Snacka om att dra saker till en yttre gräns. Hur går det med en grövre kabel som ska sättas på en vägg under en takfot. Tex 5X6 mm2 och är 35 meter lång. Klart det är svårt att håla upp en sådan och samtidigt spika. Enligt sista inlägget får jag inte hjälpa till och rulla ut kabeln och hålla upp för spikning, vad i H-E är det för ordning. Vad skulle det ge med egenkontroll för den hjälpande handen, begriper jag inte, det är inget direkt eljobb. Det skulle betyda att lite grovt tänkt, ( utan el nu ) att jag inte skulle få stå med spaden bredvid grävmaskinen, då maskinisten måste ha behörighet för att köra den och jag skulle behöva gräva lite i gropen.
Och det finns EN som gör själva arbetet. Det här skulle vara roligt att få prövat i verkligt fall.useless skrev:Jag frågade elsäkerhetsverket och dom delar inte din uppfattning.
Din fråga:
Hej. En elinstallatör ska dra i en ny kabel i ett befintligt markrör mellan två byggnader på min tomt. Får jag hjälpa till med arbetet, t ex stå i ena änden och dra eller skjuta på, eller måste jag i så fall ingå i installationsfirmans egenkontollprogram?
Svar:
Att förlägga kabel i markrör betraktas som auktorisationskrävande elinstallationsarbete.
I Elsäkerhetslagen 2016:732 kan man läsa följande:
27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.
Så TS får glatt betala för två man och titta på från behörigt avstånd.
Så för mig är det inte ett entydigt svar.
Detta sker dagligen att man drar och förbereder och hjälper en elektriker, alldrig någonsin har en elektriker pratat om all det skulle vara olagligt med tanke på att det hamnar under deras ansvar…J jonaserik skrev:Snacka om att dra saker till en yttre gräns. Hur går det med en grövre kabel som ska sättas på en vägg under en takfot. Tex 5X6 mm2 och är 35 meter lång. Klart det är svårt att håla upp en sådan och samtidigt spika. Enligt sista inlägget får jag inte hjälpa till och rulla ut kabeln och hålla upp för spikning, vad i H-E är det för ordning. Vad skulle det ge med egenkontroll för den hjälpande handen, begriper jag inte, det är inget direkt eljobb. Det skulle betyda att lite grovt tänkt, ( utan el nu ) att jag inte skulle få stå med spaden bredvid grävmaskinen, då maskinisten måste ha behörighet för att köra den och jag skulle behöva gräva lite i gropen.
Man får nog ha lite sunt förnuft där. Jag gissar att tanken med lagstiftningen är att generellt förhindra att obehöriga/lekmän håller på med kabel och rörförläggning i större eller mindre omfattning. Det är ett elinstallationsarbete. Det är bra att det finns ett regelverk kring det.
Men jag tror både kund och firma blir glada att få lite draghjälp/lyfthjälp eller liknande vid tillfällen det behövs likt era exempel ovan. Jag tvivlar på att lagstiftaren hade detta i åtanke utan man har nog tänkt generellt och större och det råkar krocka med mindre hantlangning eller vad man ska kalla det.
Men jag tror både kund och firma blir glada att få lite draghjälp/lyfthjälp eller liknande vid tillfällen det behövs likt era exempel ovan. Jag tvivlar på att lagstiftaren hade detta i åtanke utan man har nog tänkt generellt och större och det råkar krocka med mindre hantlangning eller vad man ska kalla det.
Det är nog värre sett mot att den hjälpande skadar sig dvs ingen elinstallationsfråga. Att ESV alltid svarar goddag yxskaft i sin bubbla är ju inget konstigt tyvärr.A AndersS skrev:
Och det är ju något helt annat och finns inom många områden hur man hanterar arbetsmiljöansvar vid bygg/anläggningsarbeten👍GK100 skrev:
Redigerat:
Tyvärr är det ju den myndighet som har första tjing på att tolka lagarna inom området.GK100 skrev:
Svaret är väl ett resultat av att vettigt folk sedan urminnes tider har låtit sunt förnuft råda så att saken aldrig har kommit upp till rättslig prövning.
useless skrev:Jag frågade elsäkerhetsverket och dom delar inte din uppfattning.
Din fråga:
Hej. En elinstallatör ska dra i en ny kabel i ett befintligt markrör mellan två byggnader på min tomt. Får jag hjälpa till med arbetet, t ex stå i ena änden och dra eller skjuta på, eller måste jag i så fall ingå i installationsfirmans egenkontollprogram?
Svar:
Att förlägga kabel i markrör betraktas som auktorisationskrävande elinstallationsarbete.
I Elsäkerhetslagen 2016:732 kan man läsa följande:
27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.
Så TS får glatt betala för två man och titta på från behörigt avstånd.
Haha. Jag hade dock tur, elektrikern hade med sig en praktikant som jag inte betalade för.
Vidare som avrundning på detta. Kabeln betalade jag nu med min nya elektriker, 6468 kr istället för de 14000 Tibber skulle ha. Tibbers gubbar kommer tillbaka nästa vecka och ansluter boxen till nya el-centralen enligt "standardinstallation"
Så hyfsat nöjd ändå efter allt. Reagerade dock på att det kostade en engångssumma på 3644 kr att säkra upp huset från 20A till 25A. Hoppas och vill tro att det är elbolaget (Ellevio) som har någon avgift och att det inte är faktiska kostnaden för att byta porslinssäkringar och skicka in en blankett för elektrikern.
Svar nej elektrikern byter passkontakter på 10 minuter och det som Ellevio ska ha är för uppsåkringen, inget annat. Sen det med kostnaden för kabeln är från Tibbers sida rena fantasisummor och ocker i den högre skolan. Men som sägs, ett företag kan sätta vilka priser som helst och en del tar det.
Lycka till nu med det nya 🙂🙂
Lycka till nu med det nya 🙂🙂