Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ovanligt grisigt får jag nog säga. Det jag brukar se är att det blir samma eller något lägre pris efter avdraget än utan. Alltså, om en laddbox kostar 5000:- i handeln så kostar den plötsligt 9500 hos elektrikern. Totalt sett blir det lite billigare för dig som kund men de 4500 snor elektrikern åt sig.

Allt handlar ju förstås att bidraget enbart betalas ut om du köper den med installation. "bra" lobbying från branschen som vanligt alltså.
Ingen snor något. Kunden betalar med fri vilja.
N Nilfons skrev:
"
Det finns idag ett markrör som är 50mm som har en kabel i sig, man behöver byta ut den kabeln mot en 5g6 och installera en undercentral. Från undercentralen behöver man dra kabel till laddbox och belysning samt installera nya säkringar till gamla laddboxen som idag saknar jordfelsbrytare

2 elektriker heldag – 4000:-

35 m 5g6 – 7000:-

Kapsling – 1500:-


Priserna är inkl moms efter grön teknik.
"
Ok, varför specar anbudslämnaren priserna och ingår nya laddboxen i priset i nya offerten?
Som du beskriver det låter kabeln onekligen dyr och jag skulle inte accepterat priset. På samma sätt som att jag inte betalar för en T-shirt bara för att det sitter en liten krokodil som logga.
Jag har inte alla förutsättningar att bedöma detta ärende till 100% men generellt skulle jag säga förhandla om priset och ta in 2st offerten till.
Alternativ kör löpande om du har bra referenser på företaget du vill anlita så har du chans att få billigare men även den ekonomiska risken vid strul.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
inte alls orimligt.
H HenrikHuslöse skrev:
Ja. Jag köper in elektriker yrkesmässigt och betalar nettopriser på materialet.
Håller med, har också köpt in en hel del el och vvs yrkesmässigt. Antingen handlade de material på vårt konto eller så köpte de på sitt och fakturerade 15% tillägg. Hände att de hade så bra rabatter att det ändå blev bättre pris men transparent åtminstone.
 
N Nilfons skrev:
"
Det finns idag ett markrör som är 50mm som har en kabel i sig, man behöver byta ut den kabeln mot en 5g6 och installera en undercentral. Från undercentralen behöver man dra kabel till laddbox och belysning samt installera nya säkringar till gamla laddboxen som idag saknar jordfelsbrytare

2 elektriker heldag – 4000:-

35 m 5g6 – 7000:-

Kapsling – 1500:-


Priserna är inkl moms efter grön teknik.
"
2 elektriker heldag = 16 mantimmar. 4000 / 16 = 250 kr/tim inkl moms. Jomenvisst.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Ja. Jag köper in elektriker yrkesmässigt och betalar nettopriser på materialet. Huvuddelen av kostnaden för installationerna är mantimmar, inte material. Det är nog svårt att förklara för privatkunder, så man döljer timmarna i materialet med påslag på flera hundra procent. Offerten och fakturan blir därför en lögn från början till slut.
Exakt så. Jag håller med. Om alla slutar att handla av företag som ger rabatter istället för transparent påslag.
 
H HenrikHuslöse skrev:
2 elektriker heldag = 16 mantimmar. 4000 / 16 = 250 kr/tim inkl moms. Jomenvisst.
250:- efter grönt avdrag då alltså... Så 500 i timmen före.

Däremot 16 mantimmar för jobbet som framkommit i tråden är väl lite till att ta i, men det verkar dölja sig lite mer jobb i kulisserna än laddboxen (lite belysning osv som slinker med i gröna avdragsarbetet). Kan det vara därför som kabeln är så förbannat dyr, för att övrigt material ska kunna vara väldigt billigt?
 
H HenrikHuslöse skrev:
2 elektriker heldag = 16 mantimmar. 4000 / 16 = 250 kr/tim inkl moms. Jomenvisst.
x 2 = 500kr/h (grön teknik avdraget)
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
250:- efter grönt avdrag då alltså... Så 500 i timmen före.

Däremot 16 mantimmar för jobbet som framkommit i tråden är väl lite till att ta i, men det verkar dölja sig lite mer jobb i kulisserna än laddboxen (lite belysning osv som slinker med i gröna avdragsarbetet). Kan det vara därför som kabeln är så förbannat dyr, för att övrigt material ska kunna vara väldigt billigt?
Din teori är mycket rimlig. Alla fakta måste upp på bordet.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
250:- efter grönt avdrag då alltså... Så 500 i timmen före.

Däremot 16 mantimmar för jobbet som framkommit i tråden är väl lite till att ta i, men det verkar dölja sig lite mer jobb i kulisserna än laddboxen (lite belysning osv som slinker med i gröna avdragsarbetet). Kan det vara därför som kabeln är så förbannat dyr, för att övrigt material ska kunna vara väldigt billigt?
Helt sant, jag tänkte fel där. 500 kr i timmen är mer rimligt men fortfarande för lågt med moms.

Som du skriver är 16 timmar orimligt mycket. Borde väl inte vara mer än en halvdags jobb för två man.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Håller med, har också köpt in en hel del el och vvs yrkesmässigt. Antingen handlade de material på vårt konto eller så köpte de på sitt och fakturerade 15% tillägg. Hände att de hade så bra rabatter att det ändå blev bättre pris men transparent åtminstone.
Precis. Med materialpåslag på 10-15% blir det ganska ointressant att sälja materialet. Installationsfirmorna kan ha bra rabattsatser så om man räknar egen administration så är det på totalen billigast att de gör inköpen, utom när det ska vara special.
 
A
Det lät väldigt dyrt tycker jag
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
250:- efter grönt avdrag då alltså... Så 500 i timmen före.

Däremot 16 mantimmar för jobbet som framkommit i tråden är väl lite till att ta i, men det verkar dölja sig lite mer jobb i kulisserna än laddboxen (lite belysning osv som slinker med i gröna avdragsarbetet). Kan det vara därför som kabeln är så förbannat dyr, för att övrigt material ska kunna vara väldigt billigt?
Det jag köpt är en laddbox med standardinstallation av Tibber. Det kom ut en elektriker som konstaterade att det behövs en ny kanel, 5G6, som skall dras från elcentral ut till carport, 35 meter. I befintligt rör finns redan en kabel som går till belysning, det är därför det nämns gissar jag.

Jag frågade varför det behövs två man för detta jobb, men de hävdade att det behövs när man skall dra ny kabel när det är såpass långt rör. Jag har svårt att ifrågasätta det, även om jag tycker att det låter konstigt.

Jag gissar att "standardinstallation" knappast används överhuvudtaget, och att en tilläggsoffert alltid tillkommer. Och där kan då eletrikern själv mata på ordentligt eftersom de redan har kunden fast.
 
MBL19 MBL19 skrev:
Ingen snor något. Kunden betalar med fri vilja.

Ok, varför specar anbudslämnaren priserna och ingår nya laddboxen i priset i nya offerten?
Som du beskriver det låter kabeln onekligen dyr och jag skulle inte accepterat priset. På samma sätt som att jag inte betalar för en T-shirt bara för att det sitter en liten krokodil som logga.
Jag har inte alla förutsättningar att bedöma detta ärende till 100% men generellt skulle jag säga förhandla om priset och ta in 2st offerten till.
Alternativ kör löpande om du har bra referenser på företaget du vill anlita så har du chans att få billigare men även den ekonomiska risken vid strul.
Nej, nya laddboxen är redan inköpt med en "standardinstallation", detta är enbart tilläggsarbete.

Jag kontaktade nu en annan elektriker, som inte kommer "på köpet" från Tibber, och då har jag fått helt andra priser. Så jag steker Tibbers offertlämnare och kör med den nya firman. Kommer givetvis också kontakta Tibber och förklara vad som skett, för de här drar ju även deras namn i smutsen när en installationspartner kör dessa upplägg.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Med ett 35m långt rör så är det nog att föredra att man är 2st men det kunde kanske TS ha hjälpt till med?
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Med ett 35m långt rör så är det nog att föredra att man är 2st men det kunde kanske TS ha hjälpt till med?
Nja, då måste ju installationsfirman först ändra sitt egenkontrollprogram så att TS omfattas av verksamhetstypen kabelförläggning.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Nja, då måste ju installationsfirman först ändra sitt egenkontrollprogram så att TS omfattas av verksamhetstypen kabelförläggning.
Så hantlangare och bärhjälp behöver vara med i egenkontrollprogram?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.