Det beror till största delen på att deras kunder, dvs professionella målare, kräver vattenbaserade färger av arbetsmiljöskäl. Det beror inte på att de färgerna är bättre eller ens lika bra som 'gammaldags grejer'.

• Gilla
Arne Borg och 4 till
  • Laddar…
Det är ju bara att kolla vad 1liter vatten kostar och vad 1liter lacknafta kostar så förstår man att producenterna går över till vattenbaserat

• Gilla
  • Älska
Mazdarune och 5 till
  • Laddar…
  • Gilla
vanpire och 3 till
  • Laddar…
Är det nog som vet om Jotun Optimal funkar att slutmåla med på mellanstuken panel?
Ska ringa Jotun och Tikkurila / Beckers som levererar färgen panelen är målad med.

1600 för 9l jotun i Norge och runt 2800 för Beckers

• Gilla
Arne Borg och 2 till
  • Laddar…
Leverans från grannlandet, tur man har kompisar som jobbar där

Stor vit hink med Jotun Optimal färg, kvitton ovanpå, står på en matta vid en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1490 NOK
2195 SEK på bauhaus, kampanj

• Gilla
Revhiet1 och 7 till
  • Laddar…
engs
nino nino skrev:
Leverans från grannlandet, tur man har kompisar som jobbar där

[bild]

1490 NOK
2195 SEK på bauhaus, kampanj
Scheisse, åker man på tull om man beställer från Norge?
Köpte två 10l burkar Demidekk Infinity, (behöver mer, var bara för att komma igång så snart vädret tillåter) landade en bit norr om 5k på Colorama.

Kanske ska idka byteshandel med nån norrbagge, godis o sprit mot färg.

• Gilla
Leiförnstål och 2 till
  • Laddar…
Här är det en gränspassage som är rätt obevakad, men det är klart har man med 10st 10l kanske det börjar knorras om man blir stoppad...
Kompisen jobbar där så passerar gränsen några gånger / vecka så där är det nog lugnt.

Maxbo heter kedjan där jag handlade, finns på nätet och rätt många butiker i Norge.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
H
Man får väl ha med sig varor för 3500 kr till Sverige sa tullarna till mig.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
MrJay
engs engs skrev:
Scheisse, åker man på tull om man beställer från Norge?
Norge är inte med i EU så du åker på moms + tull

1562 sek blev det i dagens kurs mot 2195
Swishade 1700

• Gilla
akma02 och 1 till
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Jag har kört vidare på Nordenpaint och deras Thor som motsvarar Demi dekk. Målat två hus med den och märker ingen skillnad på den färgen jämfört med den 3ggr så dyra "konsumentfärgen".
Norden Paint har jag också otroligt god erfarenhet av. Täcker fint och stänker inte.

Jag behövde 10 st 10 liters hinkar Nordsjö fasadfärg för några år sen. 23 000 kr skulle jag få köpa det för i färgaffären. Gjorde jobb hos en person som äger en målarfirma som handlar all färg i den färgaffären och jag nämnde för honom att jag skulle köpa färg. Han erbjöd sig att köpa ut färgen på företaget och skicka en faktura utan påslag. 8 800 kr inklusive moms fick jag betala för färgen istället för 23 000 kr. Snacka om höga påslag till privatpersoner.

• Gilla
  • Wow
  • Arg
te95mne och 8 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det är ju bara att kolla vad 1liter vatten kostar och vad 1liter lacknafta kostar så förstår man att producenterna går över till vattenbaserat
Du kan väl stå i lösningsmedelångor ett helt yrkesliv, sen kan du försöka skriva här om dina erfarenheter…

• Haha
  • Gilla
te95mne och 7 till
  • Laddar…
Fick Mail från villaägarna igår och är ni medlemmar så får ni 40% rabatt på flüggers woodtex under den 5-8maj. Den ligger på ca 2700 i ord. Pris så då kommer man ner rejält! Vanligtvis har man 20% på ordpris om man är medlem.

generellt sätt är branschen ganska sned, man behöver lämna bra priser till proffsen för att alla andra gör det medans alla tjänar pengar på konsumenten. Man skall också säga att de bra färgerna dvs inte rusta osv har betydligt längre hållbarhetstid och du får vad du betalar för .(generellt sätt)

Nu är väl detta forum för i huvudsak hemmapulare! Har stor förståelse för yrkesfolket. Är dock ledsen att den traditionella oljefärgen lösningsmedelsbaserad med högre blankhet, som användes till fönster, dörrar o lister saknas. Alternativen blir inte lika snygga, hur dyra penslar man än köper. Finns dessa produkter kvar i Europa?

• Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.