven som stängde av kärnkraften. Ingen annan. Folkhemssossar som sålde ut sin egen politik för att köpa Mp:s stöd. Så folkhemmet ruinerade ni själva.
Att marknaden nu exponerar den usla politiken är en konsekvens, inte en orsak. Det enda du har rätt i är att vi andra också måste vara med och betala.
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 544 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 544 inlägg
Jag har besökt ca 500 villor genom åren då jag jobbar med energilösningar och jag har inte ännu sett en villa med den energiprestanda du säger dig ha, av den årsmodellen på hus du säger dig ha. Dessutom påstår du att du har barn som duschar ofantliga mängder. Det lirar inte riktigt. (Jag säger inte att du har fel men är fascinerad av siffrorna)Jarlingar skrev:Hear hear..
Jag har också insett att vissa grejer får man bara svälja..
Varmvatten är en ren förlust då det bara spolas rätt ner i avloppet.
Extra kul med två tonåringar som tömmer vvb'n varje gång dom kliver in i duschen..
Avloppsvärmeväxlare sparar enorma mängder energi och i min spåkula ser jag att det kommer bli mycket vanligare att installera det i äldre hus..
Då jag inte har någon bra schablon för att räkna bort Varmvatten så ingår det i min beräkning för uppvärmning vp.
Det vore ju kul att få se dina elräkningar samt få se lite referensbilder.
Redigerat:
Det blir ju lite extra kul när någon med din erfarenhet kan bekräfta att jag fick till min anläggning braJ Jerald Stuartson skrev:Jag har besökt ca 500 villor genom åren då jag jobbar med energilösningar och jag har inte ännu sett en villa med den energiprestanda du säger dig ha, av den årsmodellen på hus du säger dig ha. Dessutom påstår du att du har barn som duschar ofantliga mängder. Det lirar inte riktigt. (Jag säger inte att du har fel men är fascinerad av siffrorna)
Det vore ju kul att få se dina elräkningar samt få se lite referensbilder.
Jag räknade flöden och effekter tills det snurrade i skallen. Sen var det bara beställa grejer å börja koppla.
Den här bilden är tagen i januari 2018 när jag driftsatte hela systemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi bara ignorerar den kriminella fastsättningen av kabeln just nu...
Bild på centralen med mätaren som mäter bvp'n. Tagen för 5 minuter sedan.
Logga in
Skapa konto
Den har mätt sedan starten.
Kurvinställning.
Logga in
Skapa konto
Borde knäcka till den då det kan bli ner mot 20° inne när det pendlar kring nollan. Men det funkar så bra att jag inte orkat göra det.
Energistatistik från min elleverantör
Logga in
Skapa konto
Så visst det är nån vecka kvar innan det gått 5 år, så jag kan sträcka mig till å avrunda uppåt till 29kWh/m²/år.
Du är välkommen på studiebesök när du vill
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 544 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 544 inlägg
Snyggt, nu ser jag att jag fattat fel själv innan. Verkar vara rimliga siffror med din anläggning och engagemang.Jarlingar skrev:Det blir ju lite extra kul när någon med din erfarenhet kan bekräfta att jag fick till min anläggning bra
Jag räknade flöden och effekter tills det snurrade i skallen. Sen var det bara beställa grejer å börja koppla.
Den här bilden är tagen i januari 2018 när jag driftsatte hela systemet.
[bild]
Vi bara ignorerar den kriminella fastsättningen av kabeln just nu...
Bild på centralen med mätaren som mäter bvp'n. Tagen för 5 minuter sedan.
[bild]
Den har mätt sedan starten.
Kurvinställning.
[bild]
Borde knäcka till den då det kan bli ner mot 20° inne när det pendlar kring nollan. Men det funkar så bra att jag inte orkat göra det.
Energistatistik från min elleverantör
[bild]
[bild]
Så visst det är nån vecka kvar innan det gått 5 år, så jag kan sträcka mig till å avrunda uppåt till 29kWh/m²/år.
Du är välkommen på studiebesök när du vill
Bra jobbat!
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 360 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 360 inlägg
Jag skulle säga att det t o m är dåligt på papperet men bra för byggare/husfabriker då det uppfyller kraven på återvinning.Jarlingar skrev:
Nån kunnig här på forumet tipsade om att man kan ha samma sorts återvinning men kopplad till lvvp vilket jag tycker låter smart om ftx är ”överkurs”.
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 544 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 544 inlägg
Man kan kombinerat LVVP samt bergvärme med frånluftsåtervinning, dock har inte alla fabrikat detta. Speciellt vanligt om man konverterar från FLVP.Rickard. skrev: