Hej,
Jag behöver omgående kommentarer på bifogad bild.
Som jag tidigare nämnt är avsikten att efterlikna ett gammalt skånskt (Danskt) hus och därför har jag bett om en kvastad yta på putsen i stället för slät. Muraren säger att detta kommer att bli mycket bra men jag har svårt att bilda mig en uppfattning om hur det kommer se ut när det är vitkalkat...
Någon här som har erfarenhet och som kan ge en indikation om denna yta kommer att bli bra eller inte?

Tacksam för snabba svar!
Mvh
 
  • PICT0006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
När vår nybyggda skånelänga, i isoleca, skulle putsas var vårt önskemål putsstruktur som på äldre skånelängor. Resultatet blev som på din vägg. Vi hade provputsat en bit vägg på ett uthus för att se om det var så vi ville ha det. Det så bra ut. När det seden kom upp på en större yta, tyckte vi det såg förfärligt ut. Tilltalade oss inte alls. Vi knackade ner putsen och det blev istället en slätputsad yta som kvastades horisontellt. Den första putsningen (den vi knackade ner) hade precis som din vägg kvastdrag i halvcirkel. Gav ett mycket oroligt intryck.
Nöjd med att vi ändrade oss.
 
  • DSC00573.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack chota för ditt värdefulla råd!
Ska be om en yta som er och jämföra. Problemet är att jag befinner mig långt hemmifrån och måste fatta beslut per bild...
Mvh,
 
Checka hellre med arkitekten! Jag skulle gissa att hon ger tummen upp för putsen som muraren redan har kvastat.
 
Ja, jag drar hem i morgon bitti och samlar en jury innan vi fortsätter. Tror också hon är nöjd men jag är själv litet kluven...
Billy, vad är din personliga åsikt, du är ju lite instatt i bygget och närmiljön?
 
Jag tycker du ska utgå från funktion! Lertegel är gängse material i de äldre husen i din trakt. Kvastningen på en sådan tunnputsad yta syftar till att få putsen att tränga ordentligt in i fogarna. Ditt problem blir möjligen att dina byggnader faktiskt inte uppförs i samma material som de hus du ska föreställa.

Din arkitekt har troligen all relevant info på sina fem fingrar. Och du kan själv gå till källan genom att 1. kontakta länsantikvarie 2. prata mer med muraren och 3. titta på äldre hus i trakten.
 
Gå in på hemsidan för mäklarfirman uppvik.nu och kolla deras sålda och osålda hus. På vissa av bilderna kan man se lite, hur husen är putsade. Förmodar att inte alla av de gamla husen är omputsade.
 
P
Vi kvastade vår gamla skorsten som har ett tillägg av lekablock för avlasta en balk.
Våran murare kvastade horisontellt han också.
Lite bilder

Från År1- dag114
Innan putsning
http://2.bp.blogspot.com/_TiqUcVjfPKM/S27VQ3WqYtI/AAAAAAAADq8/C3PYlRbpmUg/s1600-h/DSC_94960001.JPG

Putsat, innan målning
http://1.bp.blogspot.com/_TiqUcVjfPKM/S27WUNXk_jI/AAAAAAAADrE/417YyZJGgDU/s1600-h/DSC_95270001.JPG


Från År1- dag124
Denna sida är just lekablocken
Målat
DSC_96680001.JPGhttp://2.bp.blogspot.com/_TiqUcVjfPKM/S3xS9XPmeDI/AAAAAAAADsc/xEdbxpghd1E/s1600-h/DSC_96680001.JPG
DSC_96680001.JPG
 
Redigerat:
Tack för era tips och råd gällande putsning!
Nu är det bestämt: Väggarna skall riktas upp och slätputsas för att sedan dras med en fin borste horisontellt. Detta blir tveklöst bäst och ger raka linjer kring fönster etc. Grunden kommer att kvastas och ha lite grövre struktur.
Lägger upp lite bilder så fort arbetet kommit igång...
Tack & Mvh,
 
Då har det gått nästan en månad sedan min senaste uppdatering och det är hög tid att lägga upp lite nya bilder.

Huset är putsat utvändigt, dock har vi inte bestämt hur socklen skall utformas, börjar bli hög tid även här...
VA och el är på god väg att slutföras och invändig puts är påbörjad.
Mvh,
 
  • DSC06043.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC05972.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC05973.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC05974.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC05992.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC06039.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Läckert! Synd man bor så långt ifrån, hade varit kul o komma o se live:)
Väntar med spänning på fler bilder....
 
Hej!
Villket bygge!
Imponerande.
Det är inte vem som helst som kan driva ett sådant här bygge.
Du har verkligen koll!
Det får mig att tänka på programmet "grand design" även om detta bygge är i övre skiktet även för det programmet.
Lycka till, jag kommer följa tråden med spänning.
 
Hej!
Hoppas du är nöjd med putsstrukturen nu.
Bara nyfiken. Hur skall du göra med fönsterbänkarna?
Vi hade inte rilktigt klart för oss när vårt hus putsades invändigt, vilket fick till följd att när det var färdigputsat fick vi såga ut jack i 19 fönster så att fönsterbänkarna kunde skjutas in. Sedan fick väggen vid sidan och under fönsterbänken putsas om/till.
 
Tack för trevliga kommentarer!
Ska se till att ta lite nya bilder snart...
Vad beträffar fönsterbänkar så hade jag tänkt att inte ha några utan använda smygen som den är...
Tror detta kan bli bra då det skall installeras boaseringar på väggarna mellan golv och underkant på fönster.

Mvh,
 
Här kommer ett par bilder tagna i i början av den gångna veckan. Huset är snart färdigputsat, det återstår att montera gesims och detaljer kring dörrarna. Är också i färd med att bestämma utformningen av grund sockeln samt hur denna skall behandlas. Återkommer med mer om detta inom kort.
Snart hög tid för plåtslagaren att komma igång så taket kan läggas...

Mvh,
 
  • PICT0008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.