Z Zlade skrev:
Om du har köpt ett hus i Stockholm så borde väl 15000:- för fiberinstallation vara en "no brainer"?
Jag tycker det är en no brainer att inte betala 15 000 kr för en sådan gammal teknik idag
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Jag jobbar hemifrån o kör bara med obegränsad 4G.
Fungerar hur bra som helst.
Anledningen till det är att jag behöver obegränsad surf oavsett om jag har fiber eller inte.
Så jag testade med 4G o jobb hemifrån.

Men med det sagt så för 15k skulle jag tagit fiber alla dar i veckan utan att ens tänka efter.
Förra ägaren kopplade inte in fiber o efter ansluting kostar 30k.
Då de renoveringarna jag har planerat är klara lär jag bita i det sura äpplet o punga ut för efteranslutingen
Har du kollat om det är några andra grannar som ska efteranslutna sig, om ni beställer samtidigt så kan kostnaden bli billigare.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
J jonzon jonzon skrev:
Jag tycker det är en no brainer att inte betala 15 000 kr för en sådan gammal teknik idag
Gammal teknik? En fiber som går in i huset kan man med lätthet få plats med mer än 1000 Gbps i med dagens teknik (egentligen ännu mer, men den utrustningen finns inte ännu). Tekniken utvecklas extremt snabbt och det är prislappen på utrustningen i ändarna som sätter gränserna, inte fibern (även om man ibland behöver göra om någon svets).

Bandbredden på radion begränsas istället i huvudsak av hur stort spektrum du får tillgång till och hur tätt du bygger basstationerna. Fram till basstationerna behöver du ändå fiber. För att få samma kvalitét på trådlöst så behöver du bygga ut med en basstation per kvarter ungefär. Det kommer aldrig att ske, för då har du ju redan fibern på plats....
 
  • Gilla
skaraborgsfakir och 3 till
  • Laddar…
@Poyapoya Du kan ju se det så här får du en 100ing billigare i månadskostnad på abonnemanget för fiber än mobilt bredband då är det 1200kr som du betalar av din anslutningsavgift med.
 
A Andy78 skrev:
Har du kollat om det är några andra grannar som ska efteranslutna sig, om ni beställer samtidigt så kan kostnaden bli billigare.
Området har haft fiber länge o den enda som inte har fiber förutom min fastighet är en grannfastighet då det är en gammal dam som bor där o inte vill ha det.
Så tyvärr lär jag nog få betala. men det gör inget. dock inte just nu högst på prio listan då 4Gt fungerar för att "alla" andra kör på fiber
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Gammal teknik? En fiber som går in i huset kan man med lätthet få plats med mer än 1000 Gbps i med dagens teknik (egentligen ännu mer, men den utrustningen finns inte ännu). Tekniken utvecklas extremt snabbt och det är prislappen på utrustningen i ändarna som sätter gränserna, inte fibern (även om man ibland behöver göra om någon svets).

Bandbredden på radion begränsas istället i huvudsak av hur stort spektrum du får tillgång till och hur tätt du bygger basstationerna. Fram till basstationerna behöver du ändå fiber. För att få samma kvalitét på trådlöst så behöver du bygga ut med en basstation per kvarter ungefär. Det kommer aldrig att ske, för då har du ju redan fibern på plats....
1000 Gbps? Övrigt har du ju rätt! :)
 
J jonzon jonzon skrev:
Jag tycker det är en no brainer att inte betala 15 000 kr för en sådan gammal teknik idag
Fiber är inte en teknik som 5G utan ett medium för sådana tekniker. Det du egentligen jämför är fiber och luft, och det är ett oomkullrunkeligt faktum att fiber har långt högre kapacitet än luft. Det är ren fysik.

Även om nya tekniker för dataöverföring med luft som medium kommer och har högre kapacitet än idag så kommer liknande tekniker att kunna tillämpas även med fiber som medium och vara vida överlägset luft vad gäller kapacitet. Ren fysik, som sagt.

…och jag talat som sagt inte om dagens tillämpningar utan om de olika mediernas begränsningar. Dagens accesstekniker via fiber till villor ger 1 Gbit/s (eller 10 i somliga nät), men samma fiber skulle kunna användas för att ge villan tex 100 Gbit/s - det handlar bara om utrustningen som placeras i fiberns vardera ändar. Jämför med hur koppartrådar mellan hus för 120 år sedan användes för morsetelegrafi, 100 år senare kunde samma kabel användas för snabb dataöverföring via xDSL.

Varje medium har ett tak och vi är mycket närmare luftens tak än fiberns tak. …och den dagen fiberns tak upplevs för lågt, tja då är det bara att dra en fiber till så har du dubblat kapaciteten. Luften är däremot jävligt knepig att dubbla.

Detta innebär förstås inte att fiber alltid är den optimala lösningen för alla i alla lägen i nuet, mobila lösningar räcker i många fall alldeles utmärkt och har ju även fördelar vad gäller installationskostnader etc, men det är ju en helt annan diskussion. Jag ville bara förklara varför fiber inte är en förlegad teknik.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Fiber är inte en teknik som 5G utan ett medium för sådana tekniker. Det du egentligen jämför är fiber och luft, och det är ett oomkullrunkeligt faktum att fiber har långt högre kapacitet än luft. Det är ren fysik.

Även om nya tekniker för dataöverföring med luft som medium kommer och har högre kapacitet än idag så kommer liknande tekniker att kunna tillämpas även med fiber som medium och vara vida överlägset luft vad gäller kapacitet. Ren fysik, som sagt.

…och jag talat som sagt inte om dagens tillämpningar utan om de olika mediernas begränsningar. Dagens accesstekniker via fiber till villor ger 1 Gbit/s (eller 10 i somliga nät), men samma fiber skulle kunna användas för att ge villan tex 100 Gbit/s - det handlar bara om utrustningen som placeras i fiberns vardera ändar. Jämför med hur koppartrådar mellan hus för 120 år sedan användes för morsetelegrafi, 100 år senare kunde samma kabel användas för snabb dataöverföring via xDSL.

Varje medium har ett tak och vi är mycket närmare luftens tak än fiberns tak. …och den dagen fiberns tak upplevs för lågt, tja då är det bara att dra en fiber till så har du dubblat kapaciteten. Luften är däremot jävligt knepig att dubbla.

Detta innebär förstås inte att fiber alltid är den optimala lösningen för alla i alla lägen i nuet, mobila lösningar räcker i många fall alldeles utmärkt och har ju även fördelar vad gäller installationskostnader etc, men det är ju en helt annan diskussion. Jag ville bara förklara varför fiber inte är en förlegad teknik.
Fortfarande inte värt 15 000kr + idag för de allra flesta.
 
J jonzon jonzon skrev:
Fortfarande inte värt 15 000kr + idag för de allra flesta.
Men det är en helt annan diskussion :)
 
T TowaTei skrev:
Men det är en helt annan diskussion :)
Fast det var väl det diskussionen handlade om och inte om fiber är bättre än mobilt?
Som dessa trådar alltid slutar i.
 
A Andy78 skrev:
Fast det var väl det diskussionen handlade om och inte om fiber är bättre än mobilt?
Som dessa trådar alltid slutar i.
Absolut, men inte det inlägg som jag svarade på - där antyddes att fiber var en förlegad teknik, en felaktighet som alltid är värd att reda ut. Jag skrev även att det inte innebär att fiber i alla lägen är den bästa lösningen i nuet, vilket absolut är on topic.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J jonzon jonzon skrev:
Fortfarande inte värt 15 000kr + idag för de allra flesta.
Tror att anslutningsgraden idag ligger runt 70% av hushållen som har någon form fiberanslutning. Så "för de allra flesta" har fiber varit alternativet.:cool:
Statistiken finns hos PTS om du vill kolla olika anslutningstyper för det PTS definierar som bredband.
Så idag är det mera en mariginalfråga vad man väljer i det stora hela.
Kan t.o.m. vara sista året man kör kampanjer på efteranslutning.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…

Bästa svaret

A Andy78 skrev:
Fast det var väl det diskussionen handlade om och inte om fiber är bättre än mobilt?
Som dessa trådar alltid slutar i.
Fiber är väl bättre än mobilt för de allra flesta, om inte för alla som skall använda något utan inbyggt modem. Wifi som teknik har dessutom mycket bättre funktion över tid än mobilnöten dör man gör refarming på frekvenserna och slutar stödja äldre standarder. Mina 15 år gamla WiFi-prylar fungerar fortfarande (även om jag kör dem på ett separat WLAN för att de inte skall sakta ned de nyare prylarna). 2G och 3G är hopplöst ute redan.

Sedan kan man titta på om behoven motsvarar nyttan och det är där jag hävdar att alla som skall ha flera videomöten om dagen behöver fiber, alternativen via mobilnätet håller inte över tid. Om några år har man kanske löst det problemet också genom att ha prioriterade abonnemang för företagsanvändning, men det finns inte idag.

Skall man bara titta på TV och surfa lite på nätet, då duger mobilnöten gott. Men så snart man interagerar i realtid så får man problem. Som det ser ut just nu då kommer VR/AR inte att fungera alls via mobilnätet. Det krävs kanske lagändringar för att det skall kunna fungera, så framtidssäker är man inte heller med mobilaccess.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
R
pacman42 pacman42 skrev:
Skall man bara titta på TV och surfa lite på nätet, då duger mobilnöten gott
Inte ens då i vissa fall. Jag känner folk med mobilt internet som i stort sätt kan glömma TV efter 18-tiden fram till sent på kvällen. Det är helt enkelt fullt i luften efter att Telia lade ner kopparnätet och alla i området hade sagt nej till fiber.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.