15 124 läst · 27 svar
15k läst
27 svar
70-talsvillan och dess förnedrande källare (!)
Jag vet faktiskt inte vart vattnet kommer från. Kan vara så att det rinner mot huset från ett närliggande berg. Dock sluttar inte tomten något vidare, men som sagt det ligger ändå ett berg kanske 200m från huset. Och jag är ganska övertygad om att det måste dräneras om runt huset, tror även mäklaren sa det, men som sagt, det tänker vi göra oavsett om vi köper stället för att få bukt på allt, men vi är skraja för att behöva göra om bottenplattan för när vi sökt lite på det verkar det vara ett jätteproblem, jobb och stora utgifter. Själv känner jag, det kanske går att få ordning på men det är sambon som fått kalla fötter nu. Annars är huset väldigt bra, stora rum m.m. Fastigheten är även i dagsläget taxerad till ca 2,4 milj. Men de hade lagt ut det för 1,8. Nu har det dock legat ute ett tag och tanten som bott där har flyttat, så det står tomt och de vill sälja det innan vintern så de kunde tänka sig gå ner till 1,49 milj. Det ligger också i ett ganska attraktivt område så får man ordning på det så tror jag aldrig man kommer ha gjort en dålig affär på det.
Men som sagt, den nedrans bottenplattan..
Jag tänker som eviljava, perfekt att använda som matkällare, förråd, tvättstuga och snickarverkstad. Medan sambon kanske tänker lite mer "TV-RUM!" haha men källarytan är på ca 112 kvm. så det är ju ganska stor källare..
Men som sagt, den nedrans bottenplattan..
Jag tänker som eviljava, perfekt att använda som matkällare, förråd, tvättstuga och snickarverkstad. Medan sambon kanske tänker lite mer "TV-RUM!" haha men källarytan är på ca 112 kvm. så det är ju ganska stor källare..
Jo, känner igen detta. Jag har panelinklädd gillestuga jag med. Det är i dagsläget den enda som återstår i vår källarrenovering.zikoriats skrev:
Jag ser dock inga motsättningar mellan min frus önskemål om ett TV-rum för barnen och mina ambitioner att skapa en problemfri källare.
Det kommer alltså sannolikt att bli TV-rum. Men det blir ett TV-rum med putsade väggar och klinkergolv (eller slipat/polerat betonggolv).
Vad har ni för uppvärmning i källaren (och huset i övrigt såklart också) om ni ska ha ett tv-rum där, så det blir behaglig värme att vara i? Detta hus värms upp av en gammal oljepanna i dagsläget som behöver bytas ut. Funderar lite på vad som hade vart bäst. Finns även en gammal öppen spis i gillesstugan Och en del av källaren som är inredd som en liten lägenhet, vi tänker att den hade vart perfekt om man kunde bevara och hyra ut. På den sidan är också ytterväggen mer blottad, alltså inte så mycket under jord.
Jag är väldigt tacksam för er tid skönt att kunna bolla sådana här tankar med er som har egna erfarenheter och kunskaper av detta.
Jag är väldigt tacksam för er tid skönt att kunna bolla sådana här tankar med er som har egna erfarenheter och kunskaper av detta.
Ska ni ha klinkergolv eller putsad betong så behövs inget ventilerat golv eftersom golvet då kan "andas". Desto viktigare då är ventilation och ev. avfuktare!
Lägger ni klinker ska storleken på plattorna helst inte överstiga 10x10cm eller max. 10x15 så det blir tillräckligt mycket fog som golvet kan "andas" genom.
Tyvärr blir det då inte möjligt med golvvärme heller så tänk på att golvet kommer att vara rejält kallt och eftersom det ska kunna "andas fukt" är det inte lämpligt att ha för stora tjocka/täta mattor på heller.
Lägger ni klinker ska storleken på plattorna helst inte överstiga 10x10cm eller max. 10x15 så det blir tillräckligt mycket fog som golvet kan "andas" genom.
Tyvärr blir det då inte möjligt med golvvärme heller så tänk på att golvet kommer att vara rejält kallt och eftersom det ska kunna "andas fukt" är det inte lämpligt att ha för stora tjocka/täta mattor på heller.
Eftersom fastigheten säljs långt under T.värdet så ringer alla varningsklockor. Hur är området? Jag har aldrig varit där (ja, jag vet vilket hus det är ) Är det ett vettigt område så skulle jag säga att det där är en mycket god affärspotential, särskilt om man gör arbete själv.
Men räkna med runt miljonen för att åtgärda källaren och uppdatera huset till 2013 års standard.
Men räkna med runt miljonen för att åtgärda källaren och uppdatera huset till 2013 års standard.
Så egentligen spelar det ingen roll om man har t.ex. klinker eller putsat betonggolv, det handlar bara om en estetisk faktor? För golvet blir ju lika kallt ändå? Och isåfall känns det kanske mest optimalt att använda det som just en källare känner jag. Fy vad kallt och ruggigt att sitta och titta på tv i en fuktig källare haha
Såvida man inte har en effektiv uppvärmning. I huset vi bor i nu så har det vart en gammal oljepanna som bytts ut mot jordvärme, så värmen i källaren numera är inte lika effektiv som innan och vrider man upp elementen där blir det ingen märkbar skillnad, står bara och suger ut pengar. Däremot var det väldigt effektivt när vi satte in en luftavfuktare! Tvätten torkade på bara nån dag och värmen upplevdes på ett helt annat sätt !
Så nu funderingarna kring golven. Hur brukar konstruktionen se ut och hur mycket bör man riva upp? Först kommer ju trägolven, sen kanske reglar? Sen betong? Bör man gräva ur källaren eller räcker det t.ex. att göra nytt betonggolv ovanpå? Ni märker säkert ganska tydligt att jag inte vet något om det här, dessutom har vi tidigare enbart kollat på väldigt gamla hus som inte har källare. Så vi är inte så pålästa..
Såvida man inte har en effektiv uppvärmning. I huset vi bor i nu så har det vart en gammal oljepanna som bytts ut mot jordvärme, så värmen i källaren numera är inte lika effektiv som innan och vrider man upp elementen där blir det ingen märkbar skillnad, står bara och suger ut pengar. Däremot var det väldigt effektivt när vi satte in en luftavfuktare! Tvätten torkade på bara nån dag och värmen upplevdes på ett helt annat sätt !
Så nu funderingarna kring golven. Hur brukar konstruktionen se ut och hur mycket bör man riva upp? Först kommer ju trägolven, sen kanske reglar? Sen betong? Bör man gräva ur källaren eller räcker det t.ex. att göra nytt betonggolv ovanpå? Ni märker säkert ganska tydligt att jag inte vet något om det här, dessutom har vi tidigare enbart kollat på väldigt gamla hus som inte har källare. Så vi är inte så pålästa..
Inte i trakterna men väl i Bohuslän. Ja, jag har kikat på det på hemnet.
Om ni vill slippa att få en kal och steril källarkänsla så kan ett undertrycksventilerat golv, typ nivell, vara ett alternativ.
Om ni vill slippa att få en kal och steril källarkänsla så kan ett undertrycksventilerat golv, typ nivell, vara ett alternativ.
ja men då vet du hur det ser ut Letar du hus här i trakterna?
Ok har kollat lite på nivell efter någon nämnt det i ett annat forum. Men är det helt riskfritt att ha i källare (med tanke på fukten) pga att det finns som en luftspalt/att det är uppreglat? Eller finns det någon hållhake med detta system? För det blir också parkett/trägolv på toppen?
Ok har kollat lite på nivell efter någon nämnt det i ett annat forum. Men är det helt riskfritt att ha i källare (med tanke på fukten) pga att det finns som en luftspalt/att det är uppreglat? Eller finns det någon hållhake med detta system? För det blir också parkett/trägolv på toppen?
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Om takhöjden tillåter kan ni använda en fuktbroms och lägga tex 50 - 100 mm cellplast på betonggolvet då får ni bättre komfort och minskar fuktvandringen upp i källaren. Då kan ni också lägga golvvärme (med avsedda spårade cellplastskivor).
Detta borde bli billigare än att bila upp hela schabraket, Om ni är kortväxta borde det funka
Detta borde bli billigare än att bila upp hela schabraket, Om ni är kortväxta borde det funka
Det kan se ut precis hur som helst.zikoriats skrev:Så nu funderingarna kring golven. Hur brukar konstruktionen se ut och hur mycket bör man riva upp? Först kommer ju trägolven, sen kanske reglar? Sen betong? Bör man gräva ur källaren eller räcker det t.ex. att göra nytt betonggolv ovanpå? Ni märker säkert ganska tydligt att jag inte vet något om det här, dessutom har vi tidigare enbart kollat på väldigt gamla hus som inte har källare. Så vi är inte så pålästa..
Allt ifrån spikade träreglar med betongspik till ingjutna kreosot impregnerade spikreglar.
En sak är säker och det är att det bör rivas ut om det börjat lukta!
Det du ska vara medveten om är att den här konstruktionen inte är någon unik källarkonstruktion utan många många platta på mark hus har precis samma konstruktion med precis samma mögel problematik.
Jag inbillar mig att vill man har det mögelsäkert så är ett hus där källaren är källare den bästa.
Fredrik
> Ni som kan lite mer, har erfarenhet av det här osv, vad betyder det här exakt?
Det betyder att det är för tätt mellan golv/socklar och betongen.
> Dumt köp?
Nej
>Själv känner jag bara instinktivt, jättedumt att inreda källare, tapetsera och dylikt eftersom man stänger in fukten.
Man ska inreda med förstånd. Inget organiskt direkt på betong (åtminstone golv + 1/2 meter upp).
Papperstapeter brukar fungera, de släpper genom fukt.
> Förslag, förbättringar, utdömanden emottages tacksamt !
Källare medför otroliga biareor för tvättstuga, bastu, pingis/biljard bord, träningsutrustning, tvätt/tork, hobby, bio etc. Låg uppvärmningskostnad. Svalt på sommaren.
Lägg platon + parkett m ventilerade socklar i gillestugan (allrum), kontor, gästrum.
Det betyder att det är för tätt mellan golv/socklar och betongen.
> Dumt köp?
Nej
>Själv känner jag bara instinktivt, jättedumt att inreda källare, tapetsera och dylikt eftersom man stänger in fukten.
Man ska inreda med förstånd. Inget organiskt direkt på betong (åtminstone golv + 1/2 meter upp).
Papperstapeter brukar fungera, de släpper genom fukt.
> Förslag, förbättringar, utdömanden emottages tacksamt !
Källare medför otroliga biareor för tvättstuga, bastu, pingis/biljard bord, träningsutrustning, tvätt/tork, hobby, bio etc. Låg uppvärmningskostnad. Svalt på sommaren.
Lägg platon + parkett m ventilerade socklar i gillestugan (allrum), kontor, gästrum.
Har man byggt upp huset utan isolering i bottenplattan skall man inte sätta igång att lägga trä på golvet, montera golvvärme, bygga upp reglar direkt på bottenplattan, osv osv.. Det kommer att skapa en fuktvandring uppåt!! Och som tumregler väl att man inte skall isolera och bygga träväggar i källare under mark..
Liknande trådar
-
Vad är det för ejektorpump jag har och hur kontrollerar jag dess statu
Vatten & Avlopp -
Kan jag måla på dessa takskivor?
Färg, Måla & Tapetsera -
Var hittar jag clips/beslag till dessa spröjs?
Fönster & Dörrar -
Duger dessa till paralellkoppling?
El -
Vad kan man göra för att ljudisolera dessa? Ett störande vinande.
Miljö & Hälsa