6 106 läst · 58 svar
6k läst
58 svar
5G modem....utan "router"
Kör du redan Unifi känns ju egentligen deras LTE Pro som idealisk lösning.MathiasS skrev:
Bra integration med systemet, smidig montering med PoE var som i nätverket och uttag för extern antenn.
Men, de har ju fortfarande inte kommit med någon 5G version...
Jag kör den som fallback för min fiber och är väldigt nöjd med den,
Eventuellt kan du ju köra den nu, skaffa en 5G-version när den kommer och sätta i ett kort med en annan operatör i LTE enheten och köra den som äkta fallback.
Telia har ju annars riktigt bra erbjudande på sitt mobila bredband just nu så FastMile utrustningen blir väl i det närmaste gratis?
Men om det här nu gällde sommarstugan så har du kanske löst abonnemangsformen på annat sätt? Tvillingkort/Datasim kopplat till vanligt mobilt huvudabonnemang eller liknande och ett riktigt separat abonnemang är kanske inte nödvändigt?
*Edit
Hittade denna tråd på Sweclockers. Nokia FastMile har kanske en del att önska?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1692375-telia-fwa-5g-nokia-fastmile-med-kort-sladd
Men om det här nu gällde sommarstugan så har du kanske löst abonnemangsformen på annat sätt? Tvillingkort/Datasim kopplat till vanligt mobilt huvudabonnemang eller liknande och ett riktigt separat abonnemang är kanske inte nödvändigt?
*Edit
Hittade denna tråd på Sweclockers. Nokia FastMile har kanske en del att önska?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1692375-telia-fwa-5g-nokia-fastmile-med-kort-sladd
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja telia har ett rätt hyggligt erbjudande nu och det kan kompletteras med TV till halva priset också.
Min slutsats är att Telias erbjudande ink Nokia-modemet är den rimliga lösningen. I alternativ till det en Cradlepoint-låda om jag kan få tag i en till bra pris, men fortfarande Telias tjänst.
I övrigt är det tydligt att marknaden inte är riktigt mogen för 5g-modem ännu, om något år eller så ser det antagligen lite annorlunda ut och utbudet är större och priserna är lägre.
Min slutsats är att Telias erbjudande ink Nokia-modemet är den rimliga lösningen. I alternativ till det en Cradlepoint-låda om jag kan få tag i en till bra pris, men fortfarande Telias tjänst.
I övrigt är det tydligt att marknaden inte är riktigt mogen för 5g-modem ännu, om något år eller så ser det antagligen lite annorlunda ut och utbudet är större och priserna är lägre.
Jag brukar göra så, köpt telefon i december några månader innnan samsung släpper ny telefon.A AndersS skrev:
Då är det ofta bra kampanj med surfplatta på köpet.
I så stor skillnad mot modeller som släps efter.
A AndersS skrev:
Kan denna filosofi implementeras gällande det trådskaparen efterfrågar?A A-Man_08 skrev:
Hjälp oss med konkreta produktförslag. 🙂
Inte för att lösningen är utmärkt på något enterprise-sätt .... men en lösning är ju trots allt att köpa t.ex. en Samsung A34 5G ( har fått bra review) och koppla in i en usb-c docka för att få trådad ethernet och sen hantera det interfacet i sin normala brandvägg.
* jag har inte testat detta själv med A34, men gjort ett liknande hack till stugan med en A32
Edit: men jag tycket nog också att det är konstigt att det inte kommit fler standalone 5g lådor med fwa-attribut såsom externa antenner eller bättre kapsling
* jag har inte testat detta själv med A34, men gjort ett liknande hack till stugan med en A32
Edit: men jag tycket nog också att det är konstigt att det inte kommit fler standalone 5g lådor med fwa-attribut såsom externa antenner eller bättre kapsling
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 050 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 050 inlägg
Marknaden är liten och det kostar rätt mycket att få lådan certifierad.A Anders243 skrev:
Visst var det ett antal år sedan 5G kom men alla länder har inte infört. Tänk på att vi här i norra Europa är snabba på att anamma ny teknik.
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Ja, ts har själv lagt förslag på Telialösning och kör på 4G modem.S SirKnasen skrev:
Man behöver inte göra som det skrivs i inlägg, går bra att ignorera som ren dumhet utan kommentar, har jag hört.😃
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Hade ju hellre köpt en LTE enterpriseprodukt från Mikrotik än en konsumentprodukt med 5G