A Andy78 skrev:
Om jag skulle välja något idag för att ha under tiden man drar in fiber och till hyffsat pris så skulle jag nog välja comviq om det fungerar med operatören.
[länk]
Går att köpa 24 månader eller obundet genom att ta bort routern i kassan då blir det utan bindningstid. och köpa en router separat.
Sedan finns det ju andra operatörer om man vill betala lite mindre om man inte förbrukar så mycket.
Hallon tex

Det är vår lösning idag men lagt det i en gammal telefon istället för router och kör hubspot
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Tillbaka till TS. Du får berätta lite mer om ditt mobilabonnemang. Vad kostar det i månaden? Har du gratis från jobbet? Hur är det med sambon/frun? Har hon också mobilabonnemang? Också gratis från jobbet? Obegränsat eller "cappat"? Svårt att räkna business case överhuvud taget utan den typen av info.
Vi har allt obegränsat, kör dubbla telefoner bägge två. Kostnad på 350kr vardera. Bredbandsabonnemanget hamnar på ca 499k/månadr om vi kör fiber och 5g mobilt bredband med hårdvara blir 499kr/mån om man bortser från kampanjer och dylikt
 
P Poyapoya skrev:
Det är vår lösning idag men lagt det i en gammal telefon istället för router och kör hubspot
Vilken operatör använder ni?
 
Telenor så det är en struntkostnad för extra simkortet
 
R
Håller helt med RoAd, ett hus utan fiber är helt uteslutet för min egen del.
Spelar ingen roll vad säljaren hävdar.
”Fibern går rakt utanför” ”man kan efteransluta sig närsom” etc.

Har varit på visningar där det stått i prospektet att fiber finns.
Ja, hos grannarna men inte hos snålröven som försöker sälja huset och har mage att annonsera att det det finns med ovanstående argument.

Vi som jobbat/jobbar inom detta vet att det inte alltid är så enkelt.
Vet om kunder förr som fått vänta år på att efteransluta sig trots lagd beställningen.

Eller nya husköpare som får nej till efteranslutning trots att säljaren av fastigheten sagt att det inte ska vara några problem.

Så har du chansen för 15 tusen så ta den speciellt om ni planerar jobba hemifrån.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
P Poyapoya skrev:
Det är vår lösning idag men lagt det i en gammal telefon istället för router och kör hubspot
Det finns drivor med huawei B525S till bra pris på tradera, även B593 som också är helt ok.
Bara sälja vidare när fiber är levererat.
 
  • Gilla
Poyapoya
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Håller helt med RoAd, ett hus utan fiber är helt uteslutet för min egen del.
Spelar ingen roll vad säljaren hävdar.
”Fibern går rakt utanför” ”man kan efteransluta sig närsom” etc.

Har varit på visningar där det stått i prospektet att fiber finns.
Ja, hos grannarna men inte hos snålröven som försöker sälja huset och har mage att annonsera att det det finns med ovanstående argument.

Vi som jobbat/jobbar inom detta vet att det inte alltid är så enkelt.
Vet om kunder förr som fått vänta år på att efteransluta sig trots lagd beställningen.

Eller nya husköpare som får nej till efteranslutning trots att säljaren av fastigheten sagt att det inte ska vara några problem.

Så har du chansen för 15 tusen så ta den speciellt om ni planerar jobba hemifrån.
När jag köpte huset jag bor i nu lovade både mäklare och säljare att fiber fanns indraget. Det visade sig att fibern gick till grannhuset och sedan var det "nedgrävt" en ethernet-kabel mellan husen då säljaren under en period ägt båda fastigheterna. Efter en del turer fram och tillbaka (då jag bland annat fick reklam för kontaktsidor i Thailand som grannen tydligen besökte) stod säljaren för kostnaden för att ansluta fiber. Det visade sig bli rätt dyrt trots att det fanns i grannhuset.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Det finns drivor med huawei B525S till bra pris på tradera, även B593 som också är helt ok.
Bara sälja vidare när fiber är levererat.
Ska kolla upp det, tack!
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag förstår vad du menar. Men.....

1. Har du 5g nu så har man gjort uppgraderingen i de master som redan finns hos dig (man byter ut befintlig utrustning).
2. Vartefter fler skaffar telefoner med 5g och vi fortsätter att konsumera bredbandstjänster mobilt så försvinner snabbt den kapacitetsmarginal vi tycker oss ha nu. Det finns saker som kommer öka kapaciteten och prestandan i 5g nätet (högre frekvenser och annat "kärnnät") men det går inte att undvika att vi är många som ska dela på kapaciteten - 5g gör inget magiskt i det avseendet.

...för egen del märker jag tydlig skillnad på prestanda när hastigheten är under 500Mbps, vid hemarbete. Vanligt kontorshemmafipplande, inget avancerat. Över 500 kan jag inte märka någon skillnad. 100-150Mbps uppfattar jag som trögt idag när man vant sig vid något snabbare.
håller med ovanstående, mobil teknologi är anpassad för variationer av samtidiga användare, riktigt bra på det, bättre än wifi, men det betyder samtidigt att leverantören inte garanterar prestandan, vilket blir en sensationell begränsning för användaren, man vill ju ha en jämn och stabil kapacitet, inte ytterligare svag länk som sedan wifi i hemmet av sig själv kommer att ge
Så fiber är alltså riktigt bra, betänk att världen är ihopkopplad med fiber som lätt uppgraderas hos leverantörer med högre kapacitet på samma fiber
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Jag jobbar hemifrån o kör bara med obegränsad 4G.
Fungerar hur bra som helst.
Anledningen till det är att jag behöver obegränsad surf oavsett om jag har fiber eller inte.
Så jag testade med 4G o jobb hemifrån.

Men med det sagt så för 15k skulle jag tagit fiber alla dar i veckan utan att ens tänka efter.
Förra ägaren kopplade inte in fiber o efter ansluting kostar 30k.
Då de renoveringarna jag har planerat är klara lär jag bita i det sura äpplet o punga ut för efteranslutingen
 
HasseN1030 HasseN1030 skrev:
håller med ovanstående, mobil teknologi är anpassad för variationer av samtidiga användare, riktigt bra på det, bättre än wifi, men det betyder samtidigt att leverantören inte garanterar prestandan, vilket blir en sensationell begränsning för användaren, man vill ju ha en jämn och stabil kapacitet, inte ytterligare svag länk som sedan wifi i hemmet av sig själv kommer att ge
Så fiber är alltså riktigt bra, betänk att världen är ihopkopplad med fiber som lätt uppgraderas hos leverantörer med högre kapacitet på samma fiber
Ett exempel på detta är att man vid hög last får sämre prestanda om man har dåliga radioförhållanden istället för bra. Ibland så får man i princip noll. Detta sker alltså trots att man har rätt OK signalstyrka, men eftersom de som har ännu bättre signalstyrka tar all kapacitet så svälts du ut.

Detta är en optimering av radionäten, de som ställer in parametrarna optimerar på att maximera bandbredden istället för att maximera antalet användare som får ta del av bandbredden. Det är inte alls ovanligt att de som har sämre radioförhållanden kan kräva flera gånger mer radioresurser än de med bäst radioförhållanden och detta styr hur man schedulerar paketen.

När det gäller röstsamtal så garanterar man leveransen av dessa oavsett last i nätet, vilket gör att de oftast fungerar trots sämre signalkvalitet. Men det gäller inte alltid, för om man maximerar bandbredden utnyttjande så får man mycket mer bakgrundsbeus på radion och det gör att även röstsamtalen kan sluta fungera för vissa användare när andra användare tar emot och skickar mycket data. Just detta fenomen gör att mina föräldrar inte har mobiltäckning ens för samtal i sin sommarstuga under sommarlovet, men de har bra täckning på vår och höst. De har nu skaffat fiber till stugan (7000kr var ett rent fynd).
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Jag jobbar hemifrån o kör bara med obegränsad 4G.
Fungerar hur bra som helst.
Anledningen till det är att jag behöver obegränsad surf oavsett om jag har fiber eller inte.
Så jag testade med 4G o jobb hemifrån.

Men med det sagt så för 15k skulle jag tagit fiber alla dar i veckan utan att ens tänka efter.
Förra ägaren kopplade inte in fiber o efter ansluting kostar 30k.
Då de renoveringarna jag har planerat är klara lär jag bita i det sura äpplet o punga ut för efteranslutingen
Du har inte problem med att du pratar i mun på andra under videokonferenser? Har du inte det problemet så verkar det inte vara en särskilt hårt belastad cell du sitter i
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ett exempel på detta är att man vid hög last får sämre prestanda om man har dåliga radioförhållanden istället för bra. Ibland så får man i princip noll. Detta sker alltså trots att man har rätt OK signalstyrka, men eftersom de som har ännu bättre signalstyrka tar all kapacitet så svälts du ut.

Detta är en optimering av radionäten, de som ställer in parametrarna optimerar på att maximera bandbredden istället för att maximera antalet användare som får ta del av bandbredden. Det är inte alls ovanligt att de som har sämre radioförhållanden kan kräva flera gånger mer radioresurser än de med bäst radioförhållanden och detta styr hur man schedulerar paketen.

När det gäller röstsamtal så garanterar man leveransen av dessa oavsett last i nätet, vilket gör att de oftast fungerar trots sämre signalkvalitet. Men det gäller inte alltid, för om man maximerar bandbredden utnyttjande så får man mycket mer bakgrundsbeus på radion och det gör att även röstsamtalen kan sluta fungera för vissa användare när andra användare tar emot och skickar mycket data. Just detta fenomen gör att mina föräldrar inte har mobiltäckning ens för samtal i sin sommarstuga under sommarlovet, men de har bra täckning på vår och höst. De har nu skaffat fiber till stugan (7000kr var ett rent fynd).
7000?? Shit! Jag vill också ha det priset!! (på min efteransluting)
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
7000?? Shit! Jag vill också ha det priset!! (på min efteransluting)
Glesbygd, de tillhör de som fick det bredbandsbidrag som fortfarande finns kvar.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du har inte problem med att du pratar i mun på andra under videokonferenser? Har du inte det problemet så verkar det inte vara en särskilt hårt belastad cell du sitter i
Nope inte över huvud taget.
Troligen för att alla andra kör fiber o lämnar mobilnätet fritt till mig
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.