Det blev väl inte så dumt det där!
Jag är mest förvånad över att de lyckas hitta hantverkare till såna här udda projekt när alla hantverkare jag haft att göra med satt sig på tvären om det varit det allra minsta annorlunda lösning.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Ser trevligt ut.
 
  • Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
Gjordes prototypen av ett barn med duplolego på dagis eller var det en svensk arkitekt som gjorde ytterligare en grå låda?
 
  • Gilla
Buildgates
  • Laddar…
T tompajo skrev:
Gjordes prototypen av ett barn med duplolego på dagis eller var det en svensk arkitekt som gjorde ytterligare en grå låda?
Det vore trevligt med en trevligare ton i ditt inlägg. Det får mig att känna en viss otrevnad att läsa forumet. Jag hade uppskatta att du istället för att nedvärdera de som byggt att tala om vad som inte är vackert med byggnaden. Kan ju hjälpa andra som vill bygga liknande.

Som jag förstår det är familjen väldigt nöjd med sin påbyggnad. Sen får var och en tycka vad man vill. Jag vet inte exempelvis om det var arkitekten eller familjen eller vad det nu var som kom fram till formen och fasadmaterialet.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
K knightpete skrev:
Det vore trevligt med en trevligare ton i ditt inlägg. Det får mig att känna en viss otrevnad att läsa forumet. Jag hade uppskatta att du istället för att nedvärdera de som byggt att tala om vad som inte är vackert med byggnaden. Kan ju hjälpa andra som vill bygga liknande.

Som jag förstår det är familjen väldigt nöjd med sin påbyggnad. Sen får var och en tycka vad man vill. Jag vet inte exempelvis om det var arkitekten eller familjen eller vad det nu var som kom fram till formen och fasadmaterialet.
På vilket sätt var tonen i mitt inlägg otrevlig? Tonen kan möjligen anses raljerande eller ironisk men knappast otrevlig. Men det är inte helt ovanligt att svenskar tar alla chanser att bli kränkta, oavsett anledning.

Och jag står väldigt fast vid min åsikt att det byggs på tok för många gråa lådor av så kallade arkitekter i Sverige. Det är otroligt sorgligt att man går flera år på en högskola för att lära sig ett yrke och sedan ritar fyrkantiga gråa lådor. Om inte annat så är det ett resursslöseri att betala någon för att göra det när man lika gärna kan gå till en förskola och be en treåring att ta fram en legobit och utgå från den när man bygger ett hus. (Det är inte meningen att smutskasta treåringars konstruktiva förmågor)
 
Snyggt
O kul att nån bygger nåt annorlunda
Svenskar är nästan värre än konservativa britter nä det gäller nytänkande i byggstil
 
  • Gilla
knightpete och 1 till
  • Laddar…
De flesta av oss förstår nog att det inte är så roligt för husägare att låta exponera sina hus som ”fredagshus” här för att sen få dem nedsablade av populasen här. Men det är lite som med förbudet att diskutera politik parat med en mängd byggpolitiska nyheter. Det ena drar till sig det andra.

Jag kan hålla med om att det på något vis vore bra om vi kunde diskutera de eventuella företrädena med modern arkitektur på ett lite mer distanserat och balanserat sätt än som kritik i sådana här trådar, men det är ofrånkomligt att slika trådar drar med sig sån diskussion, och den blir livligare för att det finns ett riktigt objekt att ha åsikter om. Och därtill då ett objekt som ofta inte faller flertalet av oss i smaken.

Att då säga åt dem som inte är förtjusta att hyfsa tonen, säga något positivt eller vara tysta i trådar som alla på förhand kunde ha avgjort skulle väcka negativa känslor – är det så konstruktivt, egentligen?
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 1 till
  • Laddar…
Det låter som att du tror att det var jag som opponerade mig mot tonen i diskussionen. :)

Jag gissade naturligtvis på förhand att det här huset skulle väcka diskussion och blandade känslor. Så är det alltid när någon vågar sticka ut hakan och göra något annorlunda. Jag tycker dock att man ska visa respekt för varandras hus och olika smak, att hålla en ton som om man satt öga mot öga med husägaren och arkitekten.

1970-talet var ju det årtionde då det byggdes flest hus i Sverige. Många vill ha idéer och tips på hur man kan förändra 70-talshuset. Jag har aldrig sett någon bygga på en våning på det här sättet tidigare. Tycker att det var friskt vågat och en kul idé! Tusen tack till Mikael och Maria för att ni delade med er!
 
  • Gilla
Ingenjören och 6 till
  • Laddar…
All heder åt familjen, vill inte vara den som är den. Min åsikt är min och jag anser att allt efter 1930 är trist. Och 70/80 talet är nog kulmen på det jag ogillar.

Jag tycker det är så trist man bygger sönder Stockholm som är världens vackraste stad. Dock tycker inte jag heller om tonen och jag är säkert själv bidragande till den ibland.
 
  • Gilla
Berj och 2 till
  • Laddar…
Att säga att ytterligare en grå låda är annorlunda är ju en intressant åsikt ;-)

Jag har även diskuterat det här öga mot öga med arkitekter. Det har varit givande samtal. Mycket av det här beror på att alla arkitekter stöps i samma form. Det ges Ingen frihet att gå utanför boxen (ursäkta ordvitsen). Samtidigt bor få av de lådritande arkitekterna själva i grå lådor. Är inte det lite märkligt?

Fenomenet kan enkelt jämföras med konst. Om gemene man ser en teckning med lite streck och färgkluttar på så tycker hen att det är kladd och skulle aldrig kunna tänka sig att ha det på sin vägg. Om en så kallad konstkännare berättar för hennen att det är en Picasso som är jättefin så tycker hen plötsligt att tavlan är fantastisk. På samma sätt måste en arkitekt förklara för en vanlig Svensson att en grå låda är jättevacker för att Svensson ska tycka det. Då måste man fråga sig om den grå lådan verkligen ÄR vacker eller om kejsaren än en gång har fått nya kläder.
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det låter som att du tror att det var jag som opponerade mig mot tonen i diskussionen. :)
Inte än, men potentiellt, ja. Det känns delvis som ett bete som hängts upp framför modernistmotståndarna för att se om de håller sig i skinnet. Och liknande fredagstrådar har ju gått över styr förr.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har aldrig sett någon bygga på en våning på det här sättet tidigare. Tycker att det var friskt vågat och en kul idé! Tusen tack till Mikael och Maria för att ni delade med er!
Jag håller med om att det var friskt vågat och har inte heller sett pålagda våningar på annat än gamla trähus där man imiterat den tidigare stilen (om vi pratar enfamiljshus alltså, annars finns förstås flera exempel på stilmixar).

Men som sagt, det är ett vågspel.
 
Kul annorlunda bygge, inget fel på nya idéer. Fredagshuset ska väl vara nått utanför boxen.
Tyvärr ser det ut som ett påbyggt ventilationsrum, ett sånt man brukar bygga på taket av sjukhus och liknande.
Inte vackert i mina ögon, men bättre än dagens standardhus, en vit låda.
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
Jag tycker att huset blev ovanligt bra. Ofta(st) är det bättre att utbyggnaden är helt olik ursprungsbyggnaden än att man försöker bygga något i samma stil.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Själv tycker jag det är lite cool! Heder åt er som unnar er en arkitekt när det ska byggas ut/på.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
T tompajo skrev:
Gjordes prototypen av ett barn med duplolego på dagis eller var det en svensk arkitekt som gjorde ytterligare en grå låda?
Hur tycker du att man skulle gjort utbyggnaden? Vad hade varit smakfullt?
Man får ju tänka på att det man hade att utgå från var en mörkbrun tegellåda, hur bygger man ut en sådan utan att det ser klumpigt eller märkligt ut?

Jag tycker det var väldigt snyggt med överbyggnaden i ljus plåt, som ger ett betydligt nättare intryck än om man hade fortsatt med det mörka teglet. Plåttak är ju vanligt på hus från den tiden, och här har man i princip låtit väggarna bli en del av taket.
 
  • Gilla
Viktualia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.