Jag förstår. Det låter rimligt. Tack allihopa för era mycket användbara råd!

Min motivation var så här:
1. Det fanns lite svartmögel på möblerna inne och under huset. Inte synligt på väggarna själva, men jag behöver fortfarande dubbelkolla bakom gipsväggarna.
2. Det visade sig att jag är ganska allergisk mot svartmögel, så ju mer jag tar bort desto bättre.
3. Ångspärren hade definitivt några hål i sig eftersom den tidigare ägaren experimenterade mycket med att hänga saker på gipsväggarna. Det kanske inte är ett stort problem, men eftersom jag ändå vill undersöka vad som finns bakom, ville jag byta ut ångspärren mot en nyare. Och detta skrämmer mig mest – jag vill inte få fukt instängd i väggarna. Det kan ha fungerat tidigare eftersom ångspärren antingen var semipermeabel eller hade tillräckligt många hål, och med en ny kan jag förstöra något.
4. Vi bestämde oss för att täcka väggarna med trä på insidan istället för gips, men det skulle också kräva ytterligare stöd av något som 45x45 mm vilket skulle lägga till cirka 45 mm tomrum i väggarna, så jag tänkte varför inte lägga till extra 45 mm eller så isolering.

Jag förstår att värdet av extra isolering är nära noll, men något som https://www.byggmax.se/isoleringsskiva-lambda-37-ursa#1257=90023 är inte så dyrt heller, så min största oro är att inte göra det värre.

PS:
Jag misstänker att det fungerade förut, men att något hände med dräneringssystemet under huset (en elektrisk vattenpump under huset tyder på att folk vid något tillfälle försökte bekämpa det) och det orsakade överflödig fukt i huset. Medan träsket under huset är något som måste åtgärdas först, skulle väggarna förmodligen ändå kräva en viss renovering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.