Jag ska bygga om köket och idag går avluftningen i ett 75 rör i en trumma och jag skulle vilja minska den så mycket det går. Kan man gå ner till 40 för avluftningen? På vinden över köket ansluter den till avluftningen från badrummen som är 110 och mynnar ut ovan tak.
Vad är det som avgör om man behöver luftning?
Köket är på bottenvåningen, i källaren går går köksstammen i hop med stammen från badrummen där de går ut i ett gemensamt rör till kommunens avlopp. Och som sagt så går luftningarna ihop på vinden till ett gemensamt utlopp ovan tak.
Köket är på bottenvåningen, i källaren går går köksstammen i hop med stammen från badrummen där de går ut i ett gemensamt rör till kommunens avlopp. Och som sagt så går luftningarna ihop på vinden till ett gemensamt utlopp ovan tak.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 386 inlägg
Normalt har man bara en avluftning på avloppsstammen till småhus. Den ska gärna ligga på toastammen eftersom det vanligaste funktionen en avluftning har är inte att avlufta utan att dra in luft för att hantera det undertryck som spolningarna från toalett orsakar.
I äldre hus med eget avlopp var ofta toastammen ("svartvatten") och köks/bad/tvätt-stammen ("gråvatten") helt separerade och av olika diameter 4-tums respektive 3-tums och gick till olika brunnar i trädgården ("septiktank", en sorts tvåkammarbrunn respektive ett sandfång). Då ordande man inte sällan med separat luftning av respektive stam. Kanske är det vad du har en rest av i ditt hus? Jag hade det så i mitt gamla hus men det är nu utbytt av mig.
Så har du redan luftning av din stam från källaren så finns ingen anledning att ha en extra luftning av köksstammen. Ännu märkligare blir det att koppla ihop luftningarna på vinden. Det lär inte skada men det är inte standard.
I äldre hus med eget avlopp var ofta toastammen ("svartvatten") och köks/bad/tvätt-stammen ("gråvatten") helt separerade och av olika diameter 4-tums respektive 3-tums och gick till olika brunnar i trädgården ("septiktank", en sorts tvåkammarbrunn respektive ett sandfång). Då ordande man inte sällan med separat luftning av respektive stam. Kanske är det vad du har en rest av i ditt hus? Jag hade det så i mitt gamla hus men det är nu utbytt av mig.
Så har du redan luftning av din stam från källaren så finns ingen anledning att ha en extra luftning av köksstammen. Ännu märkligare blir det att koppla ihop luftningarna på vinden. Det lär inte skada men det är inte standard.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 386 inlägg
Klicka här för att svara
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kostnad för ansökan om tillstånd för enskild avloppsanläggning?
Vatten & Avlopp -
Gammal brunn, fylla och göra till stenkista för kondensvatten?
Vatten & Avlopp