finklemcgraw finklemcgraw skrev:
Intressant. Det här liknar det jag har framför mig i vårt hus. Några frågor:
  • Vad är det för duk du lagt ut och vad är syftet med den?
  • Har du satt brunnen i en klick betong för att kunna fixera den innan den stora gjutningen?
  • Det ser ut som att du lyckades spara armeringen när du skar med vinkelslipen. Hur gjorde du det?
Jag lade fiberduk i mitten så inte betongen skulle rinna ned för mycket i singeln under... i kanterna ville jag ha tjockare ändå...

Ja, jag fixerade brunnen i en klick betong först..

Hade tur att inte kapa armeringsjärnen så jag sågade av dem växelvis o vek upp dem för att ta ut det gamla röret, sedan vek jag ned dem igen och kompletterade med mer...

verkar hålla bra.

• Gilla
finklemcgraw
  • Laddar…
Intressant att se. Har orginalrör från 46 fortfarande. Kanske får flytta upp det projektet lite på priolistan.

• Wow
Othahaiti
  • Laddar…
H hjalle74 skrev:
Jag lade fiberduk i mitten så inte betongen skulle rinna ned för mycket i singeln under... i kanterna ville jag ha tjockare ändå...

Ja, jag fixerade brunnen i en klick betong först..

Hade tur att inte kapa armeringsjärnen så jag sågade av dem växelvis o vek upp dem för att ta ut det gamla röret, sedan vek jag ned dem igen och kompletterade med mer...

verkar hålla bra.
Låter bra. Packade du jorden/gruset under rören innan du la dit dem (med vibra eller stamp)?

I mitt fall så har jag ca 20 cm lösa lecakulor under plattan innan grus/makadam. Känns inte lika självklart hur man bäst "fixerar" rören/brunnarna i detta lager av lecakulor. De gamla gjutjärnsrören låg liksom devis i betongen, delvis i lekan, och delvis i gruset/makadamet under lekakulorna.

finklemcgraw finklemcgraw skrev:
Låter bra. Packade du jorden/gruset under rören innan du la dit dem (med vibra eller stamp)?

I mitt fall så har jag ca 20 cm lösa lecakulor under plattan innan grus/makadam. Känns inte lika självklart hur man bäst "fixerar" rören/brunnarna i detta lager av lecakulor. De gamla gjutjärnsrören låg liksom devis i betongen, delvis i lekan, och delvis i gruset/makadamet under lekakulorna.
Stampade lite...
Ingen plats för padda...

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Gjutjärnet bryts ned av grafitisk rostning. Det som händer är att järntrejonerna tvättas bort och kvar blir grafitflingor, det ger ett litet lokalt batteri mellan järnet och grafiten som bryter ned röret ännu fortare. Det som accelererar det hela är salt löst i vattnet, lågt pH och fukt. Och köksvattnet innehåller löst salt, är ofta surt och biofilmen på insidan av röret skapar mer lokal syra och fukt.
Det var nog den tydligaste och lättförståeliga föklaring jag nånsin läst här på byggahus! (y):D

• Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
H hjalle74 skrev:
jag skar ränna med diamantskiva på vinkelslip, kunde gjort det rakare men vafan...
Fick dock köra med större skiva utan skydd för att komma djupt nog..det dammade något överjävligt...
Sedan spräckte jag med en hilti...
Sedan var det rätt lugnt jobb...
Bara att gjuta igen...
Du har ju skurit precis där röret går, hur hittade du dragningen så exakt?

K Kurtivan skrev:
Du har ju skurit precis där röret går, hur hittade du dragningen så exakt?
Tja, började där det går ned i plattan och jobbade mig bortåt, skar upp och bilade i omgångar, började lite bredare för att sedan köra typ 50cm bred ränna...

Vi vet bara att våra gjutjärnsrör är från före -63. Känns ju sådär när man läser och ser bilderna här. Dock bytte vi en del rör från tvåkammarbrunnen till en riktig avloppspump för 10 år sedan. Då såg rören helt friska ut med minst 6 mm god kvar. Det måste ha funnits olika kvalitéer på rör genom åren.

Jag märkte då vi grävt upp för dränering att det kom fram avloppsvatten under sulan, just utanför där köksavloppet gick ned i plattan, sedan var det problem med köksavloppet som satte igen sig emellanåt....då jag körde ned rensslangen kände man att man nådde grus/singel.... 90 graders böjen direkt där röret går ned i plattan var helt öppen i underkant...

Claes Sörmland
Vad mycket gjutjärn som lagts ingjutna i fuktig mark under källargolv. Jag trodde det vanligaste var keramikrör eller betong när man drog avlopp i mark på gjutjärnstiden. Så är 60-talsinstallationen i det här huset.

Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad mycket gjutjärn som lagts i ingjutna fuktiga mark under källargolv. Jag trodde det vanligaste var keramikrör eller betong när man drog avlopp i mark på gjutjärnstiden. Så är 60-talsinstallationen i det här huset.
Jag hade hoppats på betongrör här när jag bilade ur källaren, detta för att slippa byta avloppet utanför huset. Men här gick gjutjärnet en bra bit utanför huskroppen, o naturligtvis där jag för ett par år sedan byggt en stentrappa...
Gammalt gjutjärnsavlopp i uppdikad källare med sand och sten runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En gammal gjutjärnsavloppsrör som går genom en uppgrävd jordig yta i en källare, med tecken på korrosion och slitage.
Skapa konto

Vi valde att gå ut med avlopp o vattenservis på ett nytt ställe när källaren ändå va helt uppgrävd o vi ändå blev tvungna att byta hela vägen ut till gatan. Känns gott att veta att man förhoppningsvis slipper det jobbet igen inom en överskådlig framtid:)

När jag fick fram gjutjärnet i källaren kändes det nästan konstigt att vi inte haft några problem med stopp, många korta 90-böjar va det.
Uppgrävda avloppsrör i gjutjärn och en vattenserviceledning i en källare under renovering.
Skapa konto

Men som sagt va, det va betydligt mer gods kvar här än det va i köket:geek:

• Uppgrävd källargolv med avloppsrör, spadar och hink med stenar under renovering.
    Skapa konto
  • Gilla
finklemcgraw och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.