Om jag skulle välja något idag för att ha under tiden man drar in fiber och till hyffsat pris så skulle jag nog välja comviq om det fungerar med operatören.
https://www.comviq.se/bredband/mobilt-bredband
Går att köpa 24 månader eller obundet genom att ta bort routern i kassan då blir det utan bindningstid. och köpa en router separat.
Sedan finns det ju andra operatörer om man vill betala lite mindre om man inte förbrukar så mycket.
Hallon tex
 
Cheesen Cheesen skrev:
Men man blir ändå ofta tvungen att gräva från skåpet. Var har du det? det står då knappast i tomtgräns. Vårt fiberskåp står då 100 meter ner efter gatan och det skulle då inte vara bara ett par veckor till vårt hus. (Tog mer än 9 månader för grannen)
Skåpet står ca 50 meter från mig ner för gatan. Det företag som ska ska lägga fibern sköter den grävningen. Jag behöver enbart gräva från min tomtgräns dit jag vill ha in den vilket är ca 7 meter.

Jag kanske var otydlig med ett par veckor det är ca 8-12 veckor från beställning.
 
P Poyapoya skrev:
Skåpet står ca 50 meter från mig ner för gatan. Det företag som ska ska lägga fibern sköter den grävningen. Jag behöver enbart gräva från min tomtgräns dit jag vill ha in den vilket är ca 7 meter.

Jag kanske var otydlig med ett par veckor det är ca 8-12 veckor från beställning.
I dagsläget är detta ett projekt som går ut på att dra fiber till hela gatan / området eller är en del redan anslutna?
 
Fiber såklart. Inget att fundera på överhuvudtaget.
 
R
A Andy78 skrev:
Nej det vet man inte men det kanske inte spelar så stor roll när huset säljs för mer än utgångspris?
Att det skulle säljas för så högt 350k mindre pga avsaknad av fiber finner jag inte troligt då det är så mycket annat som spelar in.
I vårt fall tjänade säljaren mycket på att huset hade fiber. Vi vann budgivningen mot den sista budgivare som var kvar. Hade vi inte varit med hade budgivningen slutat på 150k mindre. Hade huset inte haft fiber så hade vi inte varit med i budgivningen alls.

A Andy78 skrev:
Speciellt om det går att efteransluta sig för 15-30k men som sagt det kan man ju bara spekulera i.
Precis, det går ju bara att spekulera i, och för mig är en bra internetanslutning inget jag vill chansa på.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
I vårt fall tjänade säljaren mycket på att huset hade fiber. Vi vann budgivningen mot den sista budgivare som var kvar. Hade vi inte varit med hade budgivningen slutat på 150k mindre. Hade huset inte haft fiber så hade vi inte varit med i budgivningen alls.



Precis, det går ju bara att spekulera i, och för mig är en bra internetanslutning inget jag vill chansa på.
Så du bjöd 150 000kr mer i ditt sista bud?
 
R
A Andy78 skrev:
Så du bjöd 150 000kr mer i ditt sista bud?
Nej. Under de sista buden var det bara jag och en annan budgivare kvar. Så hade inte jag varit delaktig hade den andre vunnit med 150k lägre bud.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej. Under de sista buden var det bara jag och en annan budgivare kvar. Så hade inte jag varit delaktig hade den andre vunnit med 150k lägre bud.
Hur kommer det sig att du inte la ett lägre bud lite åt gången?
 
R
A Andy78 skrev:
Hur kommer det sig att du inte la ett lägre bud lite åt gången?
Du har inte en aning om vilka bud som lades så jag vet inte varför du drar slutsatser. Vi kan väl växelvis ökat våra bud en krona i taget för allt du vet?

Vad spelar det för roll?

I slutet blev huset 150k dyrare än om jag inte hade varit med i budgivningen. Det hade jag inte varit om huset saknat fiber.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Du har inte en aning om vilka bud som lades så jag vet inte varför du drar slutsatser. Vi kan väl växelvis ökat våra bud en krona i taget för allt du vet?

Vad spelar det för roll?

I slutet blev huset 150k dyrare än om jag inte hade varit med i budgivningen. Det hade jag inte varit om huset saknat fiber.
Vad drar jag för slutsatser menar du?
 
R
A Andy78 skrev:
Vad drar jag för slutsatser menar du?
Du ifrågasatte varför jag inte lagt "ett lägre bud lite åt gången". Då måste du ju dragit slutsatsen att jag inte gjorde det.

Det lades flera bud när det bara var jag och en till som återstod.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Du ifrågasatte varför jag inte lagt "ett lägre bud lite åt gången". Då måste du ju dragit slutsatsen att jag inte gjorde det.

Det lades flera bud när det bara var jag och en till som återstod.
Och när det bara var du och en till så tolkade jag det som att du la ett bud 150k högre och vann budgivningen därav frågan.
 
Poängen är väl att fanns vilja buda högre då kravet fanns på fiberanslutet (eller möjlighet). Den andra, antagande, kanske bara värderade fastighet.
 
R
A Andy78 skrev:
Och när det bara var du och en till så tolkade jag det som att du la ett bud 150k högre och vann budgivningen därav frågan.
Ja du frågade det, och jag trodde att jag var tydlig med att så inte var fallet i https://www.byggahus.se/forum/threa...-villa-i-stockholm.462664/page-4#post-4840110

Det var flera bud från både mig och den andre intressenten efter att resten hade gett upp. Glasklart nu? :)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
I dagsläget är detta ett projekt som går ut på att dra fiber till hela gatan / området eller är en del redan anslutna?
De flesta är redan anslutna så det är inget stort arbete i området utan vi som inte har det draget helt enkelt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.