gsons skrev:
I källaren har vi tvättstuga, biorum och förvaring, på övervåningen ett stort rum och takfönster. Har planer på att öka takvinkeln i framtiden och göra tre rum däruppe, lite dåliga bilder då jag fotade pappersritningar men planen är att det blir något liknande:

[bild]

[bild]
Jag skulle i så fall ha ett mansardtak istället för ett sadeltak. Då kommer det se mer balanserat ut i proportionerna, samt så kan man utnyttja mer golvyta på övervåningen. Passar dessutom bättre in i den "20-tals-stil" ni tillagt med fönstren osv.
 
MissAnpassad skrev:
Jag skulle i så fall ha ett mansardtak istället för ett sadeltak. Då kommer det se mer balanserat ut i proportionerna, samt så kan man utnyttja mer golvyta på övervåningen. Passar dessutom bättre in i den "20-tals-stil" ni tillagt med fönstren osv.
Har även jag funderat på mansardtak - men nuvarande tanke var 10-tal och brant tak. Nu blev det jobbig igen, så får nog skissa lite på ett mansardtak =) Skulle passa ganska bra in i området. Annan tanke var förhöjt väggliv?
 
Ett förhöjt väggliv kan funka det också, då skulle jag dock flytta balkongen till ovanför ytterdörren för balans. :)
 
Fin ritning! Vi har sadeltak på vårt 20-tals hus, ungefär så spetsigt som du ritat så det fanns även då. Se bara till att det inte ser ut som att takstolen är en triangel där botten utgör bjälklag för övervåningen. Det är jättefult men vanligt på kataloghus, antagligen enklare när man inte plats bygger.
 
Redigerat:
KungAnka skrev:
Fin ritning! Vi har sadeltak på vårt 20-tals hus, ungefär så spetsigt som du ritat så det fanns även då. Se bara till att det inte ser ut som att takstolen är en triangel där botten utgör bjälklag för övervåningen. Det är jättefult men vanligt på kataloghus, antagligen enklare när man inte plats bygger.
Tack, försöker förstå vad du menar med triangel. Antar att du tycker det skall vara öppen takfot eller att takfoten kommer en bit ovan golvbjälklaget på övervåning så det blir lite större avstånd mellan fönster och tak? (håller med om båda)
 
La in tänkta utbyggnaden i CAD och blir nog lite bättre dimensioner med lägre takvinkel här 38 grader samt högre väggliv. Åsikter?

Untitled-3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Untitled-4.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser klart mycket mer balanserat ut.
 
Intressant projekt. Ser fram emot bilder på ditt biorum. Jag ska ge mig på mitt biorum nästa år :)
 
Bra att du tog bort balkongen från kortväggen. Huset ser mycket mer harmoniskt ut. Den sidoplacerade balkongen gav intrycket av en efterkonstruktion.

Ska du ha en balkong över entredörren? Passar bra in i stilen och ger ett naturligt regnskydd för entrén. Senare inglasad med pelargoner i fönstren?

Mansardtak som flera har pratat om är snyggt och skulle kanske ge huset en mer "arbetad" stil.

Sammantaget, ett mycket väl genomfört projekt och lyckad renovering.
 
Ja, balkongen blev inte så bra. Över entredörren är tanken att det skall bli ett litet tak.

Gjorde även en ritning med mansardtak. Tycker det blev bra! Hittade några tips från en bok skriven 1906 om hur man kan få ut proportionerna på ett mansardtak. Lite osäker om alla fönster på baksidan dock...

exp1.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


exp2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Passar även på med en uppdatering om biorummet. Hittade tyvärr inga bilder på själva renoveringen, ligger säkert på någon gammal telefon och skräpar :(

Men i vilket fall så roade jag mig med att
* ta bort all plastfärg (vinkelslip med diamantskiva) - tur att man var i källaren och kunde tejpa igen dörren innan =)
* grovspackla och måla med silkatfärg
* målade en "duk" på 120 tum - hade tänkt byta till riktig duk men blev så bra så det blev inte av (målade vit med en lätt brytning till grått, med hjälp av färgspruta och slipat med våtslippapper 2000 korn)
* tog ned gammalt innertak
* modifierade IKEA skåp med fläktar och ljudisolering (fläktarna startar med projektorn)
* i skåpet finns projektor, playstation och receiver
* kabeldragning

Mina bästa tips är:
* Hylla bakom soffan för popcorn, chips och dylikt
* Knapp för att släcka ljuset vid soffan
* Box för att få tyst på projektorn
* IR extender

Före bild:
_2BE1104.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


AUS_8999.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


AUS_9003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


AUS_9006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


AUS_9004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


AUS_9007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(nån gång skall det upp lite glas framför projektorhålet)

AUS_9008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snyggt. Har du byggt högtalarkontakterna själv? Det tänkte jag med göra när jag börjar med mitt biorum :)
 
Ramnemark skrev:
Snyggt. Har du byggt högtalarkontakterna själv? Det tänkte jag med göra när jag börjar med mitt biorum :)
Yes, fanns färdiga men de var onödigt dyra. Köpte terminaler för 39kr/st på Kjell o Co och vanliga blindplattor till uttag.
 
Ska göra samma i båda mina rum, Eljo Renova i det ena och Elko Plus i andra. Kul att se färdigt resultat :)
 
M
Hej! Har nästan identiskt WST-hus från 1947. Någon som har någon kul originalritning eller liknande dokumentation. Vi renoverar originalköket o resten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Location
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.