Hej! Jag har ett fritidshus och håller på med lite renovering.

Det är ett trähus som står på stolpar.

Väggarna verkar ha: träfasad, något svart (jag antar tjärpapp), något som liknar en 1 cm tjock träfiberskiva (inte helt säker), cirka 10 cm isolering, något som jag antar är en ångspärr och sedan gipsvägg.

Planen är att ersätta gipsväggen med träpaneler på insidan och eventuellt lägga en ny ångspärr.

Skulle det fungera? Eller är det nödvändigt att ersätta väggens innehåll helt?

Och hur illa är det att det inte finns något utrymme bakom fasaden för ventilation?

Observera, det finns en speciell lukt inne i huset som jag skulle beskriva som “gammal huslukt”. Men det finns ingen synlig mögel på väggarna och isoleringen känns torr.

• Närbild av rött trähus med borrat hål som visar lager av trä och isolering, eventuellt en del av renoveringsarbetet för ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insida av ett gammalt träträhus med synlig fiberglasisolering i vägg. Hål visar olika lager av byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till forumet!
Tror att det du beskriver som nåt svart + träfiberskiva är asfaboard (som har en mörkare sida att vända utåt). Men du hittar ingen luftspalt bakom panelen alltså?

U
Fritidshus har sällan fuktproblem så länge de har någon form av underhållsvärme. De torkar ut när ingen bor i huset, vilket ofta är majoriteten av tiden.
Dålig huslukt tyder på bristande ventilation när ingen är där men brukar försvinna efter några dagar om ban bor där eftersom man öppnar dörrar och fönster osv. och man ofta höjer temperaturen så självdraget kommer igång.

Enda risken jag ser är luftspalten bakom panelen som saknas. Men det är mest för att panelen ska kunna torka upp och inte ruttna.

Cruzze Cruzze skrev:
Välkommen till forumet!
Tror att det du beskriver som nåt svart + träfiberskiva är asfaboard (som har en mörkare sida att vända utåt). Men du hittar ingen luftspalt bakom panelen alltså?
Tack! Du har nog rätt. Om det är asfaltboard, är den genomtränglig för ånga eller fungerar den som en ångspärr?

Och det stämmer, det finns inget luftgap mellan denna skiva och fasaden.

R
Corey Maler Corey Maler skrev:
Tack! Du har nog rätt. Om det är asfaltboard, är den genomtränglig för ånga eller fungerar den som en ångspärr?

Och det stämmer, det finns inget luftgap mellan denna skiva och fasaden.
Asfaboard är diffusionsöppen..

• Gilla
Corey Maler
  • Laddar…
Luftspalt bakom en ytterpanel behövs i princip bara om panelen är målad med tät färg (plastfärg). Är den målad med fuktöppen färg såsom klassikern falu rödfärg så är det normalt inget direkt problem.

Sedan luftas alla paneler i springorna mellan brädorna, och särskilt lockpanel där det är rejäla luftkanaler under varje lockbräda.

Luftspalt bakom fasadpanelen är aldrig fel, men hur viktig den är beror på vilken färgtyp den är målad med, samt klimatet huset befinner sig i. Är det blåsigt och nederbördsrikt och milt så tränger mer vatten in bakom panelen och risken för fuktproblem ökar, liksom om takutsprången är små.

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Ah, jag förstår! Tack så mycket för hjälpen, det var verkligen bra för mig.

Så, min plan är följande:

1. Ta bort gipsväggen och ångspärre
2. Inspektera isoleringen för defekter/svarta prickar
3. Installera en ny ångspärr (på insidan)
4. Lägg till något som 50 mm extra isolering på insidan (jag funderar på cellplast, skulle det fungera?)
5. Lägg till väggpanel

Jag förstår att det är bättre att lägga till ett luftgap, men eftersom jag planerar att måla med Falu rödfärg kanske jag lägger till det senare.

Skulle min plan fungera?

Byt plats på punkt 3 och 4. Och sen får du spika på typ 45x45 reglar på befintliga stomreglar som punkt 2,5. Som isolering välj mineralull som du verkar ha nu.
Men vad är stugan målad med idag? Det där ser inte ut som slamfärg

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jag vill ha lite utrymme bakom träet så att jag kan spika och skruva utan att vara rädd för att punktera ångspärren. Eller menar du att det bör finnas ett luftgap på insidan av väggen också?

Färgen verkar vara Falu rödfärg. Den färgar allt som

U
Jag vill ha lite utrymme bakom träet så att jag kan spika och skruva utan att vara rädd för att punktera ångspärren. Eller menar du att det bör finnas ett luftgap på insidan av väggen också?

Du har ingen och ska inte ha ångspärr på utsidan av stommen. Bara vindstopp i övrigt ska det vara diffusionsöppet utåt.

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…

Jag menade att du behöver bygga på de befintliga stommarna typ 45 mm och i det "nya" utrymmet trycka in 45 mm isoleringsplattor, Isover eller liknande. Eller hade du bara tänkt trycka in ny isolering utanpå den gamla?

Exact jag hade bara tänkt trycka in ny isolering utanpå den gamla.

Så planen är (från utsidan till insidan):

Fasad | gammal asfaltboard | gammal isolering | ångspärr | ny extra isolering | träpanel

Tack!

Ok, men det blir inte bättre isolering om du bara trycker in nytt ovanpå det gamla. Snarare sämre.

Om det är ett fritidshus som huvudsakligen används på sommaren så behövs ingen tilläggsisolering. Det är naturligtvis inte fel, men tillför inte så mkt mer än arbete och minskat utrymme invändigt. Ska huset även användas på vintern så kan det vara bra, men det beror egentligen på hur mkt/lite den används under vintern.

Om huset är 50 år och inte renoverat och inte har några direkta fel/skador så tyder det på att konstruktionen och materialen är ok.

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
U
Ett hus som bara är delvis uppvärmt/underhållsvärme kommer du inte få tillbaka pengarna för en sån renovering.
Knappt att man får tillbaka de pengarna i ett permanentboende med effektiv värmepump.

• Gilla
Corey Maler
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.