Ett typiskt kylskåp idag skall ligga på en årsförbrukning på ca 175kwh, dvs mindre än 50 öre om dagen.

Även om man nu har ett lite äldre skåp så skall man inte komma upp i mer än kanske det dubbla.

Funkar en "CO-mätare" på en vvb då? Tänkte sätta dit en elmätare för att se hur mycket varmvattnet kostar.

Jag har Husqvarnas senaste kyl och frys, kylen har en angiven effekt på 50w och frysen 110w.

Mätte på mitt gamla frysskåp som står i källare och fick fram en årsförbrukning på 1100kWh.
Dock gjorde jag som så att jag kopplade en multimeter i serie med frysen och avläste strömförbrukningen.
Kollade hur länge varje driftperiod var och fick på detta sätt fram hur länge den gick per dygn sedan var det ju en smal sak att räkna ut hur mycket det blev på årsbasis.
Genom att mäta på detta vis så får man en mycket mer exakt information om den reala energiförbrukningen än genom att använda en enkel elmätare.

ThomasLindgren skrev:
Funkar en "CO-mätare" på en vvb då? Tänkte sätta dit en elmätare för att se hur mycket varmvattnet kostar.
Det gör den säkert. Vamvattenberedaren hör ju till kategorin resistivlast och det verkar ju enligt ovanstående inlägg som att det är just det som de billigare mätarna klarar av att mäta hyffsat nogrant

tompas11 skrev:
Mätte på mitt gamla frysskåp som står i källare och fick fram en årsförbrukning på 1100kWh.
Dock gjorde jag som så att jag kopplade en multimeter i serie med frysen och avläste strömförbrukningen.
Kollade hur länge varje driftperiod var och fick på detta sätt fram hur länge den gick per dygn sedan var det ju en smal sak att räkna ut hur mycket det blev på årsbasis.
Genom att mäta på detta vis så får man en mycket mer exakt information om den reala energiförbrukningen än genom att använda en enkel elmätare.

Nej med denna metod mäter du något som kan vara helt uppåt väggarna efterssom du inte tar någon hänsyn till fasförskjutningen. Den ström du mäter kan bli mycket högre än den "nyttiga" effekt som du får betala för.

Jaha där ser man. Då lär det väl inte gå att mäta med en tångamperemeter heller då, antar jag.
Frågan blir då, vad ska man an vända sig av för typ av mätinstrument för att få ett tillförlitligt resultat?

Om vi återvänder till sakfrågan, så är 40kWh/dygn förvisso mycket, men inte alls omöjligt att man förbrukar.

Värme av olika slag är en typisk energitjuv. Det kan vara doppvärmaren i akvariet, värmaren till vattensängen, infravärmaren som glömts på, element som står och går, varmvattenberedaren etc. Även om det är blott 500W så blir det 12kWh/dygn. Värmekablar i stuprören eller i vattenledningen till garaget? Ett glömt element i garage/förråd/källare? Tvättar mycket? Torkar i torktumlare (kostar 3-5kWh/omgång torktumling)? Leta runt ordentligt och försök kolla efter överallt.

Andra kända tjuvar är datorer och över huvudtaget elektronik som man av slentrian låter stå på dygnet runt. En dator med skärm, bredbandsmodem, router, switch, skrivare, högtalare & scanner kan lätt förbruka 400W, eller närmare 10kWh/dygn om det får stå på hela tiden. Lägg sedan till för TV med DVD, Video, Digitalbox, antennförstärkare, Dolbyförstärkare och ett 5.1-system med häftig sub, och du kan addera ytterligare några kWh varje dygn. Har man sedan barn, med egna elektroniska utrustningar som står på dygnet runt så är din förbrukning inget konstigt, utan snarare i underkant.

Något som ytterligare ofta spetsar förbrukningen är alla produkter som drar lite ström även i till synes passivt läge. Det är inte alls svårt att i ett normalt hem idag hitta 25-50 strömkällor som står på konstant. Om de bara drar i snitt 3W/st så blir det 2-4kWh/dygn. Det förklarar inte hela din förbrukning, men det är en tråkig förbrukning eftersom man inte får något för den.

tompas11 skrev:
Nej, det blir inte mer exakt på detta sätt. Effekten för en rent resistiv last räknas ut som strömmen multiplicerat med spänningen. I din beräkning antar jag att du utgår från en spänning på 230V, men den kan faktiskt variera lite. Jag vet inte vilken typ av last en frys är, men är den inte rent resistiv så stämmer inte formeln ovan och då blir ditt mätvärde ännu mer fel. Då mäter du nämligen bara den s.k. skenbara effekten.

Billigaste och enklaste är att använda din egen elmätare. Bryt strömmen till allt, koppla in frysen och se hur lång tid det tar för skivan att snurra tex tio varv (eller blinka tio ggr), sen kan du lätt räkna ut frysens effekt.

mrfrenzy skrev:
Billigaste och enklaste är att använda din egen elmätare. Bryt strömmen till allt, koppla in frysen och se hur lång tid det tar för skivan att snurra tex tio varv (eller blinka tio ggr), sen kan du lätt räkna ut frysens effekt.
Men nu går ju inte en frys med kontinuerlig effekt. Kompressorn går ju för att sänka temperaturen till en viss grad, sen slår av. Då kan det bli väldigt missvisande att bara räkna 10 varv.

Öppna dörren på kylen/frysen och vänta tills kompressorn startar! :D

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.