Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så du ville inte ta några risker?
Du har i och med detta
  1. brutit mot kravet på behörighet i elsäkerhetslagen,
  2. försvårat åtkomsten av takdosan,
  3. monterat bort ett lamputtag vilket jag anser är synnerligen olämpligt,
  4. missat att märka ledarnas funktion som "försvinner" i och med att de kopplas loss från lamputtaget,
  5. använd olämpliga toppklämmor där Wago 224-112 hade varit ett bättre val då de är avsedda för just anslutning av armaturer och därmed ger rätt signaler till ledarnas funktion.
Vad tänker du göra när du flyttar från bostaden?

Nästa ägare är kanske tafflig när deras armatur ska monteras och lyckas öppna alla flärpar och plötsligt får en strömförande ledare i handen. Det är onödigt. Wago 224 har klämmor för installationsledare på ena sidan som inte går att öppna. Det är endast sidan mot armaturen som går att öppna så inga misstag kan ske ifall man inte brutit strömmen vid anslutningen.
1. Det är därför jag har frågat utförligt här vad jag ska göra och inte chansat själv.
2. Försvårat hur då? Jag ska inte in där mer och allt kommer återställas när den ska ner.
3. Olämpligt på vilket sätt då, menar du? Jag bröt all ström långt innan.
4. Allt är dokumenterat, sluta anta saker.
5. Betyder det att de jag använde är olämpliga och farliga?

Jag kommer återställa det till exakt så det var sedan tidigare och även då bryta strömmen fullt ut innan jag gör något. I och med att jag dokumenterat allt så ser jag inte konstigheter där.

Jag satte inte igång någon ström alls förrän jag var säker på att jag hade gjort rätt och det var där alla som hjälpte mig kom in i bilden.

Tack för ditt svar, ha en bra kväll.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
försvårat åtkomsten av takdosan,
Tar du inte i lite nu? Åtkomsten till dosan försvåras alltid om man sätter någon form av armatur under den, men det är ju lite av tanken med en takdosa...
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Det var inte min avsikt att du skulle ta illa upp. Jag ber om ursäkt.

Din åtgärd blir inte laglig för att du frågar här på forumet, det är fortfarande ett lagbrott. Jag säger ingenting om det och ingen här kommer att göra en polisanmälan utan jag vill bara göra dig medveten om lagbrottet. Och man behöver läsa alla svar, och inte välja det som "passar bäst".

Det finns lösningar som inte innefattar att man bryter mot lagen, t.ex att byta uttaget till ett DCL-uttag. Dessa bygger ingenting utåt (de bygger inåt) så de tar ingen plats i armaturen. Ett lamputtag är så mycket bättre på alla sätt är en koppling med lösa trådar. Det är framför allt säkert. Så länge som stickproppen passar så kan ingenting gå fel (så länge som det sitter rätt typ av stickpropp på armaturen).

Som det ser ut nu så vet man inte med säkerhet vad ledarna har för funktion. Jag ser inte att du har märkt dem på något sätt på dina bilder. Du kanske har skrivit en lapp? Det kan bli ett problem för nästa ägare, om du nu inte återställer lamputtaget vid flytt. Jag tänker alltså framåt. Man kan säkert enkelt ta reda på det, men det är onödigt att behöva göra det.

Så att plocka bort uttaget skapar problem. Om man nu ändå gör det så är Wago 221 är inte dålig, men Wago 224 är ett par gånger bättre. Jag skrev att det skapar en onödig risk.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Fortfarande billiga kinasaker som säkert inte har ett endaste papper på sig. Wago som gör originalet har ingen rak modell utav sina 222, däremot 221 finns som rak modell. Det står även på deras kopplingsklämmor vad dom klarar av för ström och spänning.

här har du även kontaktuppgifterna till tillverkaren av armaturen som styrker att det är billigt ifrån kina.
"Business Name: GOVEE MOMENTS LIMITED
Address: ROOM 023, 9/F, BLOCK G, KWAI SHING IND BLDG (STAGE 2), 42-46 TAI LIN PAI ROAD, KWAI CHUNG, NT"
Nästan allt är från Kina.. Govee är Kinas Philips Hue.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Fortfarande billiga kinasaker som säkert inte har ett endaste papper på sig.
Man ska följa tillverkarens anvisningar.
Prylen och alla ingående komponenter är CE märkta.

Vad baserar du ditt påstående "billiga kinasaker" på, har du några fakta eller antar du bara?
Du tror inte dom tål 24W som lampan drar?
 
Purre Purre skrev:
här har du även kontaktuppgifterna till tillverkaren av armaturen som styrker att det är billigt ifrån kina
Mer billigt från kina🤔

Schneider Electric (China) Co., Ltd.
Schneider Bldg. Heqiaolijing Center, 2 Jiangtailu,
Chaoyang
Beijing 100102
China


Bilar made in China, måste vara skräp.
volvo, Polestar, bmw, mini...m.m.
https://www.drive.com.au/caradvice/cars-made-in-china/
 
Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det var inte min avsikt att du skulle ta illa upp. Jag ber om ursäkt.

Din åtgärd blir inte laglig för att du frågar här på forumet, det är fortfarande ett lagbrott. Jag säger ingenting om det och ingen här kommer att göra en polisanmälan utan jag vill bara göra dig medveten om lagbrottet. Och man behöver läsa alla svar, och inte välja det som "passar bäst".

Det finns lösningar som inte innefattar att man bryter mot lagen, t.ex att byta uttaget till ett DCL-uttag. Dessa bygger ingenting utåt (de bygger inåt) så de tar ingen plats i armaturen. Ett lamputtag är så mycket bättre på alla sätt är en koppling med lösa trådar. Det är framför allt säkert. Så länge som stickproppen passar så kan ingenting gå fel (så länge som det sitter rätt typ av stickpropp på armaturen).

Som det ser ut nu så vet man inte med säkerhet vad ledarna har för funktion. Jag ser inte att du har märkt dem på något sätt på dina bilder. Du kanske har skrivit en lapp? Det kan bli ett problem för nästa ägare, om du nu inte återställer lamputtaget vid flytt. Jag tänker alltså framåt. Man kan säkert enkelt ta reda på det, men det är onödigt att behöva göra det.

Så att plocka bort uttaget skapar problem. Om man nu ändå gör det så är Wago 221 är inte dålig, men Wago 224 är ett par gånger bättre. Jag skrev att det skapar en onödig risk.
Tack för förtydligandet. Ursäkta att min ton lät hård i mitt svar.

Jag kommer säkerställa att allting återställs till original när jag lämnar bostaden i framtiden. Har dokumenterat och fotograferat allting, med skissar/anteckningar, så att jag unikt kan identifiera varje kabel när återställningen ska ske.

Ha det fint och tack för hjälpen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Mer billigt från kina🤔

Schneider Electric (China) Co., Ltd.
Schneider Bldg. Heqiaolijing Center, 2 Jiangtailu,
Chaoyang
Beijing 100102
China


Bilar made in China, måste vara skräp.
volvo, Polestar, bmw, mini...m.m.
[länk]
Att ha kontor i kina och huvudkontor i kina är inte samma sak.
Sen beror det så klart på att det beror på vilken nivå man väljer att lägga en produkt men med en lampa för 500kr så kommer kopplingsklämman inte kosta många kronor (det gör inte originalen heller) men dom kommer helt klart ha tummat på något. Bara läsa på klämman och se vad den är gjord för spänning och ström om det ens står på den.
 
Purre Purre skrev:
Att ha kontor i kina och huvudkontor i kina är inte samma sak.
Jag har aldrig pratat om kontor, jag pratar om tillverkning, fabrik.

Purre Purre skrev:
Bara läsa på klämman och se vad den är gjord för spänning och ström om det ens står på den.
På dom kinaklämmor jag har tittat på står det 600V 32 A
Närbild på en grå kinaklämma med en orange spak, märkt med "600V 32A".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.