Jag arbetar med utvecklingen av 5G och jag säger definitivt fiber! Det är så många faktorer som styr hur bra 5G fungerar, samt hur dyrt det blir. Man kan inte räkna med att mobilabonnemangen blir billigare i framtiden heller.

Sedan innebär trådlös teknologi att paketen hamnar i köer i radion. Detta leder till långa fördröjningar som du som deltagare i ett videomöte uppfattar som att ni hela tiden pratar i mun på varandra. 5G har inte detta just nu då näten är nästan tomma, men det kommer så snart som fler går över till 5G och näten blir belastade.

Sedan kommer lösningar för detta framöver också, men det innebär dyrare abonnemang för att det skall fungera bra.

Så jag säger fiber alla dagar i veckan.
 
  • Gilla
JohanLun och 10 till
  • Laddar…
P Poyapoya skrev:
Menar att jag har 160mb nu och då har min operatör inte börjat installera några master särskilt nära mig.
Jag förstår vad du menar. Men.....

1. Har du 5g nu så har man gjort uppgraderingen i de master som redan finns hos dig (man byter ut befintlig utrustning).
2. Vartefter fler skaffar telefoner med 5g och vi fortsätter att konsumera bredbandstjänster mobilt så försvinner snabbt den kapacitetsmarginal vi tycker oss ha nu. Det finns saker som kommer öka kapaciteten och prestandan i 5g nätet (högre frekvenser och annat "kärnnät") men det går inte att undvika att vi är många som ska dela på kapaciteten - 5g gör inget magiskt i det avseendet.

...för egen del märker jag tydlig skillnad på prestanda när hastigheten är under 500Mbps, vid hemarbete. Vanligt kontorshemmafipplande, inget avancerat. Över 500 kan jag inte märka någon skillnad. 100-150Mbps uppfattar jag som trögt idag när man vant sig vid något snabbare.
 
  • Gilla
Poyapoya
  • Laddar…
Cheesen
P Poyapoya skrev:
Förstår tanken men det tar bara ett par veckor att få arbetet gjort då fiber finns längst vägen.
Men man blir ändå ofta tvungen att gräva från skåpet. Var har du det? det står då knappast i tomtgräns. Vårt fiberskåp står då 100 meter ner efter gatan och det skulle då inte vara bara ett par veckor till vårt hus. (Tog mer än 9 månader för grannen)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Försök sälja ett hus i Stockholm som inte har fiber. Dealbreaker alla dagar i veckan för mig. Speciellt om det tar 1-2 år i efterhand att efterinstallera.
Detta har man ju sagt i decennier
Ändå säljs det hus i Stockholm hela tiden till höga priser' så det lär knappast vara ett problem att sälja en kåk i Stockholm.
 
Redigerat:
Cheesen
A Andy78 skrev:
Detta har man ju sagt i decennier
Ändå säljs det hus i Stockholm hela tiden till höga priser' så det lär knappast vara ett problem att sälja en kåk i Stockholm.
Men dessa höga priser kanske är 350.000 under vad kåken kostat om den haft fiber. Det vet man ju inte. Du lär ju knappast sälja till någon nyrik IT-milionär om huset saknar fiber.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Men dessa höga priser kanske är 350.000 under vad kåken kostat om den haft fiber. Det vet man ju inte. Du lär ju knappast sälja till någon nyrik IT-milionär om huset saknar fiber.
Nej det vet man inte men det kanske inte spelar så stor roll när huset säljs för mer än utgångspris?
Att det skulle säljas för så högt 350k mindre pga avsaknad av fiber finner jag inte troligt då det är så mycket annat som spelar in.
Speciellt om det går att efteransluta sig för 15-30k men som sagt det kan man ju bara spekulera i.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Försök sälja ett hus i Stockholm som inte har fiber. Dealbreaker alla dagar i veckan för mig. Speciellt om det tar 1-2 år i efterhand att efterinstallera.
Gick på några veckor förra våren, och operatören bjussade på en hyfsat stabil 4g-router under väntetiden. Att flytta in i villa utan fiber i Stockholm var ett icke-problem, även för mig som jobbar (jobbade) hemma och dagligen skyfflar tiotals GB med data.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Men dessa höga priser kanske är 350.000 under vad kåken kostat om den haft fiber. Det vet man ju inte. Du lär ju knappast sälja till någon nyrik IT-milionär om huset saknar fiber.
Varför inte finns ju flera som köpt fastigheter utan fiber och sedan dragit in
Man kan glöra mycket med pengar.
Som någon skrev " Om du har råd att köpa kåk i Stockholm "
 
Redigerat:
Cheesen Cheesen skrev:
Men dessa höga priser kanske är 350.000 under vad kåken kostat om den haft fiber. Det vet man ju inte. Du lär ju knappast sälja till någon nyrik IT-milionär om huset saknar fiber.
Menar du den typ av köpare som regelmässigt blåser ut hela kåken och totalrenoverar innan de flyttar in? Daniel Ek sket nog totalt i om det fanns fiber eller inte när han köpte en villa för 65 miljoner och rev.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Oavsett vad så skulle jag inte göra mig beroende av att kunna arbeta över mobilaccess till vardags. Inte en chans utifrån det jag vet som utvecklare av 5G.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
@Poyapoya Har du flyttat in än?
Isåfall så kan du ju teckna ett obundet abonnemang med fri surf och köpa en router på tradera eller en ny som du säljer sen.
Så har du uppkoppling och kan testa lite hur det funkar tills din fiber är levererad.
 
A Andy78 skrev:
Detta har man ju sagt i decennier
Ändå säljs det hus i Stockholm hela tiden till höga priser' så det lär knappast vara ett problem att sälja en kåk i Stockholm.
Sälja går ju alltid men jag är inte med på budgivning eller på köparlistan. Kollar på andra fastigheter istället.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Sälja går ju alltid men jag är inte med på budgivning eller på köparlistan. Kollar på andra fastigheter istället.
Men det finns alltid andra som budar och köper.
 
P Poyapoya skrev:
Hej!
Suttit och läst på forumet och kommer inte riktigt fram till det svar jag letar efter så jag startar en ny tråd trots att många är trötta på diskussionen.

Vi har köpt hus i Stockholm och har möjlighet att installera fiber nu men väljer vi att inte göra det innan augusti så kommer priset att dubblas till ca 30k.

Sitter och velar mellan att köra fiber eller 5g med en utedel. Har 5g på telefonen och har en uppkoppling på ca 160mb/sek trots att 5g knappt är så utbyggt där vi bor och ser bara att det finns en potentiell uppsida på detta. Min mobil leverantör säger att det inte finns 5g där jag bor trots att jag tar emot det via telefonen.

Vad väljer man?
Har någon annan erfarenhet av detta?
Tillbaka till TS. Du får berätta lite mer om ditt mobilabonnemang. Vad kostar det i månaden? Har du gratis från jobbet? Hur är det med sambon/frun? Har hon också mobilabonnemang? Också gratis från jobbet? Obegränsat eller "cappat"? Svårt att räkna business case överhuvud taget utan den typen av info.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.