Rickard.
Tomture61 Tomture61 skrev:
Cc 60 är det normala mellan reglat i en yttervägg . Man frångår normen minimum cc 45 :thinking:
Nej det gör man inte.

Illustration av väggkonstruktion för våtrum med keramik, markerad liggande regel på cc 450 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag byggde utan Installationsskikt och då satte vi in 45x70 så det blev cc30 i ytterväggen efter plattsättarens rekommendation så det är en annan lösning.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
Ditt svar i #26 var inte så utförligt ;)

B Ben C skrev:
Hej,

ska snart börja renovera badrummet i stugan och undrar om det går att sätta konstruktionsplywood på 45x45 regel. Vet att rekommendationen är 70mm men skulle helst behålla befintliga reglar... kommer det orsaka problem?

Tack på förhand
Jag fällde in plyfa mellan 45-reglarna och satte ett lager gips när jag renoverade mitt badrum för 20 år sedan, kaklade sedan väggarna. För mig funkar det, men finns säkert nån regel om att det inte är enlig byggnorm?

Magnus E K
Usch då. Mitt redan lilla badrum kommer bli helveteslitet om jag någon dag låter renovera det enligt dagens standard. Blir väl tvungen att bygga ut huset istället.

Säker vattens våtrumsvägg är ett exempel på hur man kan bygga för att uppfylla kraven. Kravet är bl a att väggen ska vara tillräckligt stabil. Kan man uppnå det med en annan konstruktion så är det precis lika ok.
Svårigheten är att man själv måste visa att man uppfyller kraven om man använder en egen konstruktion. Men det finns en del exempel på andra våtrumsväggskonstruktioner om man kollar t ex hos tillverkare av gipsskivor och liknande.

15 mm plywood på väggarna är inte för att uppnå rätt stabilitet som många tror, utan för att infästningar ska kunna göras vart som helst på väggen.

Redigerat:
  • Gilla
nino och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
15 mm plywood på väggarna är inte för att uppnå rätt stabilitet som många tror, utan för att infästningar ska kunna göras vart som helst på väggen.
Yes, men stabiliteten ökar på köpet och mer då ju klenare virke som sitter i konstruktionen.

Högst marginellt. Stabiliteten vi pratar om här kommer i huvudsak från höjden på reglarna.

Om man behöver stadga en konstruktion i sidled, exempelvis i en källarvägg som ska motverka jordtryck ger en skruvad plywood bra stabilitet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.