I vårt nybyggda hus gör vi av med 40kWh i enbart hushållsel varje dag (uppvärmning via fjärrvärme). I gamla huset låg vi runt 15kWh.

Någon som vet vad vi bör leta efter för att få ner förbrukningen ? Vi har FTX-system för ventilationen men det ska inte dra speciellt mycket. En liten radiator som håller förrådet (14kvm) på 5-10grader. I övrigt normalt med prylar. Vi har inte utebelysningen tänd speciellt mycket.

Tacksam för idéer
 
Snailman
Har ftx:en någon förvärming och/eller eftervärmning driven med el?

jag har det på min, de är termostatstyrda, så då kan termostaten stå fel.
 
Japp, men tilluftstempen är ställd på min. Tror inte att den ska gå igång då. Men är inte säker
 
Kan det vara så att ni nu har en större boyta än tidigare mera ljuspunkter,torktumlare/torkskåp cirkulationspump VV?
FTX (500w) förvärmning ,många halogen+ + +m.m. Summan blir ganska hög till sist, men1600w igenomsnitt / tim
verkar hög det ger en årsförb.14600kwh för hushållsel(det räcker 3år för mig elbastu 2ggr/v FTX, många utelampor+
ljuspunkter inne, diskmaskin3ggr/v tvättmaskin dagligen vintertid 2motorv./kupev 2vux+2 ton)
Köp en energimätare kolla alla som är på uttag,vitvaror ibruksanvisningen osv.
!!! till sist brukar man hitta "boven"till den höga förbrukningen och bli en eller två erfarenheter rikare !!!
mvhPR95
 
Vi hade ungefär samma situation för ett år sedan. Vi tyckte att förbrukningen var för hög och kunde inte förstå varför.

Vi köpte ett par vanliga energimätare på clahsohlson och gick ut på jakt. Vi hittade då tillexempel att kylen och frysen gör av med en femma per dag, två stycen 125watts kvicksilverlampor gör av med nästan lika mycket då de lyser varje natt. Ett par små element hittade vi som håller frostfritt i vissa utrymmen. Luftavfuktaren i källaren gör av med en hel del, särskilt om man använder den att torka tvätt.

Nu har vi i alla fall landat på att vi gör av med ungefär 20kwh per dag och då har vi lågenergilampor över allt. Säkert kan ni hitta lite "onödig" förbrukning på någon tia om ni letar och ni kommer säkert få en förklaring till den andra tian som ni tycker är ok att betala.

Dock är jag lite nyfiken på varför ni har ett elbatteri till FTX:en? Vore det inte bättre att värma även den och varmvattnet med fjärrvärmen?

Ett "bra" sätt att hitta de sista energiförbrukarna är att när tillfälle ges, typiskt vid en kortare bortavaro, stänga av alla kända förbrukare (lampor etc) och sen sätta en energimätare på kylen och sen kolla elmätaren vid avresa och hemkomst. Då kan ni i alla fall få en hum om hur mycket ni egentligen har som är "okänt".

Lycka till med jakten!
 
Då vill jag upprepa: Enkla elmätare typ CO etc. mäter inte korrekt när man mäter på apparater med induktiv last (Motorer, lysrörsliknande lampor, transformatorer etc), de mäter med skaplig nogrannhet på resitiva laster som värmeellement, bastuaggregatet etc.

Använder du en sådan enkel elmätare på ex. kyl o frys (som innehåller elmotor i kompressorn) så kan de mycket väl visa 5- 10 ggr högre förbrukning än vad den verkligen är. I vissa fall finns det ex. på en missvisning på 250ggr (då gällde det en mobilladdare).

Ett modernt kylskåp kan inte göra av med mer än ca 1:50 per dygn även om man lämnar dörren öppen.
 
Det där lilla elementet i förrådet, är det ett isolerat förråd? är det ett oisolerat förråd och det bara är ett 200-300 w element så får det ju elda på för att hålla dom 5-10 gr ni vill ha där framförallt nu när det går mot kallare tider, men även om det är hjälpligt isolerat så drar det nog mer ström än man tror om det tuggar på 24 timmar om dygnet.
Mycket spotar t.ex, 10-15st eller fler 230v spot med 50w lampor tända ett antal timmar varje dygn blir fort kWh även om man dimrar dom en del vet jag av egen erfarenhet mm mm. Just ljuskällor som vanliga pliror 40-60w och ett antal i huset och spotar blir om man räknar ihop i hela huset en hel del Watt så inget konstigt om man har 500 w igång i ett normalstort hus med både inne och utebelysning en höst-vintermörk dag och inte släcker efter sig. Låt säga 12 timmar x 500w = 6 kWh
Har man möjlighet till att sätta lågenergilampor sparar man snabbt in dom och är det ett bra fabrikat så håller dom också länge.
 
Har köpt energimätare nu. FTXen verkar bara snitta 130w (3kWh/dag) så den är inte boven. Det skumma är att vi varit nere i 18kWh 1 dag. Men normalt är runt 40kWh. Har lite misstankar mot radiatorn i förrådet. Men det är ju isolerat. Ska ta och mäta på det.
 
Som sagt en sådan (antar att du köpt en enkel billig mätare) är jättebra för att hitta stora förbrukare typ radiatorer etc. Men lite inte på resultatet när du mäter på småsaker som klockradion, mobilladdare osv.

I en tråd för ett tag sedan var det en som mätte att hans mobilladdare drog 5 eller 7w (kommer inte ihåg detaljerna) när den inte användes. När samma mätning gjordes om med en mer seriös mätning så visade det sig att den drog 20 milliwatt.
 
Om det är Ondicos mätare (kinesisk) så har den en mätnogranhet på ca +-5% och mäter inte effekter under ca 5W med vettigt resultat.
 
Hur bra är den på att mäta induktiv last då?

Många billiga mätare verkar bara mäta ström och sedan förutsätta att det är 230V och att strömmen inte är fasvriden. Då kan mätfelet bli hur stort som helst.
 
Inte speciellt antar jag eftersom man då måste beräkna fasvinkeln och kompensera för det. Men är lasten någorlunda faskompenserad så verkar den visa hyffsat rätt. Testat på en 2x36 lysrörsarmatur och den visade 58W dvs 17W fel och då är inte effektfurlusten inräknad. Sedan får övertonshalten inte vara för hög heller för då blir resultatet åt pipan... Men nån precisionsmätare är det inte! :)
 
hempularen skrev:
Då vill jag upprepa: Enkla elmätare typ CO etc. mäter inte korrekt när man mäter på apparater med induktiv last (Motorer, lysrörsliknande lampor, transformatorer etc), de mäter med skaplig nogrannhet på resitiva laster som värmeellement, bastuaggregatet etc.

Använder du en sådan enkel elmätare på ex. kyl o frys (som innehåller elmotor i kompressorn) så kan de mycket väl visa 5- 10 ggr högre förbrukning än vad den verkligen är. I vissa fall finns det ex. på en missvisning på 250ggr (då gällde det en mobilladdare).

Ett modernt kylskåp kan inte göra av med mer än ca 1:50 per dygn även om man lämnar dörren öppen.
Så du menar att kompressorn på ett modernt kylskåp inte är större än på cirka 60W... 60Wx24h =1,44KwhJag har inte kollat upp detta men det låter lite tycker jag
 
jag vill minnas att vårt kylskåp har en märkeffekt på 70w. Frysen har lite mer, men inte mycket mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.