Jag hat också ADAX med wi-fi, du kan även sälla in scheman och se elförbrukning i appenL Lars_P2006 skrev:
https://adax.no/se/wi-fi/
integrationer:
https://adax.no/se/wi-fi/smarta-hem-integrationer/
J J-banan skrev:
Ja men då så. Adam går till min hemautomation, men såg ej att de hade ett 400v element på wi-fi. Problem solved 😁L Lars_P2006 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 565 inlägg
Ett tips rörande ADAX. Jag hade i början problem att de tappade kontakten med nätet. Upptäckte att det oftast var efter strömavbrott, eller om man startade om routern i huset. Fick en känsla av att de "kom i otakt" med DHCP servern i routern, som ju delar ut IP addresser.
Sedan gick jag i inställningarna på routern och låste IP addresserna som radiatorerna hade, så radiatorerna allltid får den addressen. Efter det så har det fungerat klockrent.
Sedan gick jag i inställningarna på routern och låste IP addresserna som radiatorerna hade, så radiatorerna allltid får den addressen. Efter det så har det fungerat klockrent.
Mina tidigare trefas elementslingor hade redan neutralledare framdragen.
Tror bara det var värmeelementen som gick på 400v medan den elektroniska termostaten krävde 230v så därför hade alla element fyra kablar in.
Två faser, nolla och skyddsjord.
Man kan ju köra de på 230v men tappar då massor av effekt.
Idag är det vattenburet och elslingan omgjord till vanliga elluttag.
Tror bara det var värmeelementen som gick på 400v medan den elektroniska termostaten krävde 230v så därför hade alla element fyra kablar in.
Två faser, nolla och skyddsjord.
Man kan ju köra de på 230v men tappar då massor av effekt.
Idag är det vattenburet och elslingan omgjord till vanliga elluttag.
Och jag tror att den framdragna nollan var till för nattsänkningen. Man satte tex ett kopplingsur i centralen som slöt kretsen till nollan och när nollan slöts flöt det ström genom ett accelerationselement som blev lite varmt och påverkade elementets tempgivare.
400 V element har aldrig behövt en annan spänning till manöverenheten.
400 V element har aldrig behövt en annan spänning till manöverenheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så ser det ut under huven till kopplingen om det säger de lärde något 😂
Lite säger det. Men ingenting säkert. Gissningsvis är det 3 faser och ingen nolla i dosan. Finns det tre säkringar till gruppen? Om det är en trefasgrupp med flera radiatorer på och dessa ligger jämnt fördelade mellan faserna kan du inte få det lika bra om du skall byta till 230V radiatorer utan att dra fram en till tråd för nollan.N Nygge72 skrev:
Det är 3 säkringar till dessaA Avemo skrev:Lite säger det. Men ingenting säkert. Gissningsvis är det 3 faser och ingen nolla i dosan. Finns det tre säkringar till gruppen? Om det är en trefasgrupp med flera radiatorer på och dessa ligger jämnt fördelade mellan faserna kan du inte få det lika bra om du skall byta till 230V radiatorer utan att dra fram en till tråd för nollan.