14 856 läst · 102 svar
15k läst
102 svar
4G router - koppla upp med eller utan dongel?
Lite att tänka på...
Det går inte att brygga en MR600 och använda som 4G-modem till en befintlig router.
Den stödjer oneMesh men utbudet av kompatibla oneMesh prylar är begränsat till ”extenders”, dock finns de med Wi-Fi 6.
https://www.tp-link.com/se/onemesh/product-list/
I tp-links oneMesh går det inte att använda någon router som Mesh AccessPunkt.
Det går förstås bra att ansluta (roaming)accesspunkter till MR600 och strunta i oneMess
Eller varför inte en Archer AX1800, AX20 eller AX50 konfigurerad som Accesspunkt isf en extender?
Fast de flesta billiga AX prylarna har sämre prestanda på AC standarden Unifi AP lite 6 inkluderad
Tex den extender som TS valde ovan... Vad skulle den kapaciteten kosta som Unifi AP?
Det går inte att brygga en MR600 och använda som 4G-modem till en befintlig router.
Den stödjer oneMesh men utbudet av kompatibla oneMesh prylar är begränsat till ”extenders”, dock finns de med Wi-Fi 6.
https://www.tp-link.com/se/onemesh/product-list/
Det går förstås bra att ansluta (roaming)accesspunkter till MR600 och strunta i oneMess
Eller varför inte en Archer AX1800, AX20 eller AX50 konfigurerad som Accesspunkt isf en extender?
Fast de flesta billiga AX prylarna har sämre prestanda på AC standarden Unifi AP lite 6 inkluderad
Tex den extender som TS valde ovan... Vad skulle den kapaciteten kosta som Unifi AP?
Medlem
· Halland
· 4 107 inlägg
Enligt teorin beror farten på signal/brusförhållandet och bandbredd. Starkare signal ger bättre signal/brusförhållandet och därmed bättre bandbredd genom att fler paket är korrekta.h-man skrev:
Har du redan 4-5 indikerat på signalstyrka och du är nöjd med hastigheten du får behövs inte extern antenn.
Men det lät på dig som att du tyckte 4G skulle ge marginellt acceptabel prestanda och då är extern antenn metoden man använder. Om du inte har 5G men det antar jag att du inte har.
Så mitt tips är att du köper en router som har anslutning för extern antenn bara ifall att. Sedan kostar en extern antenn inte särskilt mycket och det är alltid en bra sak att ha
Det går går visst brygga en MR600 och anväda den som 4G modem till befintlig router.blackarrow skrev:Lite att tänka på...
[länk]
Jag gör det
Dock kan du ev inte använda dig av WAN-portarna som jag skrev....
Medlem
· västra götaland
· 364 inlägg
Tips på prisvärd antenn som är tillräckligt bra för att göra skillnad? De kopplas med tråd till routern?[/QUOTE]
jag kör denna https://www.dustinhome.se/product/5...BPlJXsM9MVxpXGxg6RbZzwhSqcXTWSjxoCZmMQAvD_BwE
testat några andra innan men denna fungerar riktigt bra. Körde en bredbandskoll för att se. Utan antenn ligger jag på runt 40 mbit/s
jag kör denna https://www.dustinhome.se/product/5...BPlJXsM9MVxpXGxg6RbZzwhSqcXTWSjxoCZmMQAvD_BwE
testat några andra innan men denna fungerar riktigt bra. Körde en bredbandskoll för att se. Utan antenn ligger jag på runt 40 mbit/s
jag kör denna https://www.dustinhome.se/product/5...BPlJXsM9MVxpXGxg6RbZzwhSqcXTWSjxoCZmMQAvD_BwES Stugmannen skrev:
testat några andra innan men denna fungerar riktigt bra. Körde en bredbandskoll för att se. Utan antenn ligger jag på runt 40 mbit/s[/QUOTE]
Tack. Är den känslig för hur den monteras, m tanke på riktning o.likn?
förstod knappt hälften av det där…blackarrow skrev:Lite att tänka på...
[länk]
Vad tycker ni jag ska ha som ”wifi-förstärkare” (AP/extender/mesh osv) för att ha vettig täckning i hela huset (avlångt gammalt enplans-hus i trä)? Jag kan dra kabel till ”förstärkaren”
edit. Utgå från att det blir den tp-link routern som nämnts ovan +extern antenn
Kan du dra kabel bör du inte ha en "förstärkare" alls utan en accesspunkt till. En repeater (förstärkare) stjäl minst halva bandbredden.h-man skrev:förstod knappt hälften av det där…
Vad tycker ni jag ska ha som ”wifi-förstärkare” (AP/extender/mesh osv) för att ha vettig täckning i hela huset (avlångt gammalt enplans-hus i trä)? Jag kan dra kabel till ”förstärkaren”
h-man skrev:förstod knappt hälften av det där…
Kan du dra kabel så är det den bästa lösningen. Därefter kan du ansluta en AP o du har en valid/stabil anslutning med lång räckvidd.
Annars föredras MESH men även där tappar du liiiite prestanda DOCK inte lika mycket som du gör med en repeater.
Medlem
· västra götaland
· 364 inlägg
Vad har du för operatör? Tele2,s 4g är erkänt snabbast om du har deras mast i trakten.h-man skrev:
Förstärkaren, repeatern, behöver sitta mitt emellan Wi-Fi-router och användare för att ta emot och skicka paketen vidare.
En Accesspunkt sätter du där du vill ha bra Wi-Fi, men får omaket att dra kabel. Totalt får du täckning över en större yta, med bättre fart.
En Accesspunkt sätter du där du vill ha bra Wi-Fi, men får omaket att dra kabel. Totalt får du täckning över en större yta, med bättre fart.
Billiga Mesh system fungerar också som repeater, eller så får man reservera tex 2.4Ghz bandet för Mesh-till-Mesh trafiken och använda bara 5GHz till Wi-Fi.T th3stinger skrev:
Eller så satsar man på dyrare Mesh med en extra radio för backhaul så Wi-Fi och Mesh-till-Mesh-trafiken kan flyta på samtidigt på olika radiokanaler.
Medlem
· västra götaland
· 364 inlägg
Tack. Är den känslig för hur den monteras, m tanke på riktning o.likn?[/QUOTE]h-man skrev:
jag skruvade fast den i gamla tv-antennen på taket och försökte rikta på känn mot masten. tog en halvtimme inkl borra hål taket, dra ner kabeln i huset samt täta håltagningen ordentligt.
Mitt förslag är att om du nu har så dålig hastighet som 7 mbit/s att höra av dig till Tele2 och be dem skicka ett data simkort plus deras huwaeimodem. så kan du testa. Jag tycker det funkar hur bra som helst och då har jag hållit på och mecka med TP-link, Net gear, d-link och all möjlig skit som bara krångla och stängde av sig/tappa signal i tid och otid samt att jag har testat andra mobiloperatörer. Nu har jag ett system som funkar grymt hela tiden och som du såg så ligger jag på ca 150mbit/s. Jag använder mycket zoom i mitt arbete där jag livestreamar filmfiler mm. Inte en glitch det senaste året. Och om du inte är nöjd så kan du skicka tillbaka och testa något annat. får man fråga ungefär var du bor? om du har flera teliamaster där omkring så kanske du även har en tele2 mast i närheten.
edit, såg nu att det är halva priset (kampanj) på routern hos tele2. https://www.tele2.se/mobilt-bredband/konfigurera/mobilt-bredband-obegransad
Redigerat: