Någon mer än jag som skaffat gasoltub och enkel gasolkamin att värma huset med? Betalar runt 330-360kr för 10kg gasol vilket är ungefär 137kwh om jag inte räknat tokigt. Det ger ett pris per kwh på cirka 2,50kr. Betydligt billigare alltså än att låta elpatronen jobba för oss som inte har kraftfulla kompressorer i våra värmepumpar. Och skulle det bli frånkoppling i vinter eller strömavbrott så har man en alternativ värmekälla.
 
J JockeHX skrev:
Ingenstans, för den produceras inte. Vattenkraften reglerar ner vid överproduktion när de inte kan överföra mer söderut. Typ hela poängen för varför de frikopplade sig i somras och förra vintern från priserna i övriga Europa men SE3 och SE4 fick höga priser.

Isläggningen och kärnkraft som är nere hindrar kablarna från att fyllas nu. När isläggningen är klar och våra 2 kkverk kommer upp kommer de frikopplas igen skulle jag tro.
Menar du att de spiller vatten?
 
D Daniel 109 skrev:
Menar du att de spiller vatten?
? Vet du inte hur vattenkraft fungerar?
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Avloppsvärmeväxlare sparar enorma mängder energi och i min spåkula ser jag att det kommer bli mycket vanligare att installera det i äldre hus..
Misstänker att recirkulerande dusch löser problemet enklare och mer effektivt. Orbital har ju funnits några år och installationen är relativt enkel.
 
J JockeHX skrev:
? Vet du inte hur vattenkraft fungerar?
Jo, vilket betyder att det finns en viss mängd vatten/energi. Den används redan fult ut. Det finns helt enkelt inte en massa outnyttjad energi i norr. Även om många tror det.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, vilket betyder att det finns en viss mängd vatten/energi. Den används redan fult ut. Det finns helt enkelt inte en massa outnyttjad energi i norr. Även om många tror det.
Stämmer inte. Du verkar blanda ihop en massa saker, därav "spiller vatten"-citatet.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Jo, det stämmer.
 
S SueCia skrev:
Har inte alla partier varit ganska överens om nedläggningen av kärnkraft framtills för bara nåt enstaka år sedan när opinionen börja vända?
Som @JockeHX skrev, så nej. Däremot har det funnits energipolitiska uppgörelser där de kärnkraftsvänliga offrat kärnkraften, säkerligen för att de trott att frågan inte varit så viktig så de kunnat lämna den till centerns respektive miljöpartiets dogmatism.

Då centern bytt sida har högern kunnat släppa sin kärnkraftsvurm fri medan sossarna på sin sida nu står med idel kärnkraftsmotståndare som samarbetspartners och har en egen intern opinion som är kärnkraftsmotståndare de med.

Så oavsett historiska positioner och allmänt ointresse är åsiktsklyftan idag massiv. Vilket den kommer vara tills sossarna eventuellt bestämmer sig för att de alltid tyckt något annat än de säger idag.

Sen ska man förstås inte lita på några politiker. Politiken är till sin natur opinionskänslig och även om inte alla partier jagar precis samma del av opinionen så påverkas de av den.
 
  • Gilla
  • Arg
Saxsson och 4 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Frånluftsvärmepumpar ser tillräckligt bra ut på papperet och får nybyggeskalkylen att se bra ut.
Jag har försökt förklara för alla jag känner som bygger nytt att satsa på bvp istället för flvp.
De som lyssnade är väldigt glada över det idag.. ;)
Skulle kostat 70-80 kkr mer med BVP utan att räkna in ventilationen som måste lösas. Besparing max 1500kwh året.

De två LLVP har vi för kyla på sommaren men passar utmärkt att kombinera med FLVP.

Ligger äckligt snålt med uppvärmning och skulle aldrig räknat in en BVP.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Ni kan ha rätt, jag blandade ihop det med när man kopplar på tillsatsen för ventilation till flvp också.

Men oavsett så är inte flvp ett bra val annat än på papperet.
Nybyggt hus på 150 kvm med 70 kvm garage i sutteräng där allt är uppvärmt till 22 grader tills jag kommer hem.
Då startar jag en brasa i kaminen så att vi kan sitta i 24-25 grader framför tvn.
Till detta har jag solceller på taket och en tydligen värdelös frånluftsvärmepump Nibe 730.
Har ändå en rätt hyfsad förbrukning. Energiförbrukningsapp, jämförelse av elförbrukning och temperatur månadsvis för två år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Immobil Immobil skrev:
Före valet, gjorde de regerande partierna stor affär av att de skulle införa ett högkostnadsskydd på elpriserna. Det har vi inte sett mycket av som vanligt! :p
Nu är det väl hög tid att skrota elområdena och istället satsa på ett enhetspris på elen för hela landet!
Som vanligt kommer de borgliga med undanflykter. Det är inte oppositionen som har ansvaret utan regeringen så ställ dem till ansvar det sa att allt skulle vara fixat den 1 november 2022!!! Regeringens löfte har blivet en tumme och inget annat.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var regeringarna Persson och Löfven som stängde av kärnkraften. Ingen annan. Folkhemssossar som sålde ut sin egen politik för att köpa Mp:s stöd. Så folkhemmet ruinerade ni själva.

Att marknaden nu exponerar den usla politiken är en konsekvens, inte en orsak. Det enda du har rätt i är att vi andra också måste vara med och betala.
"strunt är strunt och snus är snus, om ock i gyllne dosor" Konstig att ni borgliga alltid skall skylla på någon annan än att ansvar era egna beslut! Det var folkomröstningen 1980 som beslutade att kärnkraften skulle fasas ut sedan dessa har det varit flera regeringar av olika slag som följd detta beslut. Så om någon är ansvarig så är det i de partier som antog energiöverenskommelsen 2016 S, MP, M, KD & C. Förvanska inte historien med strunt håll dig till sanningen. Vem genomförde prisområdets indelningen? För den som inte vet så är det Mikael Ingmarsson Odenberg moderat, samma person som byggde ut elkablarna till EU. Alla som röstade på att Sverige skulle gå med i EU nu ser ni konsekvens av ert beslut! Samma gäller för alla som bor i område 4 som konsekvent mot arbetat etableringen av havsbaserad vindkraft. Varför gnälla nu ni har ju fått som ni ville! Väx upp och ta ansvar era beslut slut att skylla på andra.
Prognos för effektbalansen per elområde
MWh/h, prognos för vinter 2022/2023
Normalvinter
Tioårsvinter
Tjugoårsvinter
Elområde 1 - Luleå 3 200 3 100 3 100
Elområde 2 - Sundsvall 4 500 4 400 4 300
Elområde 3 - Stockholm -6 200 -7 000 -7 300
Elområde 4 - Malmö -3 000 -3 200 -3 300
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
B BJKALLE skrev:
"strunt är strunt och snus är snus, om ock i gyllne dosor" Konstig att ni borgliga alltid skall skylla på någon annan än att ansvar era egna beslut! Det var folkomröstningen 1980 som beslutade att kärnkraften skulle fasas ut sedan dessa har det varit flera regeringar av olika slag som följd detta beslut. Så om någon är ansvarig så är det i de partier som antog energiöverenskommelsen 2016 S, MP, M, KD & C. Förvanska inte historien med strunt håll dig till sanningen. Vem genomförde prisområdets indelningen? För den som inte vet så är det Mikael Ingmarsson Odenberg moderat, samma person som byggde ut elkablarna till EU. Alla som röstade på att Sverige skulle gå med i EU nu ser ni konsekvens av ert beslut! Samma gäller för alla som bor i område 4 som konsekvent mot arbetat etableringen av havsbaserad vindkraft. Varför gnälla nu ni har ju fått som ni ville! Väx upp och ta ansvar era beslut slut att skylla på andra.
Prognos för effektbalansen per elområde
MWh/h, prognos för vinter 2022/2023
Normalvinter
Tioårsvinter
Tjugoårsvinter
Elområde 1 - Luleå 3 200 3 100 3 100
Elområde 2 - Sundsvall 4 500 4 400 4 300
Elområde 3 - Stockholm -6 200 -7 000 -7 300
Elområde 4 - Malmö -3 000 -3 200 -3 300
Vilka alternativ fanns det att rösta på vid kärnkraftsomröstningen??
Fanns det ett alternativ att behålla befintlig kärnkraft??
Fanns det ett alternativ att bygga ny kärnkraft??
Eller fanns det bara alternativet att förr eller senare skulle kärnkraften bort!!
Väldigt seriös omröstning.
Som man frågar får man svar!!
Vem la ner Barsebäck??
Var det vi i söder??
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Här hemma har vi en snittförbrukning på 12-1700kwh per månad på vinter. Bvp. Försöker komma under 1000 i december för att klara ekonomin.
Satt nya tätningslister överallt, men fönster och altandörrar är otäta ändå. Så jag tejpade igen dom. Vilken otrolig skillnad. Kunde sänka pannan flera grader dagen därpå. Blir många kronor det! Bra investering. 59 kr på clas ohlson. maskeringstejp i plast som inte klibbar.

[länk]

Har dessutom satt upp fler gardiner och bytt ut dammsugaren mot en rejäl ”garagesop” med hästhår. Alla går med tofflor och långkalsonger och vi har kapat allt duschande med många minuter varje dag. 3 minuter från tidigare 15-20.

återstår att dreva alla springor som går. Bakom golv och taklister strålar det in en del kalluft (elementhus…) och ytterdörren där ungarna springer ut och in ska få tjocka gardiner den med som en sluss.

vi KANSKE klarar ekonomin (jag jobbar, sambon studerar utan csn. 3 barn..). Om vi har tur…
Annars får vi väl… ja… typ betala elräkningen med klarna och sprida ut den över året… har 20000 sparade till elräkningar dec-mars. Men det lär ju inte räcka långt som det ser ut.

nån som vill köpa en elbas? ……….
Hoppas du inte behöver sälja basen.:cry:
 
harry73
A Argastesnickaren skrev:
Vem la ner Barsebäck??
Danmark ville med rätta inte ha ett kärnkraftverk vid Öresund nära Köpenhamn.
Det finns många dåliga placeringar för ett kärnkraftverk, men Barsebäck borde vara en av de sämre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.