Hej, kan man konvertera 400v till 230 på enkelt vis?

Tänker ej göra själv, utan bara en fråga om det möjligt på enkelt billigt vis utan att behöva dra om en massa kabel?

Ja det bör vara ganska enkelt, men beror på från fall till fall, och man måste kanske tulla lite på reglerna om färg.

Man ändrar så att istället för 2 faser är det 1 fas och 1 nolla. Om ingenting annat finns i samma grupp är det ju enkelt - byt i centralen till att en av dem är nolla (men helst, dra om kabel så den blir blå).

Eller om det är draget nolla i alla uttag - har du 2 faser och 1 nolla så är det ju bara att byta den andra fasen till nolla så är det 230V. Eller om det finns nolla i kopplingsdosa i närheten - också enkelt.

Men man ser hur enkelt det är innan man börjar öppna dosor och mäter lite...

Som sagt det beror väl lite på i vilket sammanhang du vill göra det.

H hempularen skrev:
Som sagt det beror väl lite på i vilket sammanhang du vill göra det.
Jag har en elementslinga som går på 400, som endast används som stödvärme idag. Så jag skulle nästan vilja ha 230 element där så jag kan automatisera dem enklare på olika parametrar

Så länge du byter ut alla element samtidigt borde det vara enkelt att göra om (so Bo sa: om man tullar lite på färgen... är det bara att koppla om en kabel i centralen)

Då är det inte självklart att man kan koppla om den ena fasledaren till att bli nolla istället. Värme är ofta trefas. Olika element är kopplade mellan de 3 faserna så att det skall bli balans på uttaget mellan faserna.

Vi har i firitdshuset WiFi kopplade element, som stödvärme på 400V. En luftvärmepump står normalt för underhållsvärme, och vi drar upp den via app innan vi åker dit. Elementen står normalt på +5. värmepumpen på +10. Går inte att ställa elementen lägre än +5. Riktigt kalla dagar ser jag på elementens elmätning att de går in liiite. Tydligen blir temperaturen vid väggarna där elementen sitter lägre än 5 grader, om VPn håller +10, när det är -15 ute. Men de brukar handla om någon enstaka kWh om dagen.

När vi skall åka dit drar vi på värmepumpen via appen till +20, ibland om jag glömt ställa upp i tid, drar jag även på elementen till +20, hemifrån. Dagar som det är riktigt svinkallt brukar jag höja underhållsvärmen lite, för att få marginal i händelse av elavbrott.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Ibland finns blå kabel framdragen, kunde användas för centralstyrd nattsänkning.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Jag har en elementslinga som går på 400, som endast används som stödvärme idag. Så jag skulle nästan vilja ha 230 element där så jag kan automatisera dem enklare på olika parametrar
Du kan automatisera med 400v, kontaktor kopplat till smart relä.

J J-banan skrev:
Du kan automatisera med 400v, kontaktor kopplat till smart relä.
Ja, men då kräver det ju elektriker så fort man vill göra en ny installation av ett element. Jag vill ha stickpropp 😁

H hempularen skrev:
Då är det inte självklart att man kan koppla om den ena fasledaren till att bli nolla istället. Värme är ofta trefas. Olika element är kopplade mellan de 3 faserna så att det skall bli balans på uttaget mellan faserna.

Vi har i firitdshuset WiFi kopplade element, som stödvärme på 400V. En luftvärmepump står normalt för underhållsvärme, och vi drar upp den via app innan vi åker dit. Elementen står normalt på +5. värmepumpen på +10. Går inte att ställa elementen lägre än +5. Riktigt kalla dagar ser jag på elementens elmätning att de går in liiite. Tydligen blir temperaturen vid väggarna där elementen sitter lägre än 5 grader, om VPn håller +10, när det är -15 ute. Men de brukar handla om någon enstaka kWh om dagen.

När vi skall åka dit drar vi på värmepumpen via appen till +20, ibland om jag glömt ställa upp i tid, drar jag även på elementen till +20, hemifrån. Dagar som det är riktigt svinkallt brukar jag höja underhållsvärmen lite, för att få marginal i händelse av elavbrott.
Ja jag förstår. Jag skulle dock vilja ha full frihet hur dessa styrs, samt stickpropp vid var element.

Men vad kör du för element som du kör via wi-fi då? Kanske går att få in i mitt automationssystem redan 😁

N Nygge72 skrev:
Ja, men då kräver det ju elektriker så fort man vill göra en ny installation av ett element. Jag vill ha stickpropp 😁
Kräver elektriker hur som helst😏

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Kräver elektriker hur som helst😏
Absolut. Men en betydligt mindre kostnad att koppla om några trådar i centralen, vad det verkar, gentemot att installera en massa saker 😁

N Nygge72 skrev:
Absolut. Men en betydligt mindre kostnad att koppla om några trådar i centralen, vad det verkar, gentemot att installera en massa saker 😁
Om du inte har nolla framdraget kommer han isf dra fram blå ledare till alla element du vill konvertera. Det tar längre tid än installera kontaktor i central😉

N Nygge72 skrev:
Ja jag förstår. Jag skulle dock vilja ha full frihet hur dessa styrs, samt stickpropp vid var element.

Men vad kör du för element som du kör via wi-fi då? Kanske går att få in i mitt automationssystem redan 😁
ADAX har wifi-element för både 230 och 400 v. Från appen kan du ställa in temperatur och även slå av dem helt. Temperaturen visas också. Mycket smidigt, nu är det -4 i storstugan,,,

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.